Persona 5 review - Hartendief
Hartendief.
Van uitstel komt niet altijd afstel. Persona 5 zou oorspronkelijk in 2014 lanceren, maar is na Japan nu ook in het Westen neergestreken. Ontwikkelaar Atlus belooft opnieuw een game met een diepgaand verhaal en extensieve gameplay, maar ook de nodige verbeteringen aan de kern die het nog eenvoudiger maken om van Persona's unieke stijl te genieten. En daar is geen woord van gelogen. Persona 5 slaagt er niet alleen in om op alle vlakken de beste game in de reeks te zijn, maar ook de lat voor JRPG's in het algemeen hoger te leggen.
De seconde dat je de game opstart, kun je niet om de excentrieke stijl van Persona 5 heen. Sterke rode kleuren, strakke lijnen en geanimeerde menu's worden begeleid door een funky acidjazz-soundtrack die weigert om uit je hoofd te gaan. De menu's, tekstballonnen en effecten spatten van het scherm af. Toch presteert de unieke stijl het om nooit te druk te worden, en de leesbaarheid van de menu's blijft gegarandeerd. Bovendien zijn de cutscenes van de game uitstekend geanimeerd door Production I.G, het bedrijf achter onder andere de originele Ghost in the Shell-anime. De spetterende stijl is haast een personage op zich, die net zoveel invloed op de game heeft als de kleurrijke personages.
Hoewel de globale opzet van Persona 5 niet veel afwijkt van de vorige delen, zit de game vol met subtiele verbeteringen die voorkomen dat je constant door menu's heen slentert. Er zijn sneltoetsen voor het selecteren van de meest optimale aanvalsspreuk en het automatisch genezen van je gehele party buiten de gevechten. Je Third Eye helpt je met het ontdekken van verborgen items, en bovendien is er een fast travel-optie naar reeds bezochte plekken in Tokyo. Al die kleine toevoegingen versnellen de pas van de algemene gameplay zonder dat Atlus afbreuk doet aan de complexiteit van de game, wat enorm welkom is in een JRPG die gemakkelijk honderd uur van je tijd in beslag gaat nemen.
De gameplay buiten de gevechten is zeker net zo belangrijk. In je dagelijkse leven als scholier word je geacht om te studeren, te socializen met anderen, een bijbaantje te nemen om geld te verdienen en aan jezelf te werken. De kleurrijke en diverse cast van Persona 5 maakt dat aangenamer dan het aanvankelijk klinkt, en dat is maar goed ook. De vaardigheden die je opdoet en de relaties die je versterkt hebben direct invloed op de kracht van jou en je Persona. Je hebt talloze keuzes en mogelijkheden om je statistieken te verbeteren en hoewel dat overdonderend klinkt, heb je de vrijheid om te doen en laten wat je wilt. Anderzijds is er ook ruimte om je dag zo optimaal mogelijk in te plannen dankzij een flexibel save-systeem. Of je nu casual of hardcore in die systemen duikt, je haalt er altijd voldoening uit.
Persona 5 gaat respectvol om met thema's zoals kindermishandeling, seksuele mishandeling en zelfmoord, en gebruikt het niet als een platform om edgy over te komen. De zelf benoembare hoofdpersoon wordt onterecht schuldig bevonden aan geweldpleging. Hiervoor wordt hij een jaar voorwaardelijk verbannen naar Tokyo, waar hij moet rehabiliteren. Vervolgens valt hij onverwacht in een doofpotaffaire omtrent een wellustige en gewelddadige leraar. Tijdens dat alles ontwaakt de kracht van de Persona in de harten van hem en zijn nieuw verworven vrienden, waardoor ze in een parallelle dimensie - The Metaverse - kunnen reizen om de verdorven lusten van mensen te stelen. Zo worden de Phantom Thieves of Hearts geboren, en neem je de taak op je om de mensheid van corruptie te beschermen. Het verhaal is ondanks de bovennatuurlijke boventoon realistisch geschreven, en sleept je direct mee.
De manier hoe je Persona vergaart, is dit keer niet aan willekeur overgelaten. Zoals in voorgaande delen krijg je de kans voor een All-out Attack wanneer je de zwakke plekken van alle vijanden tegelijk raakt. Daar is nu een Talk-optie aan toegevoegd waarin je onderhandelt voor items, geld of de kracht van de Persona zelf. Door de vijand naar de mond te praten overtuig je hen om zich bij je aan te sluiten. Als je je echter verspreekt, luisteren ze niet meer en vechten ze tot de dood met je. De dialogen veranderen ook steeds, waardoor je moet leren hoe een Persona denkt in plaats van dat je antwoorden uit het hoofd leert. Het krijgen van een Persona voelt dan ook veel meer als een persoonlijke overwinning dan een prijs uit de loterij.
De dungeons in Persona 5 zijn ook niet meer willekeurig opgebouwd, waardoor je je infiltratie beter kunt uitstippelen. Elke 'Palace' heeft zijn eigen stijl, gebaseerd op de waanbeelden van je doelwitten. Diverse locaties passeren de revue, zoals een kasteel, een kunstgalerij en een casino. Buiten die Palaces is er ook Mementos, het duistere collectieve onderbewustzijn van de mensen. Die optionele dungeon is wel willekeurig gegenereerd en is bedoeld voor training en zijmissies. Je kunt hem met een gerust hart negeren als je niet te porren bent voor ellenlang grinden, maar beloont de hardwerkende speler met extra verhaal en unieke items. Een prima afwisseling voor de hoofdlijn en perfect om tijdens de kalme momenten je tanden in te zetten.
Persona 5 is een fenomenale game, overgoten met stijl en oerdegelijke gameplay waar je talloze uren in kunt verliezen. De toevoegingen aan de gameplay zorgen voor toegankelijkheid zonder dat de diepgang van de serie verloren gaat. Het verhaal en de personages dragen het grimmige verhaal met respect en charme. Kijk er niet van op als je buiten je spelsessies blijft denken aan je in-game vrienden en de taken die je moet vervullen om nog sterker te worden. Persona 5 is van top tot teen de nieuwe maatstaf waar elke JRPG zich aan moet meten.
Persona 5 is vanaf nu voor de PlayStation 3 en PlayStation 4 verkrijgbaar.