Pc-gaming - Een steeds aantrekkelijker voorstel
Vloed in een periode van eb.
Pc-gaming is uniek binnen de game-industrie; niet alleen vanwege een eigenheid die al sinds de jaren 80 standhoudt, maar ook door een toenemende diversiteit. Uiteraard geldt hetzelfde voor consoles, wier trotse spelers zich identificeren als eigenaar van hun platform identificeren en reikhalzend naar de volgende lading exclusieve games uitkijken. Pc-gamers hebben zichzelf echter altijd al als een ras apart gezien. Vrij letterlijk zelfs: sinds jaar en dag wordt er met een knipoog weleens van het ‘master race’ gesproken. Terecht of niet, dat laten we in het midden. Het valt alleen niet te ontkennen dat pc-gaming het voorbije decennium een merkwaardige evolutie doormaakte en nu in een zeer interessante positie zit.
Wie net zoals ondergetekende de eerste grijze haren ziet verschijnen, herinnert zich wellicht nog goed de dagen dat een gaming-pc vooral interessant was voor de games die niet op consoles te spelen waren. De precisie van een muis en toetsenbord maakte monitoren, en niet televisieschermen, de thuisbasis voor strategygames, ‘point-and-click’-adventures en first-person shooters. De komst van ‘dual analog controllers’ en Halo in het begin van de jaren 2000 zorgde hier voor een kentering. Een tijd lang groeiden consoles en pc meer naar elkaar toe, al moest de pc toch vaker het onderspit delven. Consoles kregen namelijk onlinemultiplayer- en indiegames via digitale storefronts, terwijl pc-gamers steeds vaker ondermaatse ports van consolegames kregen. Genres sinds lang het stokpaardje van pc-gaming, zoals strategygames en ‘point-and-click’-adventures, verdwenen naar de achtergrond en consoles werden een waardig alternatief voor de gemiddelde fan van first-person shooters.
Pc-gaming verschoof naar de achtergrond en werd het territorium van ‘hardcoregamers’ trouw aan het platform. Dat dat nu niet meer het geval is, kan iedereen beamen. Maar hoe is dat gekomen?
Pc gaming was nog nooit zo goedkoop
Pc-gaming is zo duur of goedkoop als je zelf wil. Als je de nieuwste games wil spelen op de hoogste settings én in een hoge framerate, dan zal je weliswaar flink in de buidel moeten tasten. Maar ben je tevreden met een gemiddelde game-ervaring? Dan heb je al een prima game pc voor amper een kwart van de prijs van een RTX 4090. De tijd dat je elk aantal jaren een gloednieuwe ‘high-end’-pc nodig had om van nieuwe games te genieten, is voorbij. Games schalen tegenwoordig een stuk beter naar zwakkere hardware dan pakweg tien jaar geleden, zeker als je tevreden bent met een resolutie van 1080p en 60fps. Bovendien krijg je met een gaming-pc meteen toegang tot 30 jaar aan games die je misschien gemist hebt en nu voor enkele euro’s op de kop kunt tikken.
Pc gaming is diverser geworden
Pc-gaming betekent bovendien niet meer aan je bureau gekluisterd zitten met een muis en toetsenbord. Zo worden officiële controllers vandaag automatisch herkend door je games, met bijhorende userinterface. Dat is ooit wel anders geweest. Maar dat is nog het minste. Dankzij de Steam Deck, de ROG Ally en de MSI Claw is pc-gaming nu ook portable. Die apparaten maken gebruik van de eerder vermelde schaalbaarheid van pc-games om je een ervaring zoals bij de Nintendo Switch te bieden. Hierdoor is pc-gaming overal mogelijk, van bus tot sofa.
Pc gaming biedt meer opties
Los van hardware heeft pc-gaming ook gewoon meer opties te bieden dan consoles. Zo beslis je zelf waar je je games koopt. Je hebt namelijk toegang tot Steam, Epic Game Store, GOG en meer winkels die elk met elkaar concurreren en vaak unieke deals en koopjes hebben. Zo valt er altijd wel wat te rapen, inclusief gratis games.
Daar eindigt het niet, want ook games zelf bieden vaak meer mogelijkheden. Pc-games zijn doorgaans gemakkelijk te ‘modden’ en voor veel games heb je een klein leger aan hobbyisten die games met ‘user-made’ content uitbreiden, of zelfs verbeteren. Via de Steam Workshop of websites als ModDB krijg je toegang tot opties waar je al snel niet meer zonder kunt.
Exclusiviteit telt niet meer voor pc
De pc lijkt wel uitgeroepen tot neutraal terrein in de ‘console wars’. Waar Sony en Microsoft vroeger hun first-partygames achter slot en grendel hielden op consoles is dat sterk veranderd door de moeilijke economische tijden. Console-exclusiviteit heeft een nieuwe definitie gekregen. Wat vroeger “Enkel op onze console” was, is nu vooral “Niet op de console van de ander”, en de pc komt hier als winnaar uit de bus. Zo brengt Microsoft al zijn games uit op pc vanaf dag 1, terwijl Sony typisch een jaar wacht voordat ze hun AAA-games ook op pc uitbrengen. Hoe dan ook, als pc-gamer heb je dus het beste van twee werelden.
Nintendo-games moet je echter niet verwachten op pc. De dag dat je de nieuwe Mario of Legend of Zelda van Steam kunt halen, is de dag dat de hel bevriest.
Welke plaats is er nog voor consoles?
Pc-gaming wordt steeds aantrekkelijker, maar wat met consoles? Die maken ontegensprekelijk een moeilijke periode door. Zowel Microsoft als Sony geeft dan ook toe dat de consolemarkt geblokkeerd zit en dat er in twintig jaar geen groei gezien is. Er moet wat veranderen. De evolutie van consoles is moeilijk voorspelbaar, maar de volgende generatie belooft alvast een interessante te worden. Zullen consolebouwers opnieuw leren uit de pc-markt en aspecten uit pc-gaming incorporeren? En zo ja, welke? Wie momenteel een console heeft, hoeft daar voorlopig in elk geval niet van wakker te liggen. Want console-eigenaars worden nog steeds met topgames overladen. Maar het moment dat consoles zichzelf moeten heruitvinden, nadert.