Nintendo World Championships: NES Edition preview - De Championships komen naar huis

NES-games op competitief niveau.

In de jaren ‘90 vond er een gigantisch toernooi plaats waarin deelnemers het met speedrunuitdagingen in verschillende NES-games tegen elkaar opnamen. De finale van die kampioenschappen werd uiteindelijk bij Universal Studios in Hollywood gespeeld. Dat toernooi kun je vanaf 18 juli 2024 op je eigen Switch beleven - en je kunt het in de ranglijsten tegen mensen van over de hele wereld opnemen. Ik heb alvast een training gehad en het lijkt erop dat Nintendo World Championships: NES Edition de ideale zomergame om samen met vrienden te spelen kan worden.

Tijdens een toernooi is het belangrijk dat je te herkennen bent. Daarom krijg je de kans om een profiel aan te maken met een icoontje en een grappig motto in te stellen. Die motto’s rusten op nostalgie en herkenbaarheid met zinnen als “Ik ben mijn savedata weleens kwijtgeraakt”. Eenmaal tevreden met je profiel kun je aan de slag met verschillende uitdagingen in 13 NES-games die sterk kunnen variëren van lengte en doel. Zo zijn sommige uitdagingen maar twee seconden lang, en kunnen anderen je enkele minuten bezighouden. De uitdagingen bestaan uit verschillende moeilijkheidsgraden, van ‘Makkelijk’ tot ‘Heel Moeilijk’. Waar ‘Makkelijk’ vaak binnen enkele seconden is afgelopen, krijg je bij de moeilijkste uitdagingen een handleiding die geheime routes en trucs aanleert zodat je de ideale tijd neer kan zetten. Die trucs lijk je echt nodig te gaan hebben omdat de uitdagingen, al helemaal wanneer je de hoogste rang wilt behalen, écht uitdagend zijn. Die rangen die je voor het behalen van een uitdaging krijgt zijn in volgorde van beste naar slechtste S, A, B, C en D.

De meest voor de hand liggende modus is de singleplayer. Hierin krijg je een brede selectie aan 13 NES-games, van Mario Bros. en Mario Bros. 3, tot Ice Climbers, Excitebike en Kirby. Binnen de uitdagingen verzamel je muntjes waarmee je nieuwe uitdagingen vrijspeelt. Wanneer je een uitdaging opnieuw speelt, zie je in de rechterhelft van je scherm de ghost-data van je beste resultaat. Zo zie je precies wat je die keer deed zodat je die strategie kan blijven verbeteren. Dit alles gaat gepaard met een online ranglijst. Het moge duidelijk zijn: dit is niet voor niets een championship!

De uitdagingen zijn lokaal met tot wel acht spelers te spelen. Hierbij krijgt iedereen zijn eigen schermpje waardoor je elkaar tegelijkertijd ziet strijden, wat voor veel spanning en hilariteit zorgt. Zo was tijdens de preview het verschil in tijd om het eerste level van Donkey Kong uit te spelen maar tweehonderdste seconde tussen de eerste en tweede speler. De multiplayer lijkt door de korte duur van de uitdagingen en grote aantal spelers een spannende en snelle ervaring te worden.

Ik kreeg een brede waaier aan uitdagingen te zien. Zo zijn er challenges van een aantal minuten die je via warp pipes het geheel van de eerste Mario Bros. uit laten spelen, en uitdagingen van een paar seconden die zo simpel zijn als het in Mario Bros. 3 een buis verlaten en een andere buis betreden. Tactiek lijkt echter in iedere uitdaging een ontzettend belangrijke rol te gaan spelen. Wanneer je namelijk het gevoel hebt het echt niet meer sneller te kunnen en je nog steeds niet de beste rang hebt, weet je dat je een andere manier moet proberen. Zo komt in een Metroid uitdaging waarin je maar twee sprongen en een val moet maken het soort en de duur van de sprong erg nauw. Naast strakke tijden behalen voor het uitspelen van (delen van) levels zijn er ook uitdagingen die je zo snel mogelijk een aantal vijanden laten verslaan of uitdagingen die je races laten voltooien. De World Championships: NES Edition lijkt te gaan schitteren met zijn uitgebreide catalogus aan verschillende uitdagingen en nodigt je uit om die nauwkeurig te bestuderen om technieken aan te leren en de hoogste rang te behalen.

Tijd om het tempo wat op te voeren? Dan is er de survivalmodus ‘Recht van de snelste’. In die modus neem je het in de zilveren- of gouden beker op tegen ghostdata van zeven andere spelers. Dat doe je in vier rondes, waarbij iedere ronde een andere uitdaging brengt en je snel genoeg moet zijn om met jouw tijd in de bovenste helft te eindigen. Haal je de bovenste helft van de spelers niet? Dan word je voor die beker uitgeschakeld en begin je opnieuw. Daarnaast wisselen de uitdagingen voor ‘Recht van de snelste’ iedere week door. Het verschil in de zilveren en gouden beker lijkt geen grap. Zo moet je bij de gouden beker écht weten wat je doet en moet je sommige uitdagingen al tot in de puntjes hebben bestudeerd om in de verdere rondes te raken. Omdat de uitdagingen wekelijks wisselen, lijkt het heerlijk om wekelijks naar deze survivalmodes terug te keren.

De Nintendo World Championships: NES Edition lijkt competitieve NES gameplay op een nieuw niveau te brengen. Met zo’n 150 uitdagingen in 13 NES-games die variëren in lengte en moeilijkheidsgraad lijkt er veel variatie in uitdagingen te zitten. De ‘Recht van de snelste’ modus zorgt voor wekelijkse nieuwigheden waardoor je steeds terugkomt om een zo hoog mogelijke plaats in een nieuwe ranglijst te veroveren. Dus tover je kamer maar vast om naar een arena; Nintendo World Championships: NES Edition lijkt namelijk zomaar de ideale zomergame voor spannende en hilarische speelsessies met je vrienden te worden.

Nintendo World Championships: NES Edition is vanaf donderdag 18 juli verkrijgbaar voor de Switch.