Need for Speed grijpt terug naar straatraces en getunede wagens
De roots van de reeks?
"Need for Speed is de weg kwijt. De reeks heeft verloren waar het ooit voor stond." Producent Marcus Nilsson van de Zweedse studio Ghost Games spreekt harde woorden. Door de vele verschillende ontwikkelaars en hun uiteenlopende ideeën voor Need for Speed doorheen de jaren is de reeks een zwalpend schip geworden. De games bouwen niet op elkaars funderingen, maar gaan elk koppig een kant uit. En dat moet volgens Nilsson veranderen.
Zijn visie is duidelijk: de nieuwe Need for Speed is een reboot die naar de roots van de reeks teruggaat. Voor hem zijn dat straatraces in het midden van de nacht, wilde achtervolgingen met de politie, een sterk verhaal en wagens die je tot in de details kunt tunen. Maar Nilsson zit fout. Deze Need for Speed grijpt dan wel naar het verre verleden terug, maar heeft vooral veel te danken aan de talrijke, gevarieerde projecten die de afgelopen jaren de revue passeerden. In het bijzonder aan Need for Speed: Underground.
De échte roots van de reeks liggen namelijk bij races op snelwegen in weidse landschappen. Daarbij neem je het op tegen andere racers, terwijl je tegelijkertijd de auto's van onschuldige burgers en de bolides van de politie ontwijkt. Klinkt dat bekend in de oren? Vast wel: Need for Speed: Hot Pursuit (2011) en Need for Speed: Rivals (2013) volgden namelijk al die formule.
Het zijn de twee Underground-games (respectievelijk uit 2003 en 2004) waar de nieuwste Need for Speed de mosterd haalt. 's Nachts door de straten van drukke steden racen en commerciële auto's tunen door er nieuwe velgen, neonlampen en nitro op te installeren zijn de stokpaardjes van deze twee games. Veel Need for Speed-fans vragen al jaren om een terugkeer naar deze formule en met de nieuwste game lijken hun gebeden verhoord.
Ghost Games wil als eerste doelstelling opnieuw contact zoeken met liefhebbers van auto's en racing. Daarom ligt er ook een grote nadruk op een interessante selectie auto's. "We willen dat je plezier beleeft aan de auto waarmee je rijdt," zo verklaart de studio. "De game is dan ook gebouwd rond de authentieke, stedelijke autocultuur."
Maar de Zweedse studio heeft nog een ander ambitieus plan. Deze Need for Speed moet namelijk een "aangrijpende ervaring bieden, een 'robuust en emotioneel verhaal dat je door de game sleurt, terwijl je het tegelijkertijd op verschillende manieren kunt beleven." Het wordt nog even afwachten of Ghost Games in die opzet slaagt, gezien de verhaallijnen in de vorige games niet bijster memorabel waren.
Het racen zelf lijkt alvast wel in orde te komen. Uit de eerste gameplayvideo's valt af te leiden dat het arcade-weggedrag van de reeks behouden blijft, met dezelfde focus op driften zoals het eveneens door Ghost Games ontwikkelde Need for Speed: Rivals. Er is ook sprake van een zeer filmische camera, die heen en weer zwiert terwijl je je bolide door bochten wringt. Hoewel het effect visueel indrukwekkend is, blijft dit hopelijk beperkt tot de driftraces of bepaalde omstandigheden. Een heen-en-weer bewegende camera komt je precisie als racepiloot namelijk niet ten goede.
Ten slotte heeft deze reboot altijd een internetverbinding nodig om speelbaar te zijn. Het is een controversiële zet, gezien deze tactiek in het verleden vaak voor problemen zorgde. Denk maar aan de rampzalige launch van SimCity, ook een game van Electronic Arts. Zelfs voorganger Need for Speed: Rivals kampte hierbij met problemen. Verloor je de verbinding met het internet dankzij een onstabiele server, dan verlies je al je voortgang. Als antwoord op een opmerking van een bezorgde fan laat Ghost Games weten dat "er meer variatie is en de ervaring met vrienden nog beter wordt".
Lees ook onze Need for Speed tips en Need for Speed Tuning tips.
Need for Speed komt op 3 november uit op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.