Skip to main content

Overwatch Competitive Play - Alle details op een rij

De jacht op skill rating kan beginnen.

Competitive Play is helemaal terug voor Overwatch. Vanaf nu gaat de serieuze competitie zich hier afspelen en worden de games in Quick Play rustiger.

Maar Competitive Play werkt anders dan een standard Quick Play match. Dit zijn alle details die je over Overwatch Competitive Play moet weten.

Bekijk op YouTube

Vereisten en seizoenen

  • Competitive Play is vanaf level 25 beschikbaar. (Dit duurt ongeveer 15 uren om te bereiken.)
  • Competitive Play heeft vier seizoenen die elk twee en halve maand duren, met telkens twee weken offseason tussen.
  • Het huidige Summer 2016 seizoen loopt tot 18 augustus. De theoretische startdatum was 1 juni.
  • Het Autumn 2016 seizoen begint rond 1 september.

Beloningen

  • Tijdens het spelen van Competitive Play verdien je Competitive Points. Je krijgt 1CP voor elke overwinning.
  • Aan het einde van het seizoen krijg je extra CPs aan de hand van je prestaties. (Hoe dit precies wordt berekend is nog niet duidelijk.)
  • Competitive Points ruil je in voor gouden wapens. Gouden wapens kosten 300CPs, dus het duurt een tijdje om ze te verdienen.
  • Er zijn nog andere exclusieve beloningen voor Competitive Play. Bijvoorbeeld een Ilios spray in de vorm van een schild en een player icon voor het voltooien van 10 placement matches. Er is ook een geanimeerde Ilios spray voor spelers die in aan het einde van het seizoen in de top 500 eindigen. Andere rewards zijn nog niet bekend.
1 Competitive Point binnen, nog 299 te gaan!

Maps en Sudden Death

  • Je moet eerst 10 placement matches spelen om een skill rating te krijgen en Competitive Play te beginnen. Dit proces duurt enkele uren want Competitive Play matches duren langer dan Quick Play matches: je moet zowel een Attack als Defend ronde spelen bij Assault/Hybrid/Escort maps of als eerste drie punten op Control maps Nepal, Ilios en Lijang Tower scoren.
  • In Competitive Play is de eerste timer op alle maps (buiten Control) vier in plaats van vijf minuten.
  • Op Assault maps Hanamura, Temple of Anubis en Volskaya is het mogelijk om bij de tweede game onmiddellijk te winnen door Objective A te controleren, als het eerste Attack team hier niet in slaagde.
  • Als de score gelijk is, speelt elk team nog een Attack ronde met de tijd die ze over hadden met een minimum van twee minuten. Als het hierna nog gelijk is, dan volgt er een Sudden Death.
  • Op Escort en Hybride maps Dorado, Route: 66, Watchpoint: Gibraltar, Hollywood, King's Row en Numbani levert het eerste objectief en elke payload checkpoint een punt op.
  • Als geen van beide teams de payload bij de eindbestemming krijgen, wint het team met de grootst afgelegde afstand.
  • Als beide teams de payload bij de eindbestemming krijgen of geen van beide het objective veroveren, dan volgt er een Sudden Death.
  • Sudden Death speelt zich op dezelfde map af en plaats de teams willekeurig aan de Attack en Defend zijdes.
  • Het Attack team heeft een minuut en 45 seconden de tijd om een punt te scoren. Lukt dit niet, dan wint het verdedigende team.
Bekijk op YouTube

Skill rating

  • Je skill rating is een getal tussen 0 en 100 en geldt als je matchmaking score.
  • Je skill rating en stand in Competitive Play worden elk seizoen gereset.
  • Je skill rating gaat naar omhoog en omlaag door een Competitive Play match te winnen of verliezen, maar de verandering wordt door verschillende factoren bepaald: zoals je eigen prestatie en de gemiddelde skill rating van het vijandige team. Versla een team met een hogere skill rating om meer te verdienen of minder te verliezen bij een nederlaag.
  • De exacte formule waarmee de stijging of daling van je skill rating berekend wordt, is echter niet bekend.
  • Er is een leaderboard met de beste 500 spelers van het seizoen voor elk platform (PC, PS4 en Xbox One) en per regio (Europa, Amerika en Azië).

Bestraffingen

  • Competitive Play bestraft quitters strenger. Er is een scheidingslijn van twee minuten.
  • Verlaat een game voor de timer van twee minuten en heel de match wordt geannuleerd. Dit gebeurt doordat je gekozen hebt om te quitten of voor inactiviteit gekickt bent.
  • Je krijgt een waarschuwing als je dertig seconden niet beweegt. Als dit nog 15 seconden verder duurt, word je gekickt.
  • Drie minuten lang gevechten ontwijken, geldt ook als inactiviteit.
  • Als je de game na de timer van twee minuten verlaat, dan heb je een minuut de tijd om terug de match te joinen. Als dit niet gebeurt hebben de overige spelers de optie om de game te verlaten zonder dat zij bestraft worden, maar dan krijgen zij wel een Competitive Play verlies op hun rekening.
  • Als je een game verlaat, kan je geen nieuwe starten tot de match die je verlaten hebt is afgelopen. Je krijgt ook een penalty mark.
  • Als je te veel penalty marks verzamelt, kan Blizzard je uit Competitive Play verbannen en je beloningen afnemen.
  • Om je penalty marks weg te werken, moet je Competitive Play matches correct voltooien.

Als je nog extra informatie over Competitive Play hebt of gelooft dat we iets over het hoofd hebben gezien, laat het ons dan in de comments weten.

Nog wat extra hulp nodig om je skill rating naar omhoog te krijgen? Raadpleeg dan snel al onze Overwatch tips & tricks met uitgebreide gidsen voor elke hero en map.

Lees ook dit