Skip to main content

Notch's doet zijn plannen rond 0x10c uit de doeken

Zal het een even groot succes als Minecraft worden?

Je weet het of je weet het niet, maar Minecraftbedenker Markus "Notch" Persson werkt al een tijdje niet meer actief mee aan het immens populaire blokkenspel. Hij heeft zich namelijk op een nieuw en mysterieus project gestort, 0x10c. Dat mysterie werd vandaag gedeeltelijk onthuld nadat Notch enkele eigenschappen van de game aan PC Gamer uitlegde. De betekenis van de titel van het spel hoorde daar spijtig genoeg niet bij.

Een groot deel van het spel zal je op je eigen ruimteschip doorbrengen dat je tegen lichtsnelheid naar je bestemming brengt, al dan niet met een paar onverwachte tussenstops onderweg. Dat schip is ook volledig programmeerbaar door lijnen code in te voeren in het 16-bit brein van het ding. Je hoeft echter geen diploma in computerwetenschappen te hebben om een "Hello World" uit de boordcomputer te krijgen, maar het helpt natuurlijk wel als je van plan bent om een HAL-3000 in je spel te stoppen. Easy to learn, hard to master, dus. En zo hebben we het graag!

Geschreven code kan ook worden uitgewisseld door middel van virtuele diskettes die spelers naar elkaar kunnen doorsturen. Heb je bijvoorbeeld een geweldig algoritme bedacht waardoor elk schip moeiteloos kan landen op een planeet van categorie b, dan kan je dat zonder al te veel problemen aan een andere speler geven zodat ook hij zijn schip zonder brokken op een planeet kan krijgen.

Dat landen (en hopelijk ook ooit weer opstijgen) zal een zeer belangrijk punt worden in 0X10c. De gamewereld wordt namelijk zo groot (oneindig groot zoals Minecraft?) dat je met je schip tussen planeten zal kunnen reizen om ze daarna te voet te verkennen. Je krijgt extreem veel controle over je shuttle, maar die controle komt tegen een prijs. De kleinste fout die je maakt of het kleinste gevaar waar je (al dan niet letterlijk) op botst kunnen je schip beschadigen. Die schade zal jij moeten zien te repareren door materialen te vinden op een ontdekte planeet.

Notch vindt dat het spel wat op Firefly zou moeten lijken. "Je kan proberen landen op een planeet, maar dan gaat er iets fout doordat je een foutieve handeling of keuze maakte en maak je je eigen landingsgestel kapot." legt hij uit. "Het avontuur zal niet zozeer zitten in "Ik vlieg van hier naar daar", maar eerder in "Ik raakte een ruimtesteen en nu is mijn schip kapot. Hoe ga ik dit kunnen fiksen?""

Een andere inspiratiebron voor Notch is de eerste Alien film. Het gaat hem niet zozeer om de buitenaardse wezens, maar om het schip dat een eigen persoonlijkheid krijgt. Het spel zal ook meer draaien om het leven in je eigen schip dan om het gewoon langs buiten te bekijken terwijl je door het heelal scheurt.

Er zit momenteel nog geen multiplayer in het spel, maar die zal waarschijnlijk wel worden toegevoegd zodra Notch een manier vindt om het spel "leuk te maken". En dan heeft hij het niet over de multiplayer, maar over het hele spel op zich. "Niets in het spel is momenteel leuk" vertelt hij. "Ik moet een leuke game mechanic zien te bedenken die het spel ook effectief plezierig maakt om te spelen." Met zo'n redenering kunnen we het enkel eens zijn.

0x10c is dus nog lang niet klaar. Een real-time first-person space sim klinkt echter als een zeer leuk concept voor een spel en Notch heeft ons met die enkele brokjes info die hij loste zeer nieuwsgierig gemaakt naar het uiteindelijke resultaat. Momenteel moeten we het nog doen met wat tech demo's die de binnenkant van een ruimteschip tonen. Hopelijk vindt Notch snel die manier om het spel leuk te maken.

This article contained embedded media which can no longer be displayed.

Lees ook dit