No Man's Sky - Release date, gameplay, trailer
Op naar de sterren en daar voorbij.
Tijdens de VGX awards in 2013 onthult Hello Games een ambitieus project. De game krijgt veel aandacht van zowel de pers als het publiek. No Man's Sky kent sindsdien een enorme hype. De beloften over No Man's Sky klinken bijna te goed om waar te zijn. Tot nu toe levert de game echter meer vragen op dan antwoorden. Vandaar een overzicht van alles wat we weten, dat tot aan de lancering constant wordt geüpdatet met nieuwe informatie.
Setting
No Man's Sky biedt een grootschalige sci-fi wereld die je al stappend, zwemmend of vliegend verkent. Hello Games hoopt met de game een buitenaardse ervaring neer te zetten door een gecompliceerd algoritme te gebruiken dat de sterrenstelsels creëert. De ontwikkelaar belooft dat iedere planeet daardoor uniek is. Voor Hello Games komt dat goed uit, aangezien de planeten volgens de studio zodanig groot zijn dat het onmogelijk is om het universum in No Man's Sky met de hand te maken.
Tegelijkertijd zorgt het algoritme voor de manier waarop het universum wordt opgebouwd. Er is namelijk niet sprake van procedurele generatie in de traditionele zin, een techniek die The Binding of Isaac of Dungeon of the Endless gebruiken. In No Man's Sky breekt het algoritme de planeten ook weer af. Daardoor hoeft het universum niet voortdurend in zijn geheel te bestaan. Enkel de omgeving binnen je field of view heeft recht op bestaan. Dit betekent niet dat sterrenstelsel Messier 109 na een verre ontdekkingsreis voorgoed verdwenen is. Bij terugkomst in het sterrenstelsel is alles weer zoals het moet zijn.
Hello Games krijgt daardoor de mogelijkheid om zich te focussen op andere zaken, zoals het ontwikkelen van de assets waaruit de planeten bestaan. Elke planeet kent zijn eigen ecosystemen, weersomstandigheden, landschappen, dieren, grondstoffen en dag- en nachtcyclus. Door al die factoren zijn er miljoenen combinaties mogelijk. Het ontdekken van hele universum zou daardoor alleen al 585 miljard jaar moeten duren, aldus Hello Games.
Gameplay
De vraag is dan wat je als speler in het universum van No Man's Sky moet doen. Volgens ontwikkelaar Sean Murray is het de bedoeling dat je het centrum van het universum bereikt. Hij vermeldt daarbij wel dat je ruimschoots honderd uur nodig hebt om van de rand van het universum naar het centrum te reizen. Wat je onderweg tegenkomt, is voorlopig nog geheim.
Het wel is duidelijk dat je niet de enige levensvorm bent die de uithoeken van het universum verkent. Zowel computergestuurde wezens als andere spelers maken je het leven zuur. In dat geval beschik je in je ruimteschip over laserwapens om vijanden in dogfights genadeloos af te maken.
Ook de atmosfeer van een kleurrijke massa binnendringen behoort tot de keuzevrijheid. Gewapend met een multitool ontdek je de flora en fauna van exotische planeten met namen als Sugas-Uomi, Keyti, Soleth Prime, Shyinx enzovoort. Hier vind je waardevolle grondstoffen die je weer kunt ruilen voor schepen, ruimtepakken en andere benodigdheden. Het is ook mogelijk om je ruimteschip en voorwerpen te verbeteren aan de hand van een upgradesysteem. Details zijn vooralsnog niet bekendgemaakt, maar denk aan verbeteringen zoals snellere hyperdrives of betere wapens. Uiteindelijk bepaal je zelf of je een handelaar, verkenner, piraat, premiejager of mijnwerker bent.
Hello Games heeft aangegeven dat No Man's Sky geen PlayStation Plus abonnement vereist. Volgens de ontwikkelaar draait de game vooral om de singleplayer-ervaring, aangezien de kans dat je iemand anders tegenkomt vrij klein is.
PlayStation VR
Voor Sony is No Man's Sky een belangrijke titel. Sony heeft aangegeven de game als een first-party titel te behandelen. Hoewel het niet bevestigd is, doet het verhaal de ronde dat No Man's Sky een van de launch titels voor de PlayStation VR is. De head-mounted display van Sony lijkt uitermate geschikt om het heelal vanuit je virtuele cockpit te verkennen.
Achter de schermen
Hello Games is in 2009 opgericht door Sean Murray, Grant Duncan, Ryan Doyle en David Ream. De studio telt momenteel iets meer dan tien werknemers. De meeste daarvan hebben in het verleden voor Criterion Games, Electronic Arts en Kuju Entertainment gewerkt. De studio is verantwoordelijk voor de Joe Danger-reeks.
Onder de naam Project Skyscraper kent No Man's Sky een ambitieuze visie. In de beginjaren van de studio fantaseren de oprichters over onbekende hemellichamen en buitenaardse wezens. De gesprekken over ruimtereizen verzachten het nogal stressvolle ontwikkelingsproces van Joe Danger. Het lot van Hello Games ligt in Joe's handen.
De studio's allereerste game wordt goed ontvangen, maar Murray beseft maar al te goed dat aan succes een prijs kleeft. Het team wordt weliswaar uitgebreid en het ontwikkelingsproces van Joe Danger 2 gaat van start, maar ergens bestaat de angst dat de Joe Danger-reeks de overhand gaat krijgen en dat het team niet aan nieuwe games toe komt. Het onbekende lonkt.
Dus begint Murray in 2012 een engine te bouwen. Dat duurt ongeveer een jaar. Vervolgens wordt het team met vier man aangevuld. Het viertal trekt zich terug en maakt in het geheim de eerste versie van No Man's Sky.
De soundtrack van No Man's Sky wordt deels uitbesteed aan de post-rock band 65daysofstatic. In de onthullingstrailer en de E3-trailers hoor je onder meer de nummers Debutante en Pacify. Ook werkt componist Paul Weir aan ambient nummers.
Releasedatum en Limited Edition
Ontwikkelaar Hello Games heeft de release van No Man's Sky uitgesteld. De game komt op 10 augustus voor PlayStation 4 uit. De pc-versie is vanaf 12 augustus verkrijgbaar via Steam, GoG, Humble Store en iam8bit. No Man's Sky komt voor een adviesprijs van 59,99 euro in de winkels te liggen.
Eveneens brengt Sony een speciale Limited Edition van No Man's Sky uit. Dit pakket bevat een boek met illustraties, een dynamisch PlayStation 4-thema en een stripboek dat het verhaal van No Man's Sky verder uitdiept. Het stripboek wordt vormgegeven door illustrator Dave Gibbons (Watchmen) en schrijver James Swallow (Mass Effect). De disc zit overigens verpakt in een Steelbook case.
Bruce ging onlangs hands-on met het virtuele universum van No Man's Sky. Zijn ervaringen lees je in onze No Man's Sky hands-on preview.