Pc gaming versus console gaming: wat zijn de voor- en nadelen?
Het meesterras?
Je hebt het vast wel al gezien: gamers zijn verdeeld in twee kampen. Aan de ene kant heb je consolegamers: zij die op een PlayStation-console, Xbox-toestel, of Nintendo Switch gamen. Aan de andere kant heb je pc-gamers, die beschikken over een uit de kluiten gewassen desktop of krachtige gaming laptop.
Maar wat is de realiteit achter die twee kampen? Is er echt een ‘betere’ keuze? En is het niet zo dat alle platformen hun voor- en nadelen hebben?
In dit artikel bekijken we de langlopende clichés en mythes rond beide kampen. We analyseren ze kritisch en doorprikken wat niet klopt. Zo kun jij de meest geïnformeerde beslissing maken wat het beste bij jou en jouw voorkeuren past. Want zelfs een consolegamer kan baat hebben bij een overstap naar pc, of vice versa – zeker nu een console voor het eerst in prijs stijgt en de de sterkste grafische kaarten eindelijk terug betaalbaar worden.
Consoles werken intuïtief en zijn comfortabel maar hebben weinig opties…
Eén van de allergrootste voordelen van consoles is hun ‘plug and play’ aard. Zodra je de console in het stopcontact steekt en met een beeldscherm verbindt, kun je beginnen spelen. Je hoeft je geen zorgen te maken of alle onderdelen onderling compatibel zijn, en of je systeem wel krachtig genoeg zal zijn voor de games die je wilt spelen (zie echter wel hieronder over verouderde consoles).
Tegelijk is consolegamen wel iets complexer geworden de laatste jaren. Games bieden vaak verschillende settings qua framerates en resoluties. Ook de grootte van patches wordt de laatste jaren een probleem: zie bijvoorbeeld de patches van Call of Duty Warzone die soms 100 GB bedragen. Daardoor is een console dus niet altijd meer ‘plug and play’ en moet je soms frustrerend zitten wachten.
Wel een onmiskenbaar voordeel aan consoles is het ‘sofagevoel’. Je kunt lekker onderuit in de zetel liggen en op het grote scherm van je tv gamen. Bij pc gaming moet je na een dag lang werken aan een bureau… weer achter een bureau zitten om te gamen. Al kun je dat uiteraard ook oplossen, bijvoorbeeld via een zit-sta bureau.
… terwijl een gaming pc een leercurve heeft maar eindeloos veel opties biedt
Op pc gamen is dan weer niet zo intuïtief. Zeker als je beslist om je eigen gaming pc te bouwen, moet je met heel veel rekening houden. Alle componenten moeten namelijk met elkaar compatibel zijn, je moet voldoende stroom voorzien, er moet genoeg ventilatie zijn om oververhitting tegen te gaan… Er hangt ook een prijskaartje aan vast, gezien bijvoorbeeld de beste CPU voor gaming en de beste grafische kaarten een aardige duit kosten.
Een gulden middenweg is om een pc voor jou te laten bouwen, bijvoorbeeld via de dienst Powered By MSI. Zo beslis je zelf welke onderdelen je in je pc wilt, maar zetten experten het in elkaar. Geen risico op gesmolten onderdelen of een exploderende pc!
Het voordeel van die complexiteit is dat je op pc eindeloos veel opties hebt. Dit lijkt in het begin afschrikwekkend, maar wordt na een tijdje een ware speeltuin. Je kunt games aanpassen qua resolutie, qua framerate, spelen met de anti-aliasing (hoe ‘zacht’ en realistisch de omtrekken van vormen worden weergegeven), de kwaliteit van de schaduwen, en nog zoveel meer. Of duik in de wondere wereld van mods, waarbij andere spelers aspecten van een game aanpassen. Of het nu gaat om een gravity gun aan GTA 5 toevoegen of Skyrim in co-op spelen… Je kunt het zo gek niet bedenken of het bestaat. En als je een passie voor retrogaming hebt, dan is de pc de plek bij uitstek met een enorm scala aan emulatoren.
Consoles zijn snel verouderd
Het allergrootste probleem bij consoles is dat ze snel verouderen. Sony, Microsoft en Nintendo plannen jaren op voorhand welke onderdelen de consoles gaan krijgen waardoor ze bij release meestal de specificaties hebben van ongeveer een mid-range gaming pc. Eenmaal te koop, wordt er verwacht dat de consoles lang genoeg meegaan om de kosten van de fabrikanten te vergoeden. Chips blijven echter evolueren. Daardoor bevatten consoles al na enkele jaren verouderde technologie.
Ja, de PlayStation 4 en Xbox One krijgen nog steeds de grootste games. Nieuwe toppers als Elden Ring en Call of Duty: Modern Warfare 2 komen ook nog op die platformen uit. Ze naderen ondertussen echter hun tiende verjaardag: de consoles kwamen uit in 2013. In de wereld van technologie is dat een ware eeuwigheid.
Bijgevolg draaien games op consoles niet altijd ideaal. De normale PlayStation 4 en Xbox One hebben moeite om Elden Ring zelfs maar aan een stabiele 30 frames per seconde te draaien. De mid-gen upgrades van de consoles (respectievelijk de PlayStation 4 Pro en de Xbox One X) brengen het er beter vanaf en hebben krachtigere onderdelen. Ook die presteren echter niet optimaal, en bungelen tussen de 30 en 50 frames per seconde bij Elden Ring. Dit fenomeen zullen we ook bij de PS5 en Xbox Series X/S steeds vaker zien naarmate de jaren vorderen.
Toch bieden consoles vaak ook zeer unieke features die je niet vindt bij pc gaming. Laten we bijvoorbeeld niet vergeten dat de Switch een bijzonder unieke hybride is tussen handheld en console. De PlayStation 5 en Xbox Series X hebben ook ‘quick resume’ of ‘stand-by’ waardoor je snel weer in een game kunt duiken, wat pc’s niet hebben. Ook de DualSense is een bijzondere controller die unieke features heeft voor PS5 games. En bovendien vormen de PS5 en Xbox Series X en S een stap vooruit wat betreft ‘future proofing’ dankzij geavanceerde features zoals ‘variable refresh rate’ (VRR) en ondersteuning voor framerates tot 120fps.
Consoles hebben exclusives…
Een nadeel bij consoles is dat je een soort ‘lock-in’ effect hebt. Eenmaal je voor een bepaalde console kiest, zit je ook ‘vast’ aan diens ecosysteem en games. De verschillende consoles hebben immers hun eigen ‘exclusives’, namelijk titels die enkel voor dat platform uitkomen. Voor Sony heb je bijvoorbeeld vast wel al gehoord van God Of War, Horizon: Zero Dawn, of Ghost of Tsushima. Microsoft heeft dan weer Xbox-exclusives als Halo, de Forza Motorsport / Horizon games, en Gears of War. En Nintendo heeft grote reeksen als Mario, The Legend of Zelda, Animal Crossing, Pokémon, en meer.
Nog een beperking bij consolegaming is hoe restrictief de bedrijven omgaan met online gaming. Als je multiplayergames wilt spelen, moet je namelijk een abonnement hebben op de online dienst van de console. Sony heeft PlayStation Plus, Microsoft heeft Xbox Live, en Nintendo heeft Nintendo Switch Online. Zonder die abonnementen kun je dus niet online spelen.
… terwijl pc meer flexibel is
Het grote voordeel aan pc gaming is dat zowel Xbox als PlayStation exclusives de laatste paar jaren meer en meer naar pc komen. Microsoft en Sony zien exclusives immers als een manier om de eigen console te promoten, maar de pc geldt als neutraal terrein in de ‘console wars’. Daardoor kun je ook op pc genieten van recente toppers als Halo: Infinite, Marvel’s Spider-Man, Forza Horizon 5, en meer.
Er zijn weliswaar enkele kanttekeningen. Niet alle exclusives maken de overstap. Denk maar aan het bejubelde Bloodborne, dat exclusief voor de PlayStation blijft (voorlopig toch). Ook Nintendo lijkt niet van plan om zijn first-party games naar andere apparaten te brengen.
Ook pc gaming heeft de laatste jaren te maken met ‘exclusives’, al zij het op een andere manier. De Epic Game Store probeert de laatste jaren namelijk te zorgen dat bepaalde games eerst of zelfs enkel op die winkelomgeving lanceren, in plaats van op Steam. Uiteindelijk is het echter ‘maar’ een kwestie van een andere launcher te downloaden en te gebruiken.
Consoles zijn niet ideaal voor streaming, content creatie, en eSports…
Als je geïnteresseerd bent in streaming, dan is gamen op console niet altijd ideaal. Ja, op zich is het heel gestroomlijnd. Je PS5 en Xbox Series X/S kun je makkelijk koppelen met diensten als Twitch en YouTube. Je moet echter steeds een laptop of pc bij de hand houden als je op eenvoudige wijze wilt chatten met je publiek of als je meer geavanceerde settings wilt aanpassen.
Dat geldt ook voor content creatie. Gebruik je ‘capture’ apparaten, zoals de populaire apparaten van Elgato, dan moet je nog steeds een laptop of pc bij de hand houden met geïnstalleerde programma’s om die footage op te slaan. Nadien wil je de footage bewerken - wat je liefst doet via programma’s zoals Adobe Premiere Pro of Final Cut. Die zijn enkel op pc beschikbaar.
En tot slot ben je ook voor eSports niet aan het juiste adres bij consoles. Voor eSports wil je namelijk zorgen dat de game zo optimaal mogelijk draait, met een absoluut stabiele framerate, een zo laag mogelijke input lag van je apparaten, aanpasbare controls, en vlotte communicatie met je teamgenoten. Op consoles zit je vast aan de ‘performance’ die games hebben met zowel voor de PS5 als Xbox Series X/S een framerateplafond van 120 fps. Je kunt ook enkel apparaten gebruiken die een officiële licentie hebben van Sony of Microsoft.
… pc gaming is wel ideaal voor streaming, content creatie, en eSports
Op pc heb je dan weer toegang tot de volledige suite aan mogelijkheden voor streaming. Je kunt makkelijk chatten via tekst en stem, je kunt een webcam plaatsen, je kunt zelfs tussen meerdere beeldschermen wisselen, … Het is ideaal als je op een serieus niveau wilt streamen.
Zoals gezegd is ook content creatie zeer pc-gericht. Geavanceerde videobewerkingsprogramma’s kun je namelijk niet op console gebruiken.
Ook voor eSports is pc de juiste keuze. Is je pc krachtig genoeg, dan kun je framerates van meer dan 240 fps bereiken voor de meest vloeiende gameplay. Ook heb je een schier eindeloos aanbod van gaming keyboards en gaming muizen om uit te kiezen, zodat je koopt waar jij je comfortabel bij voelt. Controls zijn volledig aanpasbaar en wat betreft communicatie zijn er talloze apps beschikbaar om met teamgenoten te spreken.
Games kopen op consoles is duur
Tot slot is games kopen op consoles ook een relatief dure aangelegenheid. Ja, fysiek kun je vaak goede deals vinden, zeker als je tweedehands koopt. Maar digitaal zit je volledig vast bij de virtuele winkels van Sony, Microsoft en Nintendo. Hoewel de platformeigenaars en uitgevers regelmatig koopjes organiseren, heb je geen andere winkel om prijzen mee te vergelijken. Op pc heb je de keuze tussen platformen als Steam en Epic Games Store, maar ook GOG, Green Man Gaming, en meer.
Je hebt bovendien ook weinig verweer indien de winkeleigenaar ervoor kiest om games uit de verkoop te halen of servers offline haalt. Denk maar aan de beroemde P.T. demo, die je niet langer kunt downloaden via de PlayStation Store. Of denk aan de servers voor Killzone Shadow Fall die in augustus 2022 offline zijn gegaan, waardoor je de game niet meer online kunt spelen.
Conclusie: pc gaming of console gaming?
Wil je je geen zorgen maken over technische componenten, ben je niet geïnteresseerd om zelf te streamen of aan eSports te doen, en maakt het je niet uit dat games niet altijd aan de hoogste resolutie en framerate draaien? Dan is een console misschien wel ideaal voor jou. Wil je tot in detail uitzoeken wat de ideale technische componenten zijn, heb je misschien interesse in content creatie en eSports, en wil je games aan de allerhoogste kwaliteit spelen? Dan is pc gaming misschien meer jouw meug.
Zoals je kunt lezen hebben echter zowel pc gaming als console gaming duidelijke voor- en nadelen. Er is dan ook geen ‘beste’ keuze; enkel de keuze die jou het beste ligt. En daar draait het uiteindelijk ook om. Gamen draait om plezier hebben. Jij kiest uiteindelijk waar jij het meeste plezier uit haalt. Game on!