Skip to main content

Monster Hunter World nodigt iedereen uit

...voor een pak rammel.

Ontwikkelaar Capcom gaat met Monster Hunter World voor wereldoverheersing. De serie bestaat al sinds 2004 maar heeft naast een groepje diehardfans nauwelijks voeten aan de grond in het Westen. De studio is zich daarvan goed bewust en heeft nauwlettend gekeken naar de kritiek die de serie in het verleden kreeg. Stroeve besturing, langdradige animaties, een gebrek aan sturing maar vooral een gebrek aan uitleg staan bovenaan die lijst. Voor het eerst sinds 2012 keert Monster Hunter terug naar de consoles, komt voor het eerst in het Westen naar de pc en biedt een scala aan verbeteringen en handvaten aan voor de beginnende speler. Monster Hunter World gaat ervoor om iedereen te imponeren.

Bekijk op YouTube

Monster Hunter World laat zijn nieuwe aanpak meteen zien, in de vorm van eenvoudige en korte tutorials die de basisbegrippen van de game uitleggen. Waar de reeks ooit ondoorzichtig was, neemt het nu rustig de tijd om je te introduceren tot de vele systemen die in de game aanwezig zijn. Bovendien heeft het team bij Capcom een aantal veranderingen doorgevoerd die de speelbaarheid van de game ten goede komen. Waar je vroeger alles uit je hoofd moest leren, begeleiden Scoutflies je naar monsters en belangrijke voorwerpen. Animaties zijn verkort en het is nu zelfs mogelijk om tijdens het wandelen drankjes te gebruiken. De veranderingen pakken elementen aan die in het verleden door gefrustreerde spelers als 'oneerlijk' zijn bestempeld en maken hen beduidend toegankelijker.

Veteranen die al langer met de serie meedraaien, hoeven zich geen zorgen te maken dat deze Monster Hunter met afgevijlde tanden rondloopt. De game biedt nog altijd dezelfde lange en uitdagende gevechten die zo kenmerkend zijn voor de serie. In een interview zegt producent Ryozo Tsujimoto: "Als je wilt dat mensen beter in schaken worden, moet je ze geen dambord verkopen." De toegevoegde toegankelijkheid zorgt ervoor dat nieuwe spelers gemakkelijker kunnen aanhaken en sneller toegang krijgen tot wat Monster Hunter zo uitdagend maakt. Kunnen rondlopen in een harnas van gestroopte Rathalos is nog altijd even belonend en prestigieus als voorheen.

Binnen de eerste vijf uur kom je al je eerste echte uitdaging tegen: de T-Rexachtige Anjanath, waarbij wordt verwacht dat je al het geleerde in de praktijk kunt brengen. Tijdens het schrijven staat de teller op meer dan tien uur en is het betreffende monster pas net in zicht. Het is namelijk enorm gemakkelijk om in de wereld van Monster Hunter op te gaan . Het verzamelen van voorwerpen om je wapens en harnassen sterker te maken is een van de kernonderdelen van de serie.Wil je dus een kans maken tegen de sterkste monsters, dan is fatsoenlijke voorbereiding het halve werk. Bovendien is het onoverkomelijk dat je je vergaapt aan de levendige locaties in de game.

De locaties van Monster Hunter World zijn namelijk niet langer in kleine stukjes gehakt en door een laadscherm van elkaar gescheiden, maar vormen één grote omgeving met een volwaardig ecosysteem. Kleine dieren kunnen je naar geheime paden leiden en de aanwezigheid van aasgieren verraden de locatie van machtige roofdieren. Het leren kennen van je omgeving is een game op zichzelf, en je zult tijdens je gevechten geregeld gebruikmaken van natuurlijke valstrikken en knelpunten. Door vernuftig met je omgeving om te gaan kun je een hopeloze situatie naar je hand zetten en het gevecht overleven zodat je in de taveerne tegen je medejagers kunt opscheppen. "Daar stond ik dan, met m'n rug tegen de muur..."

Monster Hunter World legt een nadruk op multiplayer. Je start de game altijd in een onlinelobby, waar vrienden of vreemden aanwezig zijn om mee op missies te gaan. Samen werk je aan geavanceerde tactieken, waarin je bijvoorbeeld een monster naar zijn hol terug jaagt waar je kameraad een stapel explosieve tonnen heeft opgesteld. Toch is het niet verplicht om alles in teamverband te spelen, want alle missies zijn alleen te ondernemen. Wordt het je dan alsnog teveel, kun je er altijd nog voor kiezen om versterking op te roepen. De lobby zorgt in ieder geval voor een naadloze online-ervaring die je tot niets verplicht, en bovendien is de game ook offline te spelen als je internet het begeeft.

Monster Hunter World lijkt nu al zijn beloftes in te wisselen, door een ervaring te bieden die voor beginners toegankelijk is, maar nog altijd even uitdagend als altijd blijkt. Door de leercurve glad te strijken opent de game voor iedereen zijn deuren en krijgen de veteranen eindelijk de kans om te laten zien wat hun geliefde 'MonHun' nu te bieden heeft. Capcoms charmeoffensief lijkt vakkundig uitgevoerd, en de kans is groot dat de serie eindelijk zijn klauwen in de westerse markt zet.

Monster Hunter World komt op 26 januari uit op de PlayStation 4 en Xbox One. De pc-versie komt naar verwachting in de herfst uit.

Lees ook dit