Skip to main content

Mythos (hands-on)

Diablo in MMO-vorm?

"Mythos? Nooit van gehoord. Een nieuwe MMO? Bijna uit zelfs? Goh, dat we het pas zo laat mogen testen zal wel spreken voor de kwaliteit zeker. " Zo ging ongeveer onze conversatie toen we de betakeys binnenkregen van de nieuwe Free 2 Play MMO. Het logo van HanbitSoft Corp plaatste zich over mijn scherm, 'een onbekende, dat belooft al'. Groot was mijn verbazing toen Mythos best leuk was, zelfs heel erg leuk.

Vooroordelen zijn nooit goed, maar als je zoveel games speelt als ons schuilen ze altijd wel om de hoek. Het is de makkelijkste manier om de overdosis aan games te verwerken en de massa info die we dagelijks krijgen ordelijk op te delen in onze hersenmassa. Toch moet je steeds open staan voor nieuwe games en nieuwe ervaringen. Je moet jezelf als het ware steeds de mogelijkheid laten om verrast te worden, zo hou je het jarenlang uit als journalist. Heb je die skill niet in jezelf, dan wordt de nieuwe Mythos al snel de zoveelste in een dozijn matige games, self-fulfilling prophecy heet zoiets ook...je verwachtingen bepalen je ervaring.

Genoeg geleuterd, laten we het misschien eens hebben over de game zelf. HanbitSoft Corporation leek me een nobele onbekende, maar als je beter wist had je me al lang ongelijk gegeven (en dan mag je gerust appliceren om in onze redactie terecht te komen, want dit was zeker geen parate kennis)...Dit publicatiehuis heeft namelijk lange tijd de ontwikkelaar Flagship Studios onder zich gehad, en Flagship Studios was bekend omwille van het feit dat heel wat Blizzard oudgedienden daar hun nieuwe werkbasis van hadden gemaakt. Flagship's vorige product Hellgate London ging roemloos ten onder, maar ze hebben nog een hele tijd aan Mythos gewerkt vooraleer voorgoed van de aardbodem te verdwijnen. Ere wie ere toekomt, ze hebben vast ingestaan voor een deel van de kwaliteit van Mythos, maar ook de huidige onbekende developer Redbana verdient hier haar portie lof.

Mythos deed me nog het meest terugdenken aan Diablo, maar met een aangename First-Person Perspective mode. Het is een typische mooie bloempjes, groene velden, duistere grotten en rode vuurzeeën fantasy setting. De rassen zijn anders dan mens, elf, troll, dwerg, maar wel met een grote knipoog naar het aloude werk van vele fantasy auteurs. Je kan een schaap een gremlin noemen, maar het zal zich er weinig van aantrekken. Nu goed, de fantasywereld is dus goed gevuld met bekende en enkele gloednieuwe creaties die dienst doen als vijand.

Je eigen personage kan tussen drie rollen en vier rassen kiezen. Elk ras heeft toegang tot dezelfde drie classes, daarmee moeten we het dus in het begin stellen. Er is een warrior-rol, een wizard en een gadgeteer die heel wat mechanische tools kan aanwenden om zijn vijanden het leven zuur, of explosief te maken. Leuk om weten is dat elke klasse zijn eigen minions kan summonen. De Bloodletter (warrior) beschikt over unieke vijanden die worden opgeroepen via de lichamen van je vijanden, de Pyromancer tovert ze gewoon uit de elemental plains tevoorschijn en de gadgeteer bouwt zijn mechanische wezens uiteraard zelf.

Elke klasse heeft ook een skilltree, volledig in Diablo stijl uiteraard. Je kiest als het ware uit drie specialisaties binnen je klasse, spendeert een talent punt per level aan ofwel een nieuwe skill, ofwel aan het versterken van je huidige skills en kent punten toe aan je drie hoofdattributen. Het klinkt allemaal vrij simplistisch, maar uiteraard zorgt de skilltree voor de nodige dosis variatie. Daarbij komt nog het feit dat Diablo als MMO gewoon uitermate fun is.

Je vecht niet langer alleen tegen een gigantische overmacht van wezens, maar speelt nu samen met andere spelers tegen de gevestigde macht...een beetje zoals in Lybië dus. Waar je in Diablo nog alle vijanden over je heen kreeg, kan je hier veel makkelijker de groepen verdelen over de spelers die meevechten. Uiteraard zijn er altijd spelers die het alleen opnemen en hechte groepen worden niet makkelijk gevormd, maar de optie is er en zal zeker nodig zijn op latere levels.

Quests zijn op dit moment nog vrij simplistisch opgevat, en ook je doel is niet steeds erg duidelijk weergegeven. Daartegenover wordt in de eerste levels wel steeds gebruik gemaakt van een pijl die je de weg wijst, nuttig en vooral het gemis later viel ons op. Een ander aangename feature van Mythos is de mogelijkheid om quasi meteen in de actie te duiken. Je moet maar een halve minuut wandelen om in het midden van het strijdveld te zitten, leuk voor dit type actie-MMORPG.

Grafisch is de game aanvaardbaar, maar zeker geen uitschieter. De fantasy-setting toont mooie plaatjes op ons scherm, maar na een uurtje ben je er toch op uitgekeken. De mogelijkheid om de isometrische camera te veranderen naar 1ste persoon is leuk en doet wat denken aan WoW, maar viel me toch niet zo in de smaak. Dit is echter een volledig subjectieve mening.

Mythos is volgens ons dus zeker een titel om in de gaten te houden, al moeten er wel nog enkele zaken veranderen. De basis zit zeker goed en deze heeft alles (!) in zich om een topper te worden. Wat moet er dan nog beter? Wel, een goede targeting optie. Net zoals in Diablo vuur je skills af in een richting, maar soms is het handiger om een vijand snel in je vizier te plaatsen zodat je zeker bent dat je skills net hem bereiken. Verder kunnen de quests nog wat beter, mag er wat extra variatie zijn tussen spelers en dient er meer aandacht uit te gaan naar samen spelen. Mythos heeft alvast onze aandacht vast, en je kan je nu alvast registreren voor de beta als je alles zelf eens aan den lijve wil ondervinden. Fans van een Free 2 Play Diablo-achtige MMORPG zetten deze game best op hun radar.

Lees ook dit