Phil Fish: "Japanse games zuigen gewoon"
Maker van Fez is een beetje een eikel.
Phil Fish, de bedenker en maker van 2D platformer Fez heeft gezegd dat moderne Japanse games gewoon zuigen. Of om het exact te citeren: "Modern Japanese games just suck."
Dat verklaarde hij aan een volle zaal tijdens een Q&A die volgde op een screening van Indie Game: The Movie waar hij een rol in speelt. Tijdens de Q&A vroeg een onbekende Japanse developer het panel, dat verder ook nog bestond uit Jonathan Blow, die het uitstekende Braid maakte, wat ze vonden van moderne Japanse games.
Fish reageerde meteen met: "Je games zuigen gewoon."
Na de Q&A vervolgde Fish zijn tirade op twitter. "Op de Q&A van IGTM vanavond vroeg een of andere Japanse kerel wat we vonden van moderne Japanse games en ik zei dat ik ze vond zuigen. Dat zal van mij wel een of andere racist maken. Sorry Japanse kerel! Ik was een beetje grof maar de games die uit je land komen zijn gewoon f*cking afschuwelijk tegenwoordig."
Daarna schreef Fish: "Wel...je weet wel...niet allemaal, gewoon...heel veel ervan."
Wanner lezers van zijn tirade opmerkten dat hij Japan wel heel erg aan het veralgemenen was, antwoordde hij: "Helemaal niet. Ik maakte een statement over moderne Japanse games. Niet het land, niet de cultuur"
Waarmee hij volledig het punt mist natuurlijk. Fish maakt dan wel geen ontzettende veralgemening van Japan zelf, maar zeker wel van de Japanse gamingscene.
Men zou zich natuurlijk ook de vraag kunnen stellen of Fish, die ondertussen al vijf jaar werkt aan 2D platformer Fez en nog nooit een game heeft uitgebracht, zich wel in een positie bevindt om commentaar te geven op andere developers.
Waar Fish wel gelijk in heeft is dat de Japanse gamebusiness in de problemen zit en door een gebrek aan een succesvolle indie-scene met een tekort aan inspiratie zit. Topdevelopers als Platinum Games (Bayonetta) en Grasshopper Manufacture (Shadows of the Damned, Lollipop Chainsaw) zien het echter als hun missie om die leegte te vullen.