Nederlandse gamesindustrie: 'geen loot boxes in games voor jongeren'
Ook openen van loot boxes door influencers omstreden.
De Nederlandse gamesindustrie heeft kritiek geuit op loot boxes in games. Dat is te lezen in een gepubliceerd manifest van de Dutch Games Association (DGA) gericht aan de Nederlandse Kansspelautoriteit.
De belangenvereniging benadrukt dat Nederlandse ontwikkelaars en uitgevers willen vermijden dat hun games een 'toegangspoort naar een kansspelverslaving' vormen. De DGA sluit zich daarmee aan op de kritiek van de Nederlandse Kansspelautoriteit over loot boxes in games.
De Nederlandse gamesindustrie vindt dat er geen loot boxes in games bestemd voor minderjarigen moeten worden opgenomen. Betreft games gericht op volwassenen is de aanwezigheid van loot boxes slechts aanvaardbaar wanneer deze op een 'eerlijke en transparante wijze geïmplementeerd' zijn.
Verder is in het manifest te lezen dat reclame maken voor gokken in games 'niet geoorloofd' is. De DGA is erg kritisch over het 'openen van loot boxes via influencers en andere mediapersoonlijkheden', omdat deze personen een groot bereik onder minderjarigen hebben.
Echter is niet te voorkomen dat minderjarigen in aanraking komen met games die niet voor hen bestemd zijn. De enige oplossing is volgens de DGA bij zowel ouders/verzorgers als bij kinderen bewustwording over loot boxes in games creëren. De Nederlandse gamesindustrie stelt dan ook voor de dialoog met alle betrokken partijen aan te gaan.
In navolging van Blizzard en Valve stopte Electronic Arts recentelijk de verkoop van FIFA Points in België. Het manifest vergroot de druk om ook in Nederland meer helderheid over omstreden loot boxes te krijgen.