Nieuw PEGI-label waarschuwt voor in-game aankopen
Bestond al voor digitale games.
De Europese leeftijdsratingorganisatie PEGI voert een 'in-game purchases' label in voor fysieke games.
PEGI gebruikt al langer zogenaamde 'inhoudspictogrammen' om te duiden op de aanwezigheid van bijvoorbeeld geweld of drugs. Dit nieuwe pictogram heeft de bedoeling om ouders te informeren over de aanwezigheid van in-game aankopen die met echt geld aangeschaft worden.
Volgens PEGI-baas Simon Little is het pictogram handig voor ouders 'die niet helemaal bekend zijn met video games ... en de reflex kan triggeren om een oogje in het zeil te houden op de gameplay, zodra de game gekocht is en het kind het speelt.'
PEGI gebruikte het label al voor digital-only games, maar vanaf nu wordt het dus ook toegepast op de doosjes van fysieke games.
De Amerikaanse ratingorganisatie ESRB debuteerde eerder een identiek label. De beslissing van de organisaties komt er in navolging van de grote loot box controverse van 2017.
Net zoals het ESRB pictogram maakt het label van PEGI echter geen onderscheid tussen loot boxes en andere in-game aankopen. Expansions zoals bijvoorbeeld Blood and Wine voor The Witcher 3 die niet in associatie worden gebracht met gokken en sowieso maar eenmalig kunnen worden gekocht, worden dus over dezelfde kam gescheerd.
Het debat over loot boxes blijft oproering veroorzaken. De NBA 2K microtransacties zijn gewijzigd in België en Nederland, en Overwatch en Heroes of the Storm loot boxes zijn niet langer te koop in België.