Ontwikkelaar Yager wil geen vervolg op Spec Ops: The Line maken
Wegens moeilijke ontwikkeling en slechte financieel resultaat.
Ontwikkelaar Yager Development laat weten dat het geen vervolg wil maken op het controversiële Spec Ops: The Line. De Duitse ontwikkelaar haalt de moeizame ontwikkeling van meer dan vijf jaar aan, alsook een slecht financieel resultaat. Dat valt te lezen in een interview met de Duitse gamesite Gamestar.de.
Spec Ops: The Line kwam uit in 2012 en kreeg gemengde reacties binnen de gamewereld. Critici waren lovend over het filosofische en grauwe verhaal, maar bekritiseerden de gameplay en de multiplayer modus. Ook ontwikkelaar Yager Development zelf liet zijn ontevredenheid horen over de multiplayer modus van de game door die als 'onnodig' te bestempelen.
Medewerker Timo Ullman zegt dat Yager Development zò gedesillusioneerd was na het maken van Spec Ops: The Line, dat de ontwikkelaar nooit nog een militaire shooter wil doen. "Als je niet kan meedingen met de grote jongens is het risico te groot," zo zegt Ullman. "De markt voor 'slimme' of 'intellectuele' games is te klein. Bijna elitair zelfs."
Volgens artistiek verantwoordelijke Mathias Wiese is de creatie van een game als Spec Ops: The Line geen aangename bezigheid. Om de grauwe, choquerende sfeer van de game te krijgen "kun je je wel voorstellen welk soort materiaal we moesten bekijken als inspiratie en referentie," zo zegt Wiese. "Je bent blij wanneer je nadien iets anders kunt doen."
Yager Development werkt momenteel aan Dead Island 2 en een sci-fi game genaamd Dreadnought.