Naughty Dog gaat volgende console transitie beter tegemoet
"We maakten fouten tijdens de overgang van PlayStation 2 naar 3."
Naughty Dog zegt dat ze eerder gemaakte fouten niet herhaalt bij de overgang van de huidige generatie consoles naar de next-gen apparaten. "We hebben geleerd van de overgang van de PlayStation 2 naar de PlayStation 3. Hierdoor zijn we beter voorbereid op de PlayStation 4," zeiden co-presidenten Christophe Balestra en Evan Wells. De ontwikkelaar is sinds 2001 onderdeel van Sony Computer Entertainment en is bekend van Crash Bandicoot, Jak & Daxter, Uncharted en het aankomende The Last of Us.
"Toen we op de PlayStation 3 overgingen, bleek dat een slechte ervaring," vertelde Balestra. "We begingen stomme fouten. Het was onze schuld. Het gaat om de kwaliteit van het gereedschap ter beschikking en of je iets slimmers kan produceren. Ik gok dat we uitbreidingen gaan zien - meer van dit, meer van dat - we zullen altijd over meer beschikken. We creëren onze ontwerpen altijd in een hogere resolutie dan wat in de game te zien is. Veel van onze pipelines [een vorm van modulaire computer organisatie waar stappen van een instructie in sequentie worden uitgevoerd] hebben de capaciteiten om meer aan te kunnen dan de PS3. Toch blijft het eng."
"We begonnen helemaal opnieuw toen we overgingen op de PS3," meldde Wells. "Op de PS2 hadden we onze eigen programmeertaal ontwikkeld. Voor Jak & Daxter gebruikten we een programmeertaal genaamd GOOL: game object oriented list. We werden onderdeel van een groep ontwikkelaars met wie we technologie deelden tijdens onze ontwikkeling voor de PS3. We besloten een traditionele ontwikkelingsomgeving op te bouwen. Dat hield in dat we opnieuw moesten beginnen."
Naughty Dogs eerste spel voor de volgende generatie consoles laat momenteel nog op zich wachten. De studio werkt bovendien aan de PS3 titel The Last of Us. De release datum van de game werd enkele dagen geleden verschoven naar 14 juni.