Skip to main content

Papa and Yo developers diary

Niet te missen game voor de liefhebbers van Ico, Limbo en Journey.

Oplettende lezers zal het niet zijn ontgaan: de games die mij het meest raken zijn sfeervolle titels die je bij de kloten grijpen en meesleuren naar een compleet andere wereld. Stille verhalen die tussen de regels door verteld worden maar die er moeiteloos in slagen om een diepe indruk achter te laten. Ik heb het hier dan over games als Limbo, Ico en Journey. De een noemt het pretentieus geneuzel waarin de gameplay op de achterbank lijkt te geraken, ik noem het de krenten in de pap op zoek naar de perfecte game.

In afwachting op The Last Guardian (wanneer komt hij nou?) van Team Ico zijn mijn pijlen gericht op Papa and Yo dat zich moeiteloos lijkt kunnen aan te sluiten bij dit rijtje.

In Papa and Yo stap je in de schoenen van een fantasievol jongetje dat samen met een onvoorspelbaar en krachtig monster probeert te ontsnappen uit de kleurrijke en licht surrealistische sloppenwijk. Met behulp van het monster en een vindingrijke robot is het aan jou om een flinke verzameling breinbrekende puzzels op te lossen en zul je ook de nodige platformactie moeten doorstaan.

De game is voor maker Vander Caballero een persoonlijke reis geweest waarin hij afrekende met pijnlijke herinneringen uit zijn jeugd. Het grillige monster stond tijdens dit proces dan ook symbool voor zijn krachtige maar alcoholische vader. De reis in Papa and Yo was voor hem echter niet alleen een mogelijkheid om deze moeilijke tijd een plek te geven. Liever nog wil de sympathieke Caballero spelers blijdschap laten voelen: "Ik ervaar zoveel plezier als ik met de jongen speel en zie hoe hij met zijn verbeelding speelgoed tot leven laat komen. Ik hoop echt dat iedereen dit ook kan voelen als ze Papa and Yo spelen".

Vooralsnog is er nog geen releasedate voor Papa and Yo bekend.

This article contained embedded media which can no longer be displayed.

Lees ook dit