Nintendo World Championships: NES Edition review - Lokale multiplayer van S-rank niveau

Oefening baart kunst.

Nintendo World Championships: NES Edition brengt NES-games naar een nieuw competitief niveau, maar mist voor de winst wat diepgang en online multiplayermodi.

Voor de Nintendo World Championships: NES Edition review speelt Menno meer NES-games dan ooit om de snelste tijden mogelijk neer te zetten.

Dertig jaar nadat de legendarische Nintendo World Championships plaatsvonden, brengt Nintendo de kampioenschappen naar jou thuis. In Nintendo World Championships: NES Edition kun je namelijk solo of lokaal met vrienden aan de slag om in verschillende NES-games speedrunuitdagingen te voltooien, records te zetten en de wereldranglijsten te veroveren. Nintendo World Championships: NES Edition slaagt erin om de kampioenschappen naar huis te brengen en brengt NES-games naar een bloedstollend nieuw competitief niveau met lokale multiplayer, maar laat qua enkele functies te wensen over.

De hoofdmodus van Nintendo World Championships is Speedrun. Daarin speel door munten te verzamelen telkens nieuwe uitdagingen vrij. Binnen iedere uitdaging behaal je een rank, waarbij je vooral aast op de bijzonder pittige S-rank. Doordat je de levels een voor een vrijspeelt, is het een goede manier om alle verschillende uitdagingen te leren kennen. De leercurve van de game is subliem: het pad naar de S-rank voelt steeds natuurlijk aan. Bovendien duren de uitdagingen vaak maar enkele seconden tot een minuut, wat alleen maar motiverend werkt. Speedrun is een ideale warmloper voordat de kampioenschappen beginnen en je het opneemt in een van de andere competitieve gamemodi.

In Nintendo World Championships: NES Edition krijg je in totaal ongeveer 150 verschillende uitdagingen die verschillen in lengte en gameplay, waardoor die steeds afwisselend blijven. Enkele uitdagingen zijn binnen enkele seconden te behalen, zoals het pakken van een morphbal in Metroid of het betreden van een buis in Mario Bros. 3, terwijl andere uitdagingen je net vragen om Mario Bros. of Donkey Kong volledig uit te spelen. Met dertien verschillende NES-games in verschillende genres zit het wel snor qua aanbod: van platformers als Mario Bros., tot races in Excitebike of gevechtsuitdagingen in de klassieke The Legend of Zelda. De variatie in zowel uitdagingslengte als doel en gameplay is afwisselend en zorgt ervoor dat er altijd wel een uitdaging te beoefenen valt.

Het gevoel van de kampioenschappen komt het meest tot zijn recht in gamemodi ‘Wereldkampioenschap’ en ‘Recht van de snelste’. In ‘Wereldkampioenschap’ zijn er wekelijks vijf verschillende uitdagingen waarin je een zo snel mogelijke tijd neer probeert te zetten. Elke week verschijnt een ranglijst en neem je het op tegen de rest van de wereld. Het is echter markant dat je niet gedurende de week kunt zien op welke plaats je staat; pas bij het afsluiten van de week kun je zien op welke plaats je geëindigd bent. Dat zorgt ervoor dat de uitslag tot het laatst spannend blijft en je je continu blijft inzetten voor een betere topscore - maar tegelijk zorgt het er ook voor dat je geen indicatie hebt hoe je ervoor staat. Het is een bizarre keuze die averechts kan werken.

Tijdens ‘Recht van de snelste’ neem je het dan weer op in twee verschillende bekers van ieder drie uitdagingen, die ook wekelijks wisselen. Die uitdagingen speel je tegen ghost-data van zeven andere spelers, waardoor de benodigde tijd nooit te voorspellen is. Tijdens een uitdaging valt de helft van de spelers met de slechtste score af. Na drie uitdagingen blijft er vervolgens één winnaar over. Die afvalrace is in zo’n drie minuten te voltooien waardoor je het steeds een nieuwe kans geeft en iedere ronde spannend blijft. Omdat iedere competitieve modus iedere week maar een beperkt aantal uitdagingen bevat en de game bijhoudt aan hoeveel kampioenschappen je hebt deelgenomen, lijkt het erop dat Nintendo je liever wekelijks een sessie ziet spelen dan dat je dagelijks de game voor langere tijd oppakt. Er is daarvoor simpelweg niet genoeg afwisseling in de competitieve gamemodi om je lang geïnteresseerd te houden.

In de lokale multiplayermodus weet de game zijn doel echter wel perfect te halen: hier voel je de spanning en het enthousiasme van de kampioenschappen in je eigen woonkamer. Wanneer je met maximaal acht spelers via splitscreen speelt, zie je op het scherm iedereen tegelijk spelen en galmt het enthousiasme door de kamer wanneer de finish nadert. Het competitieve gevoel dat speedrunuitdagingen met zich meebrengen, zorgt voor extra grappige momenten. Ik ben ondertussen de tel verloren hoe vaak we met ons allen de finish bereiken en de tijden maar enkele honderdsten van een seconde van elkaar verschillen. Daarnaast kun je in multiplayer een playlist kiezen waarbij de game een indicatie geeft van de totale duur van de achtereenvolgende uitdagingen. Op die manier kun je gemakkelijk een speelsessie starten voor een bepaalde tijd, wat zich perfect leent voor korte speelsessies. De lokale multiplayer is waar Nintendo World Championships zich van zijn allerbeste kant laat zien dankzij het tempo van de uitdagingen en de vele spannende momenten.

De enorme hoeveelheid plezier die je beleeft met de lokale multiplayer, vergroot het gemis van een online gamemodus. Er zijn enkel ghost-data van andere spelers beschikbaar waartegen je het kan opnemen in ‘Recht van de snelste’, maar het direct opnemen tegen andere spelers is geen optie. Zeker aangezien die ‘Recht van de snelste’ gamemodus zich als afvalrace perfect leent voor online multiplayer is dat een bizarre gemiste kans. Daarnaast is er ook geen mogelijkheid om een poule/toernooi aan te maken waarin vrienden tegen elkaar kunnen strijden. Het gebrek aan directe online speelmogelijkheden maakt de game ietwat eentonig wanneer je geen lokale tegenstrevers hebt.

Nintendo World Championships: NES Edition geeft een speedrun-ervaring die weinig andere games bieden. De afwisseling tussen uitdagingen houdt de game interessant en de wekelijks wisselende uitdagingen en ranglijsten in gamemodi als ‘Wereldkampioenschap’ en ‘Recht van de snelste’ zorgen ervoor dat je wekelijks terug kunt keren. Het ontbreken van een degelijke, directe online modus of online privétoernooitjes is echter pijnlijk - vooral omdat het spelen met vrienden op de bank een fenomenale ervaring is. Mede dankzij het lagere prijskaartje van €29,99 is Nintendo World Championships namelijk een lokale multiplayergame met een S-rank, waarmee je je kamer echt even kan omtoveren tot de arena waar de NES-kampioenschappen plaatsvinden.

Nintendo World Championships: NES Edition komt op donderdag 18 juli 2024 uit voor de Switch.