Skip to main content

PC-verkoop geeft XBLIG het nakijken

Aldus ontwikkelaar Zeboyd

De Xbox Live Indie Games service die kleine onafhankelijke games in de schijnwerper zou moeten plaatsen, vormt al geruime tijd het middelpunt van enkele verhitte discussies. Ontwikkelaars van games die op XBLIG bescheiden hits worden hebben moeite om uit de rode cijfers te komen, concurrenten geven elkaars games slechte kritieken enkel om zichzelf een hoger plaatsje in de lijst toe te eigenen en het gebrek aan kwaliteitscontrole maakt het er allemaal niet beter op. Bovendien verwijten ze Microsoft het platform stiefmoederlijk te behandelen.

XBLIG lijkt voor beginnende ontwikkelaars vaak een droom omdat ze het reusachtige aantal gebruikers van de Xbox 360 zonder veel moeite kunnen aanspreken, maar in de praktijk blijkt het allemaal niet zo rooskleurig. Ontwikkelaar Zeboyd Games van wiens games Breadth Of Death VIII en Cthulhu Saves The World op XBLIG respectievelijk 50- en 16-duizend exemplaren over de toonbank gingen, liet namelijk weten dat ze in de ene week dat hun games op Steam beschikbaar zijn, al meer inkomsten zagen voor hun games dan sinds de release op XBLIG.

Vrij opmerkelijk dus wanneer je weet dat beide games al ettelijke maanden verkrijgbaar zijn via Microsofts virtuele indieplatform. In het achterhoofd houdend dat Super Meat Boy iets gelijkaardigs overkwam, lijkt het nogmaals bevestigd te worden dat Steam en de PC in het algemeen betere voedingsbodems zijn voor indieprojecten.

Lees ook dit