Nederlandse startup wint Future Play Design Challenge met educatief spelsysteem
Innovatief onderwijs.
De Utrechtse startup Luqo heeft de Future Play Design Challenge gewonnen met zijn educatieve spelsysteem.
Het spelsysteem, dat ook de naam Luqo draagt, is bedoeld om kinderen op een creatieve en innovatieve manier te doen leren. Het systeem wordt al aan bepaalde basisscholen geleverd, maar nu wil Luqo ook een thuisversie produceren.
De bedoeling van die thuisversie is om ouders en kinderen samen educatieve spellen te laten spelen. Dat is vooral belangrijk in het kader van thuisonderwijs.
Volgens Luqo is dat niet enkel relevant tijdens de COVID-19 pandemie, maar ook algemeen belangrijk om op de lange termijn leerachterstanden weg te werken en de leerling nieuwe leeruitdagingen te bezorgen.
Concreet bestaat Luqo uit meer dan 50 verschillende spellen die gegroepeerd worden in één app. Er zijn speciale controllers die verbonden zijn met de eigen tablet en / of laptop van het huishouden.
De controllers hebben fysieke knoppen zoals je die ook wel ziet in een spelshow. Hierdoor worden kinderen aangemoedigd om actief te reageren.
Samenwerken staat essentieel in de spellen. Volgens Luqo is elk spel ook ontwikkeld in samenwerking met onderwijsexperts om geschikt te zijn voor leerlingen tot en met groep 8.
Op dit moment loopt er een Kickstarter campagne voor Luqo. Met nog zeven dagen resterend, staat de teller over halverwege. Je kunt de Luqo Kickstarter campagne hier vinden.
Na het winnen van de Future Play Design Challenge reageerde oprichter Rogier Kauw-A-Tjoe erg opgetogen. "Dit is een geweldige erkenning voor het werk dat we doen voor sociaal spelen. Het is geweldig om te horen dat zo'n deskundige jury de noodzaak van sociale interactie onderstreept."
Het is niet de eerst keer dat Luqo een prijs wint. In 2018 won het de Cinekid & Mediawijzer.net Gouden Guppy voor het beste digitale kleuterproduct.