Naruto: Ultimate Ninja Storm 2 (hands-on)
Een veelbelovende storm is op komst.
Wij groeien op met rolmodellen als the Governator, Eminem, Katja Retsin, Picard, Harry Potter en worden geacht ons hiernaar te gedragen. In het Verre Oosten groeien ze op met ninja's, gewelddadige tekenfilmpersonages, dieren die uit balletjes springen, Jackie Chan en vreemdsoortige tentakelmonsters, dit moet toch ook een impact hebben op de verdere ontwikkeling zeker? Eén van zo'n beroemdheden uit het land van de rijzende zon is Naruto, de jonge ninja-in-wording die ondertussen al een tiental jaar lang meedraait op TV. Zijn succes leidde tot een heropleving en verbetering van het manga- en animegenre, op wereldwijd vlak zelfs. En uiteraard hoort bij een succesvolle serie ook een heel gamma videogames.
We kregen de kans om een recente versie van Naruto: Ultimate Ninja Storm 2 aan den lijve te testen. De Naruto reeks kent heel wat hoogte- en dieptepunten, voornamelijk het laatste, maar Ultimate Ninja Storm 2 trok toch onze aandacht. Ontwikkelaar CyberConnect2, onder de vleugels van Namco Bandai, wist ons toch te verrassen met de eerste telg uit de reeks. Het originele Naruto Ultimate Ninja Storm was een doorsnee fighting-game, uitgebreid met uitmuntende visuals, een knappe free roaming mode en een gebalanceerd combat systeem. Versie twee belooft hetzelfde, met een betere afwerking, meer personages en enkele extra features.
In de game kan je kiezen voor snelle en customized gevechten, je kan een adventure mode doorlopen en je kan het opnemen tegen andere spelers, lokaal of via het internet. Voor elk gevecht beschik je over maximaal drie personages. Deze extra spelers kunnen je uit de nood helpen tijdens een hachelijke situatie of je kan hun skills activeren om specifieke scripted-events te doorstaan. Deze mix geeft een leuke extra touch aan het spel en uiteraard zorgt het ervoor dat je soms het tij volledig kan keren.
De gevechten zelf zijn trouwens zeker niet kort, je hebt wel een levensbalk, maar eigenlijk zijn het er drie over elkaar. Bovendien krijgen sommige personages nieuwe skills of een ander uiterlijk als ze zwaar geraakt zijn. Dit zorgt voor een leuke afwisseling waar de combat nog meer heen en weer ebt. Je merkt het al, er zit heel wat variatie in de gevechten ondanks het feit dat je eigenlijk slechts een beperkt aantal vaardigheden voorradig hebt. Er is een normale aanval, een sprong knop, je kan shuriken afvuren en je kan trachten een chakra-move uit je mouwen te schudden. Er zijn niet bepaald veel extra bewegingen à la Tekken, een duidelijk minpunt, maar langs de andere kant kan je via je nevenpersonages in bepaalde situaties wel je tegenstander een hele tijd in de lucht houden. De game laat je dus wel toe om je verworven skills te blijven verbeteren, maar niet op de gebruikelijke manier via een heleboel extra bewegingen.
Als speler beschik je ook over items die je tijdens het gevecht kan gebruiken. Er zijn heel wat verschillen, gaande van bommen, speciale afstandswapens, tijdelijke power-ups en boosts voor je chakra. Leuk is wel dat ze allemaal bij het personage passen in de reeks. Ze zijn niet makkelijk om correct te gebruiken, maar lukt je dit toch dan kan je er vaak een immens voordeel mee behalen. De bommetjes bijvoorbeeld doen er twee tot drie seconden over om te ontploffen, je moet dus al erg goed zijn om een speler hierin te laten chargeren.
Naruto Ultimate Ninja Storm 2 beschikt ook over een heel aantal leuke terreinen. Dit zijn eigenlijk volledige 3D-arena's waarin je volledig vrij kan bewegen. Ze zijn kleiner opgevat dan de Dragonball fighting games, maar niet te klein zodat je steeds belaagd zou worden. Bovendien zal het terrein kunnen veranderen tijdens het gevecht. Zo kunnen bepaalde skills een vijand door een rots slaan of keihard de aarde zelf (inclusief onfortuinlijke vijand) inbeuken waardoor je plots in een dal vecht waar het water je tot de knieën staat. We hebben dit enkel nog maar kunnen ervaren in de bossfights, hopelijk komt deze feature dus ook in de gewone matches terug.
Over bossfights gesproken, dit zijn leuke gevechten waarin je door het ritme van de vijand moet zien te breken. In één fight dienen Naruto en Sakura de bellen aan Kakashi's gordel te bemachtigen als teken dat ze sneller zijn. In het eerste deel beuk je in op Kakashi en tracht je zijn slagen te ontwijken. Plots schakelt de game over op een ingame anime-fragmentje waarbij je via quicktime-events moet trachten een vuurbal te ontwijken en zelf je clone-techniek uit te voeren. Deze scènes passen perfect binnen het genre (en dus ook binnen de doelgroep) van de serie.
Kers op de taart is ongetwijfeld de free-roaming mode. Hierin zal je de uitgebreide wereld van de Naruto manga's kunnen verkennen. Uiteraard zijn er toegevingen gedaan, een reis naar een ander dorp duurt dus geen acht uur maar een tiental schermen wat nog steeds behoorlijk is. Pluim voor de ontwerpers hier, want elke achtergrond ziet er uniek uit en soms valt je mond echt open van verbazing. Er zitten ware pareltjes tussen en ook de steden zijn bijzonder mooi uitgewerkt. Over de toegevoegde waarde kunnen we echter nog niets zeggen aangezien de versie zo goed als geen interactie toeliet op dit moment. We hopen dus dat er heel wat interessante gevechten of scènes plaatsvinden in deze gebieden.
Naruto Ultimate Ninja Storm 2 belooft een vrij goede game te worden als alles meezit. Een duidelijke meevaller is het aantal personages, waarbij je zowel met het Naruto team als een groot aantal bad-guys aan de slag kan. Neem daarbij de combo's die je met je twee sidekicks tezamen kan afdwingen en je komt al snel in interessante gevechten terecht. De game mist naar onze inschatting nog wat variatie, een euvel dat ze hopelijk nog konden goedmaken (ter referentie, onze testversie stamt van begin mei). Sowieso menen we dat er een enorm uitgebreid multiplayer potentieel schuilt in deze titel dankzij de ranked en quick-matchups alsook de lengte van de gevechten.