Oorlogsgames schenden mensenrechten
Een oorlogsmisdadiger in ieder van ons?
De Zwitserse organisaties Pro Juventute (kinderrechten) en Track Impunity Always (internationaal recht) voerden een studie naar de toepassingen van het internationaal strafrecht. Dit meldt ons GamePolitics.
Beide organisaties speelden oorlogsgames onder toezicht van drie advocaten gespecialiseerd in internationaal recht. De aandacht ging naar de inhoud en toepassing van geweld. Er wordt wel benadrukt dat dit enkel dient om de aandacht van ontwikkelaars en uitgevers te vestigen op de juiste toepassing van recht.
In totaal werden 19 games onderzocht waaronder Battlefield Bad Company, Call of Duty: Modern Warfare en Far Cry 2. Hieronder volgen enkele resultaten.
Battlefield Bad Company: Er is geen onderscheid tussen militaire gebouwen en de huizen van burgers. Alles kan worden afgebroken zonder dat het een specifiek doelwit is. De zogenaamde “collateral damage” moet normaal tot een minimum beperkt worden. Verder stoort men zich eraan dat goud geplunderd wordt.
Call of Duty 4 (Modern Warfare): Er rijzen vragen over steun aan grondtroepen door een helikopter. De hoogte maakt het bijna onmogelijk om doelwitten te onderscheiden. Dat de kerk niet als een doelwit gebruikt mag worden is dan weer lovenswaardig. Moskeeën kunnen echter wel vernietigd worden. Het slaan van Al-Asad om informatie te krijgen leidt dan weer tot martelen. Ook wij gingen in een roundtable in discussie rond een controversieel level in Modern Warfare 2, met enkele opvallende conclusies als resultaat.
Voor de volledig studie kan je op de volgende link terecht.