Monster Hunter World jaagt naar vers bloed
Vol verwachting klopt ons hart.
De imposante Monster Hunter-reeks maakt zich na een periode van vijf jaar afwezigheid klaar voor een show op de consoles. De reeks keert niet alleen terug naar een PlayStation-console, maar Monster Hunter World komt ook naar de pc en Xbox One. Dat betekent dat er mogelijk straks een grote groep nieuwe jagers bijkomt. Capcom belooft een volwaardige Monster Hunter-ervaring, maar wel met enkele opvallende verschillen ten opzichte van de voorgaande delen.
Zo is om te beginnen de structuur van de spelomgeving volledig op de schop gegaan. Waar je voorheen met laadschermen geconfronteerd werd, loop je nu zonder wachttijd van het ene naar het andere gebied. Die subtiele wijziging zorgt blijkbaar voor een grote impact. Je gaat namelijk ononderbroken op jacht en er is een constante dreiging van de monsters waartegen je vecht. Daarnaast duiken andere monsters onverwachts op om hun gebied tegen de andere giganten te beschermen. Het is niet alleen spectaculair, maar ook ontzettend gunstig in je strijd tegen de fauna.
Monster Hunter World draait nog altijd om het neerhalen van grote agressieve beesten. De wissel naar ietwat krachtigere hardware zorgt ervoor dat je nu op een andere manier naar je prooi zoekt. Als een echte spoorzoeker bestudeer je pootafdrukken, kapotgetrapte bomen en slijm, waarna vuurvliegjes je de weg naar je doelwit tonen. Het is een kleine wijziging ten opzichte van voorgaande Monster Hunter-delen, waarin je regelmatig als een kip zonder kop de zones afstruinde om het monsterachtige roofdier te vinden.
Zodra het doelwit in het vizier ligt, breekt de strijd los. Monster Hunter World staat gewoonweg bekend om het zenuwslopende hak- en zwaaiwerk. Capcom houdt dan ook niks achter, want ieder wapentype is aanwezig. Van Dual Swords tot de Insect Glaive, het zit erin. Ieder wapen heeft zijn eigen unieke set aanvallen, waardoor de gameplay fundamenteel anders aanvoelt. Ook de impact die je hebt, hangt af van je gekozen wapen. Stompe wapens zoals de Hammer en Hunting Horn zorgen ervoor dat je gemakkelijker botten en hoorns breekt en scherpe wapens zoals de Longsword, Dual Blades en Great Sword hakken zich een weg door zwiepende staarten. Het is maar net wat je aan het team wilt bijdragen.
Monster Hunter World lijkt namelijk het best tot zijn recht te komen wanneer je met meerdere spelers op jacht gaat. Dat komt niet alleen tot uiting in de rol die je binnen je groep vervult, maar ook in de wijze waarop de monsters op de verschillende prikkels reageren. Lukt het je om een rug te bestijgen, dan ontstaat er een chaotische rodeo, waarin het beest je van zich af probeert te schudden. Terwijl je het monster langzaam naar de vloer werkt, kunnen je teamgenoten zich klaarmaken om met verscheidene combo's aan te vallen. Zolang een medejager maar voor afleiding zorgt, kan een kind de was doen. Tijdens de bèta werd alles ook nog eens keurig door middel van gesproken tekst en de HUD uitgelegd, waardoor Monster Hunter World vrij toegankelijk lijkt te zijn.
Niet dat de game daardoor gemakkelijk aanvoelt, want alle conventionele elementen zijn nog aanwezig. De vuurspuwende Rathalos bestookt je met een vlammenzee, Diablos geeft klappen zoals Ewan McGregor en het nieuwe monster Anjanath eet je maar al te graag op. De diverse monsters blijven vrij lang overeind staan, terwijl je zelf maar over een beperkt aantal levenspunten beschikt. Ook moet je ervoor blijven zorgen dat je wapen niet bot wordt en dat je je personage van goed doorbakken steaks voorziet om langere gevechten aan te kunnen. Je kunt nu wel rondlopen als je een potion naar binnen werkt, maar hopelijk ben je dan sneller dan die vliegende Rathalos. Het zijn stuk voor stuk elementen die Monster Hunter tot Monster Hunter maken.
In Monster Hunter World beroof je traditiegetrouw de exotische dieren van hun huid om nieuwe wapens en uitrustingen te maken. Ook daarbij komen dan weer allemaal verschillende statistieken kijken. Daarin ligt de kracht van de voorgaande games binnen de Monster Hunter-reeks: het continu verzamelen van nieuw materiaal om wapens en uitrustingen te maken. In de bèta was het niet mogelijk om zelf een set te maken, maar het is bijna zeker dat Monster Hunter World die trend voortzet.
De bèta van Monster Hunter World laat zien dat Capcom er alles aan doet om een volwaardige Monster Hunter-ervaring neer te zetten, maar ook handvatten geeft om nieuwe jagers en verzamelaars tot de reeks te introduceren. De manier waarop je naar monsters zoekt, is aangepast, en de manier waarop je door de omgevingen navigeert, is eveneens op de schop gegaan. De gevechten en de exotische monsters zijn gelukkig nog altijd imponerend genoeg om je hart sneller te laten kloppen. Is het al bijna 2018?
Monster Hunter World komt op 26 januari uit voor de PlayStation 4 en Xbox One. Een releasedatum voor de pc-versie is nog niet bekendgemaakt.