Pilotwings Resort
Een verrassend zonnige lanceringstitel.
Een handheld is een perfect apparaat om met je mee op reis te nemen. Het neemt niet veel plaats in beslag, de spellen die je erop speelt zijn meestal ontworpen om geen uren aan één stuk mee bezig te zijn, en je moet je geen zorgen maken over aansluitingen met het televisietoestel. Ideaal dus om doodse momenten aan het zwembad, of in de hotelkamer mee te vullen. Nog leuker is het wanneer het spel dat je speelt een zomerse, ongedwongen vakantiesfeer uitstraalt. En dat is precies wat Pilotwings Resort doet, een van de allereerste titels die voor de gloednieuwe 3DS uitgekomen is.
Bij kenners zal de titel van dit spel waarschijnlijk een belletje doen rinkelen. In 1992 bracht Nintendo (voor Europa was dat Bandai) het spel Pilotwings namelijk al uit voor de SNES, een vederlichte flight simulator die op de 16-bit console - voor die tijd - redelijk indrukwekkende 3D-graphics naar voren wist te brengen. Het spel werd mede daardoor erg succesvol, en uiteraard kwam dan ook Pilotwings 64, voor de Nintendo 64, voorbij. Daarna verdween de reeks, en sloeg deze de Wii compleet over. Gamers dachten dat de reeks nooit meer een derde deel zou krijgen. Totdat Nintendo op de E3 van 2010 opeens liet weten dat Pilotwings zou terugkeren, en dat op hun toen nog kakelverse 3DS-handheld.
En toeval of niet, maar dé grote troef van de 3DS is natuurlijk dat er 3D-beelden op weergegeven kunnen worden. Een troef die Nintendo ook al uitspeelde met het origineel. Match made in heaven dus, of teminste: dat zou het in theorie moeten zijn.
Belangrijk om weten is dat je in Pilotwings Resort geen verhaal tegenkomt. Mensen die hadden gehoopt om van Nintendo een episch avontuur te ontvangen blijven voorlopig nog op hun honger zitten. Het enige wat je te weten komt is dat jij een piloot bent, en dat je Wuhu Island mag verkennen. Dit is een tropische landmassa die midden in de zee ligt - duh, het is een eiland! -, compleet met palmbomen, parelwitte stranden, een vulkaan, een luxueus hotel en een dorpje dat wat doet denken aan de hub-zone uit Super Mario Sunshine voor de GameCube. In het dorpje is onder andere een bowlingbaan, een tennisveld, een baseballveld en een golfterein te vinden. Doet je dat ergens aan denken?
"Dat brengt het totaal op 375 collectibles, wat voor gamers met verkenningsdrang als muziek in de oren moet klinken..."
Philip
Inderdaad, het lijkt wel alsof alle activiteiten uit Wii Sport, de game die de Wii deels zo populair gemaakt heeft, in het kleine stadje te vinden zijn! En de link kan nog wat doorgetrokken worden, want het personage waarmee je in Pilotwings Resort speelt is je eigen op de 3DS aangemaakte Mii-personage. Meestal wil dat laatste zeggen dat je niet veel diepgang of uitdaging mag verwachten van de game waarmee je aan de slag gaat, maar in dit geval kom je voor een aangename verrassing te staan.
In Pilotwings Resort zijn namelijk twee spelmodi te vinden, zijnde de Mission Mode en de Free Flight Mode. De namen verhullen meteen wat er je te wachten staat, maar laten we beginnen met de Free Flight mode. Hierin mag je helemaal vrij, maar wel binnen een bepaalde tijd, Wuhu Island gaan verkennen, en je merkt al snel dat het eiland best wel groot is. Zo groot zelfs dat je initieel simpelweg niet genoeg tijd hebt om de wat verder gelegen schiereilanden te gaan bezoeken. Maar waarom zou je gewoon wat rondzweven over één of ander eiland?
Omdat er dingen te verzamelen en te ontdekken vallen, daarom! Op Wuhu Island zijn er 75 unieke locaties om al vliegend te bezoeken, en om ze van je to do-lijstje te schrappen moet je door zwevende icoontjes vliegen. Het opsporen van deze plekjes is erg leuk om te doen, en dan vooral omdat ze vaak goed verstopt zitten. Zo zijn er op Wuhu Island bijvoorbeeld ondergrondse gangen, verlaten tempels, een Mario 64-achtig kasteel en een historische ruïne te vinden, en allemaal kun ze je "verzamelen" door het bijhorende icoontje te ontdekken. Het voelt bijna aan alsof je Pokémon Snap speelt, maar in plaats van kleurrijke monsters te fotograferen onderzoek je nu postkaartplekjes op een tropisch eiland.
Maar er is meer! Gaandeweg speel je namelijk nog een hoop meer uitdagingen vrij in de Free Flight Mode. Zo zijn er ook nog eens 120 balonnen te vinden die je stuk moet prikken, en vallen er per vliegtuig nog eens 60 unieke objecten te verzamelen. Dat brengt het totaal op 375 collectibles, wat voor gamers met verkenningsdrang als muziek in de oren moet klinken.
Nu we het toch over de verschillende vliegtuigen hebben, laten we ze eens bespreken! Je mag aan de slag gaan met een vliegtuigje, een glider en een jetpack. Elk hebben ze hun eigen, specifieke besturingswijze en functies. Met het vliegtuigje kun je pijlsnel snel grote afstanden overbruggen, maar wanneer je bijvoorbeeld erg zorgvuldig door een nauwe grot moet vliegen gaat het al snel mis. De glider is vooral handig om vanuit de lucht nieuwe plekjes te ontdekken, maar is weinig wendbaar doordat je er steeds rekening mee moet houden dat er wind onder je vleugels moet zit. De jetpack is de meest wendbare van de drie, maar de motoren die je gebruikt zuipen brandstof en dus moet je er zuinig mee omgaan.
Je leert de drie opties pas echt kennen wanneer je richting de Mission Mode verhuist. Hierin krijg je 39 missies op je bord die bestaan uit verschillende objectieven. Het gaat allemaal vrij simpel van start. Met je vliegtuig door zwevende ringen vliegen, of met je jetpack op een specifieke plek op het eiland landen, dat soort dingen. De latere opdrachten zijn echter best pittig en vergen redelijk wat kunnen om te vervolledigen. Ze buiten namelijk stuk voor stuk de secundaire mogelijkheden van de voertuigen uit. Zo ontdek je opeens dat je vliegtuig door op de Y-knop te drukken kan schieten, en je zo vliegende doelwitten moet neerhalen. Of dat je tijdens het zweven met je glider in first-person foto's kan nemen, en dus de opdracht krijgt om binnen de tijd drie landmarks op de gevoelige plaat vast te leggen.