Planet Coaster is de sequel die RollerCoaster Tycoon 3 verdient
Hands-on met de alfaversie.
Na de teleurstellende Early Access-versie van RollerCoaster Tycoon World eerder deze maand (lees hier de RollerCoaster Tycoon hands-on preview) is het interessant om rivaal Planet Coaster aan de tand te voelen. Deze theme park game wordt door Frontier Entertainment ontwikkeld: hetzelfde team achter RollerCoaster Tycoon 3. Sinds kort is de game als speelbare alfa verkrijgbaar.
Het eerste wat na het openen van je pretpark in Planet Coaster opvalt, is het grafische spektakel. Door de dag- en nachtcyclus veranderen de lichtinvallen en schaduwen van je attracties voortdurend. Bezoekers hebben charmante animaties en gelaatsuitdrukkingen. Combinaties van talloze uiterlijke kenmerken zorgen ervoor dat je niet snel dezelfde kop ziet. Vooral de families met hun bijna identieke kroost hysterische kinderen zijn grappig. De bezoekers zijn dus geloofwaardige minimensjes in plaats van kleurloze pionnen.
De bezoekers kruipen in de alfa nog in een beperkt aantal attracties, maar die zijn stuk voor stuk gedetailleerd uitgewerkt. De Vliegende Hollander is een piratenschip vol tierlantijntjes. De bakjes van het reuzenrad wiegen heen en weer en door de raampjes zie je verwonderde gezichten. Rebelse tieners werpen dan weer duivelshorens in de lucht terwijl de rappe rups in het rondvliegt.
Dat oog voor detail is niet toevallig. Frontier Entertainment wil je alle vrijheid geven om het pretpark van je dromen te ontwerpen. Dat valt vooral bij de Buildings Editor op. In Planet Coaster bouw je namelijk niet enkel attracties en rollercoasters die op voorhand ontworpen zijn, maar heb je daarnaast een heel arsenaal bouwmaterialen tot je beschikking. Waarom breng je al je winkels niet onder in een koloniale villa die leuk bij het piratenthema van je park past? Of verberg je die lelijke stellingen van je achtbaan niet achter een mooie houten constructie vol antieke lantaarns? Zelfs in deze alfaversie heb je al talloze mogelijkheden om je innerlijke architect los te laten.
Die constructies en andere open ruimtes bekleed je vervolgens met fonteinen met zeemeerminnen, schatkisten, rotsen die verdacht veel op schedels lijken, kanonnen, het wrak van een galjoen en zelfs een volledig geanimeerde Kraken. Plaats hiertussen nog enkele fakkels met sfeerlicht of spots in verschillende kleuren om de juiste accenten te leggen en je verkrijgt een indrukwekkend schouwspel. Het is enkel nog afwachten of je bezoekers dit ook appreciëren in de volledige game of dat het voornamelijk als creatieve uitlaatklep voor jezelf bedoeld is.
Niet alleen de vrijheid van deze tools, maar ook de gebruiksvriendelijkheid zorgen ervoor dat je boompjes en standbeelden wilt blijven plaatsen. Roteren en verhogen doe je simpelweg door te slepen en een knop in te houden. Paden aanleggen gaat al even makkelijk en dankzij de lengte en breedte van de sliders ontwerp je makkelijk mooi gebogen boulevards.
Het gereedschap om je eigen rollercoaster te bouw staat nog in zijn kinderschoenen, maar ook hier valt het gebruiksgemak op. In geen tijd staat er een achtbaan met meerdere loopings, corkscrews en angstaanjagende drops klaar. Ontwerpen is net zo simpel als punten selecteren en heen en weer slepen. Wanneer alles met elkaar verbonden is, laat je de game zelf de achtbaan soepeler maken. Hierdoor voorkom je rollercoasters die er onrealistisch of hoekig uitzien. Ook hier beseft de ontwikkelaar dat voor pretparkarchitecten het uitzicht net zo belangrijk als de inhoud is.
De alfaversie van Planet Coaster toont aan dat dit de echte spirituele opvolger van RollerCoaster Tycoon 3 is, die op vlak van presentatie en gebruiksgemak zijn moderne concurrenten ver overstijgt. Als Frontier Entertainment erin slaagt om hier uitdagende en interessante gameplay rond te bouwen, dan is dit de game waar fans van het theme park-genre al jaren op zitten te wachten en is het de game die ze verdienen.
Planet Coaster is nu in alfaversie verkrijgbaar. Een releasedatum voor de volledige game is nog niet bekend.