Skip to main content

Naughty Dog behoudt huidige engine op de PS4

"We veranderen de engine bij obstakels."

Sony ontwikkelaar Naughty Dog gebruikt voor haar PlayStation 4-spellen de engine waar PS3-games The Last of Us en Uncharted 3 op draaien. Bruce Straley, regisseur van The Last of Us, herhaalt wat Naughty Dog co-presidenten Christophe Balestra en Evan Wells in februari zeiden: "we hebben geleerd van de overgang van PlayStation 2 naar PS3."

"De PS3 zou eruit gaan zien als films," herinnert Straley zich. "We komen tegenwoordig in de buurt maar het heeft Naughty Dog vier spellen gekost op de punt aan te komen - een van de top ontwikkelaars in de branche met enkele van de beste wetenschappers in onze ontwikkelteam." De studio gooide de Jack & Daxter engine weg toen de PS3 uitkwam en ze begonnen te werken aan de eerste Uncharted. Dit veroorzaakte problemen. De Sony ontwikkelaar heeft hiervan geleerd en behoudt haar huidige engine voor de PlayStation 4.

"We brengen onze huidige engine naar de volgende generatie consoles omdat we al een goede kunstmatige intelligentie en rendering systemen hebben," zegt Straley. "We hebben allerlei componenten die al goed functioneren. Pas als we ergens tegenaan stoten stoppen we om te zien wat we moeten aanpassen."

De graphics die Naughty Dogs engine uit de oude PlayStation 3 krijgt, zijn prachtig. Recensenten roemden Uncharted 3 om haar graphics en The Last of Us oogt in onze preview ook schitterend. De meer dan zes jaar oude PlayStation 3 heeft, eerlijk gezegd, een flink verouderde GPU (grafische processor) en een lage hoeveelheid werkgeheugen (RAM). Wat Naughty Dogs engine op de PlayStation 4 - met 8 Gb GDDR5 RAM en een AMD grafische processor - tevoorschijn tovert, overdondert ons hopelijk.

Lees ook dit