Paper Mario: Color Splash heeft na Sticker Star wat goed te maken
De sequel waar weinigen om vroegen.
Nintendo is dol op knutselen, en op verf in het bijzonder. Na het gebrei van Yoshi's Woolly World, het geklei van Kirby and the Rainbow Paintbrush en het gespetter van Splatoon draait ook Paper Mario: Color Splash om ouderwets gefröbel. Kleuren, knippen, vouwen, plakken, kliederen en knoeien staan in dit spirituele vervolg op Sticker Star centraal. Daar zat overigens niet iedereen op te wachten, getuige onder meer een petitie om de game te schrappen. 'Fans' schreeuwden moord en brand: "Geef ons liever een échte Paper Mario-game!"
Color Splash is net zoals Sticker Star geen RPG, maar een puzzel-adventure. Dit keer is het aan Mario om de zes Big Paint Stars op Prism Island te vinden. Ze zijn gestolen, en dat heeft ervoor gezorgd dat grote delen van het eiland kleurloos zijn. De magische verfpot Huey is je kompaan van dienst. Hij geeft je de kracht om met je hamer de lege plekken weer in te kleuren. Dat levert soms enkel munten, maar vaak ook kaarten op die tijdens de turn-based gevechten nodig zijn.
Je lost met je hamer ook omgevingspuzzels op. Kleur bijvoorbeeld een waterval blauw om 'm weer te laten stromen, zodat een waterrad start en een nieuw deel van het level opengaat. Of renoveer de berghut van een kluizenaar, zodat hij je een toegangspas geeft om de rest van de berg te beklimmen. Ook wek je dikwijls kleurloze Toads weer tot leven, die je verder kunnen helpen.
Het knutselthema zie je verder in de Cutout- en Unfurl-vaardigheden terug. Cutout gebruik je om delen van de achtergrond los te knippen. Dat doe je door de lijnen die geknipt moeten worden op het touchscreen van de GamePad te traceren. Unfurl zet je dan weer in om opgerolde buizen en bruggen uit te vouwen. Daarvoor moet je eerst een Unfurl-blok vinden, om vervolgens binnen de tijd het opgevouwde object terug te vinden en er een flinke mep op te geven.
Buiten het puzzelen draait Color Splash om de gevechten tegen vijanden als Goomba's, Koopa Troopa's, Shy Guys en andere bekende Mario-tegenstanders. Daarin schijnen de RPG-roots van Paper Mario nog het meeste door. Was je in Sticker Star afhankelijk van stickers om je aanvallen uit te kiezen, dan ben je dat in Color Splash van kaarten. Ze zijn inmiddels vertrouwd: de (dubbel)sprong, de hamer in al zijn varianten, de vuurbloem, ze passeren allemaal weer de revue.
Het scherm in van GamePad vervult grotendeels dezelfde rol als het onderste scherm van de Nintendo 3DS in Sticker Star. Daar vind je al je kaarten terug en selecteer je degene die je wilt inzetten om aan te vallen. Door op een kleurloze kaart te tikken, kun je ze eventueel verven. Op die manier breng je meer schade toe. Hoe vaak je dat kunt doen, hangt af van de verf die nog in je reservoir over is. Door te winnen, spaar je langzaam maar zeker voor een grotere opslagcapaciteit.
Ook timing speelt weer een belangrijke rol. Spring je op een vijand en druk je tijdig op de a-knop, dan spring je nog een keer - tot vijf keer toe. Zo heeft iedere kaartsoort zijn eigen ritme om vaker in één beurt aan te kunnen vallen of om meer schade te doen. Je kent het klappen van de zweep al je ooit eerder een Paper Mario-game of Mario & Luigi-RPG hebt gespeeld. Zo kun je ook weer de schade van tegenstanders beperken, wanneer je tijdig blockt.
Paper Mario: Color Splash lijkt in veel opzichten een directe opvolger van Sticker Star. RPG-elementen zijn er nauwelijks, en puzzelen, vechten en kaarten verzamelen staan centraal. Sticker Star werd lauw ontvangen, dus dat Color Splash met wantrouwen tegemoet wordt gezien, is begrijpelijk. Maar of het echt zo kwalijk is dat de game geen 'return to form' wordt, lees je binnenkort in de volledige review.
Color Splash lanceert op 7 oktober, exclusief voor de Wii U.