OnLive neemt patent op Cloud-technologie
Wordt OnLive de enige cloud-based service?
Crysis op een netbook spelen of Assassin's Creed op je smartphone, OnLive kan het allemaal en hoewel de service hier in België nog even op zich laat wachten, zit het Amerikaanse bedrijf niet stil.
Steve Perlman, baas van OnLive en uitvinder van de achterliggende technologie, maakte namelijk bekend dat ze van de Amerikaanse bevoegde instanties het patent verkregen hebben voor de manier waarop ze games via het net streamen naar je PC of tv. De aanvraag hiervoor werd reeds in 2002 ingediend.
Dit patent zet andere spelers op de markt zoals Gaikai niet meteen buitenspel, want een patent betreft de specifieke technologie, niet het idee achter de aangeboden services. Wanneer een ander bedrijf op een gelijkaardige manier hetzelfde doel bereikt, kunnen die zich hoogstwaarschijnlijk aan een boze brief in de bus verwachten. Perlman zelf zegt echter dat het zo'n vaart niet zal lopen. Hij probeert steeds een overeenkomst te bereiken alvorens tot een aanklacht wegens patentbreuk over te gaan. En zo ver is het nog nooit gekomen.
Wat is OnLive ook weer precies? OnLive is een dienst die je voor een vast bedrag per maand een hele hoop games laat spelen met alle grafische toeters en bellen op gelijk welk toestel met een internetverbinding. Terwijl de game in kwestie op één van hun servers draait, wordt de input van jouw controller of toetsenbord constant naar hen doorgestuurd zodat op basis daarvan de bijhorende beelden kunnen berekend worden op hun computers. Deze beelden worden vervolgens naar jouw beeldscherm teruggestuurd en zo heb je genoeg aan een vaste internetverbinding om de meest veeleisende games te spelen.
Voor wie al dit gewauwel niet veel interesseert, maar gewoon wil weten wanneer OnLive nu in België gelanceerd zal worden: geen idee. De dienst wordt momenteel bij Belgacom uitvoerig getest en ze houden er de lippen stijf op elkaar wanneer het over een mogelijke releasedatum gaat. Er zit dus niets anders op dan geduldig af te wachten.