Moonlighter review - Onweerstaanbare combinatie
Update: Switch review.
UPDATE: Ontwikkelaar Digital Sun Games heeft met de Switch-versie van Moonlighter een bijna perfecte vertaalslag geleverd. De game was al beschikbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One, maar liet door zijn opzet vermoeden dat de Switch de perfecte thuisbasis zou zijn voor de avonturen van de Will de winkelier. Dat is daadwerkelijk het geval: onderweg snel een dungeon doorlopen om dan thuis op je gemak prijzen te zetten en je waren te verkopen is erg fijn. Het enige minpunt is dat de game in handheldmodus lange laadtijden heeft, en bovendien wil een bug wel eens roet in het eten gooien. Als Digital Sun Games die euvels nog aanpakt, mag Moonlighter zich trots naast de andere indie-klassiekers op de Switch scharen.
Update geschreven door Bert Van der Hoogerstraete.
Originele review: Als uitbater van de winkel Moonlighter heb je maar één doel: zoveel mogelijk geld verdienen. Of het nou een boomwortel of een laagje slijm is, de inwoners van Rynoka kopen werkelijk alles, zolang de prijs realistisch is. Voor je producten verkoopt, moet je ze uiteraard wel vinden. Daarom trek je ook op avontuur in dungeons. Moonlighter combineert de aspecten van het avonturiersbestaan op heel fijne wijze met het ondernemerschap.
Je kruipt in de huid van de charmante winkelier Will, een witharige jongeman met een zakelijke geest en een verlangen naar avontuur. Hij woont in Rynoka en heeft het moeilijk om zijn etablissement draaiende te houden. De mysterieuze dungeons rondom het dorp zijn uit veiligheidsoverwegingen dichtgetimmerd, waardoor de meeste avonturiers en toeristen zijn verdwenen. Dus neem je het heft in eigen handen en trek je zelf de gevaarlijke gebieden in. De plot is simpel van opzet, maar leent zich prima om Wills heldenverhaal te vertellen.
Wanneer de maan schijnt, duik je als onervaren avonturier de enige toegankelijke dungeon in. Je zoekt waardevolle artefacten en andere voorwerpen die misschien de kassa laten rinkelen. Op Zelda-achtige wijze verken je iedere kamer en ga je monsters te lijf. Daarvoor heb je een uitgebreid arsenaal tot je beschikking: zwaard met schild, greatsword, pijl en boog, speren en vecht handschoenen. De wapens hebben hebben een beperkt aantal aanvallen, maar doordat je er te allen tijde twee bij je draagt, beschik je over genoeg middelen om te overleven. Bovendien hoef je geen rekening te houden met moeilijke combo's, waardoor Moonlighter toegankelijk blijft.
De gevechten zijn door het toegankelijke gevechtssysteem overzichtelijk genoeg om je mannetje te staan. Al vraagt Moonlighter tijdens die momenten wel je volledige aandacht, aangezien je vrij snel tegen de vlakte gaat. De tegenstand is pittig en uit de weg rollen is niet altijd de veiligste optie. Bovendien raak je al je gevonden spulletjes kwijt wanneer je het loodje legt. Om dat te voorkomen heb je als noodoplossing nog een magische ketting waarmee je tegen betaling naar Rynoka teleporteert. Een welkome toevoeging, aangezien die ketting ervoor zorgt dat je sneller risico's durft te nemen.
Om het je nog iets moeilijker te maken kiest ontwikkelaar Digital Sun ervoor om geen vaste layout voor de grotten te gebruiken. Daarnaast zitten de dungeons tjokvol geheime ruimtes die je op nieuwe manieren uitdagen. Zo krijg je onder andere te maken met hordes vijanden en een onverslaanbaar monster dat je de hele verdieping opjaagt. Met de procedureel gegenereerde omgevingen en grote diversiteit aan monsters en situaties prikkelt Moonlighter je nieuwsgierigheid, waardoor je bij ieder bezoekje ieder hoekje en gaatje van de kerkers wilt verkennen.
Aan het eind van een dungeon kom je oog in oog te staan met een eindbaas. Die groteske monsters beschikken over flink wat aanvallen, dus doe je er verstandig aan om potions, de beste uitrusting en de sterkste wapens mee te nemen Die eindbazen doen er namelijk alles aan om ervoor te zorgen dat je niet bij de laatste kist komt. Die geeft je niet alleen de beste voorwerpen, maar ook een sleutel en toegang tot een nieuwe dungeon. De gebalanceerde eindbazen en het gevoel dat je vooruitgang boekt, zorgen ervoor dat spelunking nog nooit zo leuk was.
Dat gevoel van progressie wordt nog versterkt door het werk dat je overdag als winkelier uitvoert. Na je nachtelijke avontuurtjes maak je de toonbanken klaar, bedenk je een redelijke prijs voor je gevonden loot en open je de deuren van Moonlighter. Alleen valt er wel wat aan te merken op de wijze waarop je door de vele menu's ploetert. Dat gaat niet alleen traag, maar wordt ook door de controls ongemakkelijk gemaakt. Bovendien kunnen artefacten vervloekt zijn, waardoor ze op een specifieke plek in je inventaris moeten zitten.
Terwijl de klanten langzaamaan binnenstromen, sta je geduldig naar het spektakel te kijken. Potentiële klanten bekijken de voorwerpen en laten aan de hand van smileys zien of ze de prijs realistisch vinden. Lichten de oogjes als muntjes op, dan weet je dat de waarde van het product eigenlijk hoger is. Beteuterde gezichten duiden dan weer op te hoge prijzen. Op den duur worden bepaalde producten minder populair, waardoor de waarde weer zakt. Het geheel vereist tactisch inzicht en enige vorm van paraatheid, maar de verslavende wijze waarop je actief loot verkoopt, brengt dankzij de dynamiek van de prijselasticiteit een diepgaande gameplaylus op gang. Het Pavlov-effect van de luidruchtige kassa is een heerlijke bonus.
Het verdiende geld zet je weer om in nieuwe wapens en uitrusting, bonussen voor je winkel en nieuwe handelaren in Rynoka. Niet alleen kun je Moonlighter groter maken, je hebt ook de keuze om versiering, extra kisten en nieuwe kassa's in de zaak te plaatsen. Van bepaalde upgrades krijg je extra geld van klanten, verklein je de kans op winkeldieven of kun je langer open blijven. Nieuwe wapens en uitrusting geven je weer extra overlevingskans in de dungeons, terwijl nieuwe handelaren je zowel 's nachts als overdag van dienst kunnen zijn met enchantments, potions en specifieke voorwerpen. De dualiteit van Moonlighter laat je je dus constant afvragen waar je je tijd en geld in investeert. Na verloop van tijd komen er van klanten zelfs specifieke verzoekjes of heb je misschien zelf een boomwortel nodig om je zwaard te upgraden. Dungeons doorzoeken en een winkel runnen houden elkaar niet alleen in balans, maar versterken elkaar dus ook nog eens.
De wapens mogen dan enige diepgang missen, het gevechtssysteem is wel toegankelijk en overzichtelijk, en houdt daardoor je aandacht vast. Dat komt vooral van pas wanneer de monsters en eindbazen je met man en macht proberen neer te halen. De willekeurige layout van de dungeons blijft daarbij constant je nieuwsgierigheid prikkelen en de wijze waarop je je zuurverdiende centen verdient, geeft door tactische gameplay meer dan voldoening. Hoewel je af en toe met de menu's stoeit, presteert Moonlighter het om je naar avontuur en rijkdom te laten verlangen.