Skip to main content

Muziek voor het vredige, serene Rain

Composities doordrenken, net als regen, de ervaring.

Yugo Kanno, de componist voor Rain, zegt dat het spel een van de meer "vredige" projecten is waar hij aan heeft gewerkt. Hij ontweek daartoe opbouw en climax. De muziek moest "de ervaring vervullen" - net als echte regen. Kanno zegt nooit eerder aan zo'n project te hebben gewerkt.

Zijn werk begon toen hij de aquarelschetsen ontving. "De samenstelling was prachtig - ze hadden het mooie uiterlijk van waterverf zonder direct eenzaam te lijken," herinnert de componist zich. "Toen ik die waterverfschilderingen zag, begonnen mijn creatieve spinsels te komen."

Vervolgens legt de componist zijn voorliefde voor de bandoleon - een soort harmonica - uit. "De bandoleon kan zowel de melodie spelen als de muziek ondersteunen. Door dat aspect te gebruiken en [bandoleonspeler Hirofumi Mizuno] verschillende passages te laten inspelen, hebben we nu muziekstukken die de composities en de game zelf perfect aanvullen.

Als laatste vertelt Kanno over zijn versie van het stuk 'Clair de Lune' van Claude Debussy. Het vormt het muzikale hoofdthema van de game. Kanno schreef een zanglijn voor een zangeres voor dit muziekstuk. "De compositie is zo simpel en elegant, als we een misstap maakten, zouden we het hele stuk ruïneren." De 12-jarige Connie Talbot zong de geschreven vocale partij. Hoewel ze aanvankelijk moeite had met de timing, zag ze het als een uitdaging. Toen ze uiteindelijk de woorden wist te passen bij de muziek, vond ze de ervaring heel "cool," zei het jonge meisje giechelend.

Kanno hoopt dat het nummer blijft steken in het geheugen van de speler. Nog liever ziet hij dat het nummer hun hart raakt.

Rain verschijnt 2 oktober als digitale download, exclusief voor PlayStation 3.

Bekijk op YouTube

Lees ook dit