Skip to main content

Okamiden

Wie is bang van de schattige wolf?

In 2007 mocht Europa kennismaken met één van de meest vernieuwend videogames van het decennium: Okami. Geweldige graphics gingen hand in hand met een magnifieke soundtrack waarin het oude Japan even terug tot leven kwam.

Als de Japanse zonnegodin Amaterasu in de gedaante van een witte wolf moest je de demon Orochi verslaan en de orde herstellen. Samen met de artiest Issun is het jouw taak om de natuur weer tot leven te wekken en kleur te geven. Hiervoor heb je de Celestial Brush ter beschikking, een soort van magische verfkwast. Logisch dat er ook een Wii-port bestaat.

De franchise leek echter gedoemd om vergeten te worden. Ondanks de hoge scores en een heel gamma aan prijzen waren de verkoopcijfers niet fantastisch. Toen ontwikkelaar Clover Studio ten dode was opgeschreven en een deel van de werknemers zich vervoegden bij Platinum Games leek een vervolg een ware illusie. Tot designers Kuniomi Matsushita en Motohide Eshiro hun koppen bij elkaar staken en Capcom van een vervolg op de Nintendo DS konden overtuigen.

Negen maanden na het oorspronkelijke avontuur lijkt de wereld de strijd al vergeten te zijn. De demonen komen terug en al de kleurrijke natuur lijkt opnieuw te verdwijnen. De witte wolf Amaterasu laat het deze maal echter over aan haar jonge zoon Chibiterasu. Zijn wapen lijkt in het begin vooral super schattigheid te zijn, want hij kent de technieken van de Celestial Brush nog niet.

Doorheen je avontuur kom je naast vijanden ook nieuwe en oude vrienden tegen. Zo is er Kuni, de zoon van Susano uit het eerste deel. Hij zal Chibiterasu helpen en samen met hem op pad gaan. Om de schattigheid nog een niveau hoger te brengen, kiest de ontwikkelaar ervoor om de speler extra technieken aan te leren door te praten met de kinderen van andere dierengoden. Deze game gaat zeker aanslaan bij je vriendin, dus hou je DS in de gaten. Wanneer je batterij om een onverklaarbare reden leeg is, moet je dan alvast niet lang naar de schuldige zoeken.

De overstap naar de DS gaat vooral opvallen door de verbeterde gameplay. Want de stylus is nu eenmaal gemaakt om als verfborstel te gebruiken. Aanvallen, magie gebruiken of een vijand aantikken zal allemaal gebeuren met een natuurlijk gevoel. Zo zou de snelheid van je tekenkunsten een rol spelen op het lukken of mislukken van een tekening.

Grafisch blijft de stijl grotendeels behouden, maar het blijft de vraag of het kleine DS-scherm voor dezelfde ervaring kan zorgen. Wat ik kan afleiden van de screenshots en trailers stelt mij echter gerust. Eigenlijk sta ik gewoon te popelen om deze titel eens onder hand te nemen.

Okamiden is vanaf 18 maart voor de DS verkrijgbaar.

Lees ook dit