Studio Darwinia+ laat XBLA links liggen
"Steam is de toekomst."
Mark Morris van Introversion Software, de Britse onafhankelijke studio met bescheiden culthits als Darwinia en Defcon op z'n palmares, liet zich op de Game Developers Conference deze week ontvallen dat de kans ooit nog één van hun games op XBLA te zien verschijnen, miniem is.
Reden daarvoor zijn de teleurstellende resultaten van Darwinia+, een nieuwe versie van Darwinia en Multiwinia die begin vorig jaar exclusief op de Xbox Live Arcade verscheen. De ontwikkelingsperiode sleepte toen reeds enkele jaren aan omdat Microsoft zo'n hoge eisen stelde. Toch besloot Introversion, ondanks z'n indiementaliteit, vol te houden. Keer op keer maakten ze aanpassingen en toevoegingen op vraag van Microsoft, maar de compensatie in verkoopscijfers bleef uit.
Op een gegeven moment maakte Microsoft Darwinia+ 'deal of the week', maar de impact daarvan was miniem. "Een korting op Steam is van een andere grootorde", aldus Morris en daar moet een kern van waarheid in schuilen aangezien de release Darwinia op Steam destijds Introversion op z'n eentje van het faillissement wist te redden. En alsof het lot ermee gemoeid was, herhaalde dat scenario zich vorig jaar na de release van Darwinia+. De toekomst van Introversion zag er alweer erg grauw uit, maar een Steam-actie voor hun andere game, Defcon, maakte opnieuw komaf met alle financiële zorgen.
Wie zou opperen dat Darwinia+ simpelweg geen game was voor het Xbox-publiek, kunnen we geen ongelijk geven, maar het valt toch op hoe we deze week al iets gelijkaardigs hoorden uit de mond van Team Meat. En ondanks het feit dat Super Meat Boy een typische consolegame is, wist die game eveneens betere resultaten neer te zetten op PC. Moeten we ons niet de vraag durven stellen of de Xbox Live Arcade echt wel zo'n goede springplank is voor indiegames als Microsoft wil laten uitschijnen?