Skip to main content

MotoGP 21 is een gesloten boek

Wat zit er onder de motorkap?

Simulatiereeksen met een jaarlijkse nieuwe telg hebben een groot voordeel. Ze hoeven niet elk jaar alles uit de kast te halen om de serie volledig om te gooien, maar spreken wel telkens weer een groot publiek aan. Ontwikkelaar Milestone werkt zo met MotoGP 21 opnieuw een stapje dichter naar het ultieme realisme toe. Op het eerste gezicht is het verschil met de vorige editie vrij klein. Milestone werkt het verloop van de race zelf iets meer uit, maar de bètaversie vertelt daarover uiteindelijk weinig.

Milestone kondigt voor MotoGP 21 twee grote aanpassingen aan. Weg met automatische respawns: 'Bike retrieval' verplicht je om na een val recht te staan, je motor op te pikken en weer te vertrekken. Het ziet ernaar uit dat controleverlies hier dus een flinke afstraffing betekent. Ten tweede gelden in de kampioenschappen de echte regels, waaronder een 'long lap penalty'. Als je een regel overtreedt (zoals het afsnijden van de baan), dan moet je een lange route buiten de baan nemen. In de preview echter zijn kampioenschappen niet beschikbaar en is 'bike retrieval' niet geïmplementeerd, dus een eerste indruk daarvan blijft uit.

Bekijk op YouTube

Na deze bètaversie wacht er Milestone sowieso nog wat oplapwerk wat betreft optimalisering. Op hoge settings met een RTX 2060-GPU stottert de game al tijdens de set-up voor de race. En vooral bij het begin van de race volgen de graphics moeizaam, met framedrops tot gevolg. De studio is ervan op de hoogte, net als van de wispelturige AI. Vooral op een lagere moeilijkheidsgraad durven je tegenstanders al eens ongewild tegen elkaar te crashen. Zelfkennis is het begin van alle wijsheid: de ontwikkelaar belooft alvast ermee aan de slag te gaan, dus de finale versie brengt uitsluitsel.

Bekijk op YouTube

Die stroeve optimalisering neemt niet weg dat MotoGP racetechnisch orde op zaken heeft. In de set-up werk je tot in de puntjes je specificaties uit en die verschillen voel je op de baan. Zo is de 'remtemperatuur' nu ook van belang en daarbij houd je best rekening met de weersomstandigheden. Het is geen revolutionaire toevoeging, maar schept dat gewenste stapje extra realisme. Het algemene rijgedrag is nog steeds zeer responsief en nauwkeurigheid bij het afbuigen is essentieel.

De preview van MotoGP 21 is dus een gesloten boek. De Carrière- en Championship-modi zijn nog afgeschermd, terwijl 'snelle' modi zoals Grand Prix en Time Trial niet alles vertellen. Mogelijk ingrijpende nieuwe features zoals 'bike retrieval' en de 'long lap penalty' vallen niet te bespeuren in deze previewversie, maar beloven een pittige toevoeging te zijn. Prestatieproblemen voegen tevens wat ergernis toe aan deze summiere preview, maar de ontwikkelaar wil daar nog z'n tanden inzetten. Voorlopig is het onzekerheid troef met MotoGP 21 - misschien is dat wel tekenend voor een door corona getekend jaar.

MotoGP 21 komt op 22 april uit voor de Nintendo Switch, pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X/S.

Lees ook dit