Neverwinter ondergaat veranderingen
Wordt een free-to-play MMO.
Werden PC-gamers de twee afgelopen decennia om de oren geslagen met tal van games die zich afspeelden in het bekende Dungeons & Dragons universum, dan was dat de laatste jaren wel anders. Heuglijk nieuws was het dus een tijdje geleden toen Cryptic aankondigde een nieuwe Neverwinter-game te ontwikkelen waarin multiplayer opnieuw een grote rol zou gaan spelen.
Die multiplayer lijkt de overhand gehaald te hebben tijdens het ontwerp, want in een nieuwe aankondiging valt te lezen dat de game voortaan als een volwaardige MMO door het leven zal gaan. Allicht verklaart dat waarom men onlangs de releasedatum met een jaar vooruitschoof.
Net als Cryptic's andere titels zoals daar zijn City of Heroes en Star Trek Online dat deden, zal ook Neverwinter het free-to-playmodel omarmen. In tegenstelling tot die eerdere titels wil men in Neverwinter echter geen content afbakenen waar enkel zogenaamde 'premium'-spelers van kunnen genieten. De ervaring leerde hen namelijk dat de verkoopsresultaten voor opéénvolgende uitbreidingen almaar slinken. Daarom zal alle content voor Neverwinter gratis te ontdekken zijn voor iedereen.
Inkomsten zullen vooral uit de verkoop van cosmetische voorwerpen, ervaringsdrankjes en dierlijke compagnons gehaald worden.
Meer details zijn er vooralsnog niet over Neverwinter. Cryptic wou enkel nog kwijt dat we een meer actiegeoriënteerde MMO mogen verwachten in de trend van Vindictus waar reflexen een belangrijke factor zullen zijn. Met dat verschil uiteraard dat Neverwinter zich van meet af aan op de Westerse markt richt.
Een release is evenwel nog veraf, eind 2012 om precies te zijn.