Nintendo verdient aan YouTube uploads van gebruikers
Bedrijf plaatst advertenties op niet door hen geüploade video's.
Nintendo heeft beeldmateriaal van haar games op YouTube geïdentificeerd en ID claims geplaatst bij uploads die een bepaalde duur overschrijden. Hierdoor kan het bedrijf advertenties plaatsen bij video's die ze niet zelf heeft gemaakt of geüploadet. Nintendo ontvangt zo geld met beeldmateriaal van haar games, ook wanneer particulieren het beeldmateriaal uploaden naar YouTube. Let's Play video's, gemonteerde (muziek)clips en ander materiaal gecreëerd door fans krijgen dus, wellicht tegen de wens van de uploader, advertenties alvorens de video start.
Nintendo legde een verklaring af. "Als onderdeel van pogingen ons materiaal op sociale media op een nette en veilige manier te delen, werden we YouTube partner. Sinds februari 2013 hebben we materiaal onder ons copyright geregistreerd in de YouTube database. De meeste fan video's ondervinden geen veranderingen. Echter, video's met ons materiaal, zoals beeld of audio van een bepaalde lengte, bevatten nu advertenties aan het begin, naast of aan het eind van de clip."
"We hopen dat fans ons materiaal met plezier blijven delen op YouTube," vervolgt de verklaring. "Daarom hebben we, in tegenstelling tot andere bedrijven, besloten gebruikers van onze eigendommen niet te blokkeren."
Nintendo's beslissing leidt ertoe dat YouTube kanalen die voornamelijk Nintendo's spellen tonen, geen inkomen meer verdienen (omdat dit nu naar Nintendo gaat). Uploaders die vooral Nintendo games spelen, verliezen nu inkomsten.