Skip to main content

Oorspronkelijk feeën in Left 4 Dead

Was eerst een action/fantasy RPG.

Het moeten niet altijd serieuze berichten zijn die aan bod kom bij Eurogamer België. Af en toe krijgt het lichtere nieuws ook aandacht bij ons, en vandaag zorgt niemand minder dan ontwikkelaar Valve voor wat welkome afwisseling.

Doug Lombardi, een van de belangrijke namen binnen de organisatie van Valve, liet zopas aan PC Gamer weten dat er oorspronkelijk een vliegende fee in Left 4 Dead zou zitten. "Er waren enkele gefaalde concepten die in de conceptuele fase van Left 4 Dead te sprake zijn gekomen," waarna de man stil bleef. Gabe Newell, baas bij Valve, viel op dat moment in en zei: "Wel, er was dat spel rond een vliegende fee! Heb je het daarover?". Lombardi zijn reactie: "...ja, dat was zo verschrikkelijk slecht!"

Lombardi ging verder door te zeggen dat het zo triest was dat hij zichzelf de vraag stelde: "Hoe konden we een spel maken dat zo slecht was? We hadden ons voorgenomen om ons toe te leggen op hetgeen we goed kunnen bij Valve, dus waarom hebben we ooit zo'n spel gemaakt? Het was niet echt een RPG...het was een soort van actie-RPG in een fantasy-universum, waaraan geen enkele vorm van verhaallijn verbonden was", aldus Doug.

"Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat we echt helemaal fout zaten met dat spel, en dat we ons zouden richten op het ontwikkelen van een game die zou draaien rond AI en co-op gameplay. Dat zou voor interessante kansen zorgen." Uit dat idee ontstond blijkbaar het originele Left 4 Dead.

Grappig dat Valve een fee nodig had om tot een goed spelconcept te komen. Wij vragen ons op de redactie dan ook af wat voor nonsens de ontwikkelaar eerst bedacht heeft om uiteindelijk tot Half-Life te komen. Een game met een drol in de hoofdrol, om uiteindelijk de bekende Headcrab te worden?

Lees ook dit