Skip to main content

MXGP 2019 is niet door het slijk te halen

Daag je innerlijke motorcrosser uit.

De Italiaanse studio Milestone heeft al jaren ervaring op de teller: van Superbike over WRC: FIA World Rally Championship tot het fameuze MotoGP - aan racinggames geen gebrek. MXGP 2019 is alweer de vijfde telg in de familie van diens motorcrossgames en moet een volwaardige simulatie van het huidige motorcrossseizoen bieden. De bekende locaties, tracks én renners spelen daarin de hoofdrol. Maar MXGP 2019 daagt je ook uit om zelf moddersporen te leggen en het tegen de community op te nemen.

Milestone wil schitteren met zijn uitgebreide Season-modus, omdat die het avontuur en de verscheidenheid van het motorcrossgebeuren nabootst. In de Season-modus teken je bij een officieel team of een sponsor en doe je mee binnen de MX2-categorie, of meteen op het MXGP-topniveau. De modus volgt daarbij exact het verloop van het huidige seizoen. Dat moet het realisme en de band met de sport in de echte wereld ten goede komen. Bovendien werkt de grote afwisseling aan locaties met daarbij horende weersomstandigheden alleen maar uitnodigend om de game te blijven oppikken.

Bekijk op YouTube

In de Playground mag je dan weer vrij rondrijden en verschillende terreinen uitproberen, maar de ontwikkelaar tracht hier ook je creativiteit te prikkelen. De nieuwe Waypoint-modus laat je toe om over de hele Playground checkpoints te plaatsen die je in volgorde moet doorkruisen. Dat kan niet alleen op de hobbelige ondergrond, maar ook in mid-air. Als je route compleet is, zet je eerst zelf een beste tijd neer. Uiteindelijk gaat je checkpointuitdaging online zodat andere spelers hem kunnen aangaan. De Playground is dus meer dan een gewoon trainingsveld. Milestone maakt er het verlengde van de community van.

Op technisch vlak laat MXGP 2019 voorlopig geen steken vallen. De bike setup waarin je onder andere de ophanging kiest is uitgebreid en responsief: tijdens het rijden merk je meteen het resultaat van je instelling. Dat je die setup niet even kunt testen op de track in de Season-modus is weliswaar een gemiste kans. Het realisme van het rijden zelf maakt echter veel goed. Na elke lap voel je de groeven in de ondergrond dieper worden en je wielen doen al wiebelend hun uiterste best om de modder te trotseren. De game is op sommige vlakken onverbiddelijk: crashen is dodelijk voor je positie in een race die meerdere laps in beslag neemt. Zelfs op een lage moeilijkheidsgraad heeft MXGP 2019 een vrij hoge instapdrempel.

De herspeelbaarheid van MXGP 2019 kun je zelf doortrekken naar de nieuwe Track Editor. Daarin kies je als basis een landschapstype, zoals de woestijn of de Franse Rivièra. Vervolgens ga je aan de slag met een zeer uitgebreid gamma van wegen en obstakels. Naast gewone bochten zijn er bochten inclusief een jump, terwijl je rechte stukken weg met enkele sprongen, dubbele sprongen of met een golvenpatroon aan hobbels kunt opfleuren. Eens je track voltooid is, gaat een autopiloot ermee aan de slag, waardoor je meteen de pijnpunten of goeie vondsten van je eigen creatie ziet. De Track Editor bevat zodanig veel details dat het voor nieuwelingen aanvankelijk overweldigend is. Er zijn echter genoeg mogelijkheden om te blijven proberen. Ten slotte kun je zelf weer een snelste tijd voor je track vastleggen en hem online delen. Op die manier beloont de game je wel voor het harde werk.

Ontwikkelaar Milestone kiest voor uitdaging en neemt je als speler sowieso serieus. De Season-modus is afgestemd op het werkelijke kampioenschap, dus enige voeling met de sport is welkom. Track Editor en Waypoint vormen de uitgebreide creatieve uitlaatkleppen die je aan andere spelers wereldwijd kunt slijten. Vóór het rijden zelf bereid je je best goed voor, want eenmaal op de track kunnen fouten het einde van een succesvolle rit betekenen. Alles wijst erop dat Milestone een stevige mijlpaal in het genre wil neerzetten. MXGP 2019 slaat in zijn startfase dan ook zeker geen modderfiguur.

Lees ook dit