No Man's Sky review - Lichtjaren op ontdekkingsreis
Lichtjaren op ontdekkingsreis.
Volgens Sean Murray van de ontwikkelaar Hello Games krijg je tijdens het spelen van No Man's Sky het gevoel alsof je de cover van een sciencefictionboek bent binnengestapt. Het kleurrijke, sinistere en onbekende zijn thema's die in het genre terugkeren. De covers van The Man in the High Castle en Stranger in a Strange Land laten dat duidelijk zien. Sean Murray heeft in zekere zin gelijk gekregen.
Dankzij het algoritme voor procedurele generatie stuit je namelijk eerder op een paars gedrocht van een planeet dan op iets wat onze aarde evenaart. Op de buitenaardse 'aardkorsten' tref je flora, fauna en gebouwen aan. Vanuit een vaste poel aan textures worden die elementen keer op keer opgebouwd. De ene keer resulteert dat in een springende, ananas-achtige plant en de andere keer in een vliegende ruimteworm.
Het is een interessante manier om spelwerelden te creëren. Als het werkt, dan werkt het ook goed, maar het gros heb je na een uur of vijfentwintig wel gezien. Dat valt tegen als je enkel op zoek bent naar de mooie planeten die in de trailers voorkomen. Het universum blijkt dus niet zo mooi te zijn. Toch tovert de procedurele machine soms echt vreemde wezens, kleurrijke omgevingen en grove landschappen tevoorschijn. De game wil dat je op reis blijft gaan, want er zijn niet voor niets 18.446.744.073.709.551.616 planeten te bezoeken.
No Man's Sky zet dan ook hevig in op verkenning. Dat is voornamelijk terug te zien in de fundamentele gameplayelementen. Naast het ontdekken en aanschouwen van alle mooie en lelijke dingen moet je eveneens overleven. Dat doe je met je multi-tool, een stuk gereedschap waarmee je grondstoffen delft. Op de planeten vind je namelijk waardevolle elementen zoals Plutonium, Heridium, Calium en Murrine. Met die substanties maak je upgrades voor je ruimtepak, multi-tool en ruimteschip.
Voor iedere situatie is wel een upgrade te bouwen. Zo zijn er blauwdrukken voor schilden tegen radioactieve straling, giftige dampen en uiteenlopende temperaturen. No Man's Sky gaat namelijk nog net even een stap verder dan de meeste survival games. De game wordt niet onnodig pittig, maar er is toch een heerlijke moeilijkheidsgraad aanwezig, doordat je goed je metertjes en bijeengesprokkelde grondstoffen in de gaten moet houden. Zomaar op een willekeurige planeet landen werkt alleen maar in je nadeel.
Daarnaast zijn er handelsposten, onderzoekscentra en verlaten gebouwen te vinden. Daar vind je onder andere blauwdrukken voor upgrades of plannen om voorwerpen mee te bouwen. Je nieuwsgierigheid wordt elke keer geprikkeld om toch even op een planeet te kijken of er iets kostbaars ligt. Maar het is eveneens de achilleshiel van No Man's Sky. Iemand die echt behoefte heeft aan een verhaal of graag aan het handje vastgehouden wordt, komt van een koude kermis thuis. No Man's Sky biedt dat namelijk niet.
Je moet van nature al een beetje een Leif Eriksson of Christoffel Columbus zijn, want anders is de game een uit de hand gelopen sandbox met een simplistisch verloop. Wel krijg je te maken met buitenaardse rassen die een onverstaanbaar gebrabbel uitkramen. Via monolieten leer je de talen en achtergrondverhalen van de inwoners van het universum kennen. Zo heb je tijdens conversaties een globaal idee waar het gesprek over gaat. Het is verslavend om op die wijze beetje bij beetje de geheimen van het universum te ontrafelen.
Als een planeet niks meer te bieden heeft, kies je gewoon eieren voor je geld en verken je het universum met je ruimteschip. In de ruimte tref je astroïdengordels, ruimtestations en grote vrachtschepen aan. In die ijskoude omgeving moet je je best doen om je waardevolle vracht te beschermen. Waar je op een planeet in alle rust urenlang kunt mijnen, moet je nu goed op ruimtepiraten letten die het op je waardevolle vracht gemunt hebben. Dat doe je met snelle dogfights de wapens die je in schip bezit. Er zijn echter geen sancties wanneer je het loodje legt, wat ten koste gaat van de verwoede wil om te overleven. Je achtergelaten vracht blijft namelijk tijdelijk in de ruimte zweven, waardoor je die te allen tijde kunt ophalen.
Het is noemenswaardig om te zeggen dat hier een klein team aan heeft gewerkt. No Man's Sky heeft het hart op de juiste plaats. Vooral de belofte dat er in de toekomst meerdere gratis updates aankomen, doet de levensduur van de game goed. Het mag momenteel dan niet ontzettend uitgebreid zijn, maar er is wel veel potentieel.
De kracht van No Man's Sky zit hem dan ook in het gigantische, procedureel gegenereerde universum, waarin je op buitengewone wijze eindeloos verdwaald. De game vereist echter wel een gezonde dosis nieuwsgierigheid om urenlang interessant te blijven. Het gaat dan ook eerder om de zoektocht naar kleurrijke vista's en het ontdekken van het onbekende. Net zoals de cover van een sciencefictionboek je nieuwsgierigheid prikkelt.
No Man's Sky is nu verkrijgbaar voor pc en PlayStation 4.