MvsC 3 - Capcom Personages
Over kat-vrouwen en witte teven.
Van de ene gestoorde bende naar de andere. We hebben nog maar onlangs ruim twintig superhelden en -schurken doorploegd uit het Marvel universum en nu doen we het nog eens lichtjes over. Ditmaal is het de eer aan Capcom, een ontwikkelaar/uitgever die allerhande bizarre, maar tegelijk ook fantastische franchises herbergt. Van half-demonen tot Chinese zombies, laten we er aan beginnen.
Dante
Dante van Devil May Cry, wie kent hem niet? De half-mens/half-demon die het action-genre voorgoed veranderde. Dante scoorde een hit met de originele DMC, viel in een dip met deeltje twee, kwam triomfantelijk terug in DMC 3 en deed het nog eens lichtjes over in het vierde deel - de spotlicht gedeeld met nieuwkomer Nero. Dante is cool, nonchalant en zet graag een grote bek op, zonder dat het hem ooit zuur opbreekt. Net zoals in zijn eigen franchise, zal Dante het MvC-wereldje binnenwalsen compleet met dieprode overcoat, demonisch zwaard en de iconische Ebony & Ivory geweren. Trouwens, voor de mensen die de herziene stijl van de DmC reboot niet zien zitten: geen nood, het is de oude, witharige Dante die we voorgeschoteld krijgen. Buiten het feit dat MvC 3 Dante's debuut is in de reeks, kreeg de man eerder al speelbare cameo's in Shin Megami Tensei: Lucifer's Call, de PS2-versie van Viewtiful Joe 2 en de PSP-versie van Viewtiful Joe: Red Hot Rumble.
Devil May Cry wordt vaak aanzien als de eerste game die de essentie van klassieke 2D actiegames volwaardig naar drie dimensies kon brengen. De titel diende daardoor als inspiratie voor een hele generatie actiegames, met als meest opvallende voorbeelden God of War en Dante's Inferno. God of War nam elementen over zoals de verzamelbare red orbs, kisten openen die het gevonden object frontaal op het scherm tonen en gevechten in tijdelijk afgesloten gebieden. Dante's Inferno ging nog een stap verder door net zoals in Devil May Cry inspiratie te halen uit Dante Alighieri's oerklassieker La Divina Commedia - meer bepaald het Inferno gedeelte. Jammer genoeg promootte Dante's Inferno als een echte boek-naar-game vertaling, ietwat onterecht blijkt zo. Geloof me, ik heb het boek gelezen en er is een groot verschil tussen dichterlijke vrijheid en literaire verkrachting.
Trish
De blondine die in de allereerste Devil May Cry onze goede vriend Dante inhuurde - door zijn eigen zwaard door zijn bast te ramen, met bliksem te bekogelen en haar moto naar hem toe te kegelen! Wat een vrouw. In MvC 3 beschikt ze over haar elektrificerende kwaliteiten en hanteert ze het zwaard van Sparda. Dit is dezelfde set krachten die ze kreeg doen ze als alternatief kostuum kwam opdragen in DMC 2, meteen de enige keer dat ze effectief speelbaar was in de reeks. Verder kreeg ze net zoals haar partner een cameo in zowel Viewtiful Joe 2 als Viewtiful Joe: Red Hot Rumble.
Amaterasu
De witte teef die de hoofdrol speelde in de game Okami van het teloorgegane Clover Studio. Hoewel Amaterasu (AKA Ammy) er uitziet als simpele witte wolf, is ze eigenlijk de aardse incarnatie van een godin uit de Japanse Shinto spiritualiteit. Ik heb het al eerder gezegd en ik zal het blijven herhalen: als deze game zich niet in je collectie bevindt, rep je dan onmiddellijk naar de dichtstbijzijnde gameboer en tracht de PS2- of Wii-versie op de kop te tikken. Of blijf gewoon achter je scherm zitten en neem een kijkje op Amazon, mij ook goed. Nu ze op de bühne treedt in MvC 3 zal Ammy gebruik maken van haar zwevend wapentuig (schijven, zwaarden en bidkralen) in combinatie met de technieken van haar Celestial Brush. Benieuwd of ook haar Golden Fury en Brown Rage technieken in de commando lijst voorkomen...
Ook die kleine sloeber van een Issun zal een optreden maken als cameo. Hoogstwaarschijnlijk opnieuw om op het locale vrouwvolk te geilen. Binnenkort verschijnt er ook een spin-off voor de DS. Niet door dezelfde ontwikkelaar, niet op een thuisplatform, maar toch: beter dan niets zeker? Of de titel in de voetsporen kan treden van zijn legendarische voorganger, komen we in maart te weten. Hier is alvast iemand die zijn vingers gekruist houdt.
Viewtiful Joe
Nog zo'n cult-held afkomstig van de oude Clover stal. Een reeks die oorspronkelijk begon op de GameCube en later ook ports kreeg naar de PS2. Net zoals Okami is Viewtiful Joe één grote brok fun en originaliteit die enorm warm onthaald werd door critici over de hele wereld... Maar toch lage verkoopcijfers tegemoet ging. Wat scheelt er eigenlijk met jullie? Ja, jij daar, die dit artikel aan het lezen bent, heb jij deze titels in je collectie?! Hoe dan ook, in de games speel je als Joe, een alledaagse kerel met het hart van een cinefiel. Wanneer hij echter een film binnenduikt (kan gebeuren), verandert hij in Viewtiful Joe, een soort superheld annex Power Ranger. Naast het klassieke mep- en slagwerk beschikt Joe over een reeks technieken bekend als VFX (Viewtiful Effects). Hieronder bevinden zich Slow, Mach Speed en Zoom - vanzelfsprekend komen die ook in MvC 3 naar boven.
Arthur
Dat is SIR Arthur voor jouw! Hij is de protagonist uit de old school klassieker Ghosts 'n Goblins. Deze reeks stond vooral bekend vanwege zijn hoge moeilijkheidsgraad - waar wij nu Demon's Souls hebben, hadden zijn toen de queesten van Sir Arthur. Net als Viewtiful Joe is de man ietwat kort van stof en voorzien van een eerder cartoony uiterlijk. Zoals in de originele games het geval was, zal Arthur uitgedost zijn in een Middeleeuws harnas en zwaarden in het rond smijten als hoofdoffensief. En ja, iedereen die de reeks kent, vraagt het hem waarschijnlijk af: Arthur kan inderdaad zijn harnas verliezen waardoor hij in zijn met hartjes bezegelde boxershort rondparadeert.
Arthur kreeg ook een spin-off reeks tijdens het PS2-tijdperk: Maximo. In totaal verschenen er twee Maximo titels die in het algemeen positief onthaald werden en geprezen werden voor hun 'hard maar eerlijk' aanpak. Helaas waren de verkoopcijfers niet echt indrukwekkend waardoor Capcom de productie van het derde deel stopzette (en de verantwoordelijk studio de deuren sloot). De reeks heeft nog steeds een kleine garde trouwe fans - mocht je één van deze games zien liggen in de tweedehandsrekken, zeker eens checken. Hier is alvast iemand die hoopt dat Arthur een alternatief Maximo kostuum krijgt.
Zero
Als we het over Capcom hebben, mag er natuurlijk geen afgevaardigde van het Megaman wereldje ontbreken. De blauwe held zelf had echter betere dingen te doen - in tegenstelling tot de vorige twee titels - dus stuurde hij Zero maar als vervanger. En dan nu de echte reden: volgens de makers had Zero meer variatie in zijn bewegingen. De waarheid als een koe, blijkt zo, want in de strijd levert Zero een epilepsie-inducerende lasershow van energiestralen en lichtzwaarden. Verder is hij waarschijnlijk ook de enige held die rondsprint met een blonde paardenstaart tot aan zijn kuiten en nog steeds een zekere cool-factor kan bewaren.
Nathan Spencer
Het hoofdpersonage uit de Bionic Commando reboot. Hoewel de game gemengde reviews onderging, kan je het vechtpotentieel van de protagonist niet ontkennen: tanktop, legerbroek, dogtags en een gigantische, bionische arm. Zoals te verwachten is deze overmaatse prothese meteen ook waar alles rond draait - met als extra aandachtspunt de ingebouwde grijphaak. Nathan Spencer is het antwoord op de vraag: "wat als Inspector Gadget en Scorpion een liefdeskind zouden krijgen?" Zelfs de slagzin "get over her!" ontbreekt niet wanneer Spencer zijn arm gebruikt om een tegenstander binnen te halen. Dat kan geen toeval zijn.