PlayStation 4 aangekondigd
Gepland voor kerst 2013.
Sony heeft de PlayStation 4 aangekondigd tijdens de PlayStation Meeting 2013 die vannacht plaatsvond. De stream wordt nog enkele dagen herhaald en vind je hier op Eurogamer Benelux. De nieuwe console komt rond kerst 2013 in de winkels te liggen. Het is onduidelijk of Sony dit als wereldwijde release datum aanhoudt of dat Europa langer op de PlayStation 4 moet wachten.
Andrew House, president en hoofddirecteur voor Sony Computer Entertainment, leidde de presentatie. De PlayStation 4 werd niet getoond tijdens de presentatie maar House en Mark Cerny (oprichter van Cerny Games) bespraken de hardware wel. Ze vertelden dat de PS4 is ontworpen met gameontwikkelaars in het achterhoofd. Studio's moeten zonder problemen spellen creëren voor de nieuwe console. De PS4 hardware omvat 'supercharged PC architecture,' bijna 2 TeraFLOP/sec GPU, een octa-core X86 64-bit CPU, 8 GB GDDR5 gedeeld geheugen, een tweede chip die achtergrond taken (e.g., downloaden van spellen of demo's) uitvoert en een "immense" harde schijf. De GDDR5 (Graphics Double Data Rate, version 5) RAM is hetzelfde type geheugen dat tegenwoordig op high-end grafische kaarten staat.
De PS4 console werd niet getoond maar het publiek heeft de DualShock 4 controller wel gezien. De controller lijkt op haar voorgangers maar heeft enkele nieuwe functies. Mark Cerny meldde dat de DualShock 4 betere analoge sticks en schouderknoppen heeft. Aan de voorkant zit een touchpad, de gebruiker kan een koptelefoon aansluiten en de controller heeft een kleurindicator bovenop om verschillende spelers te identificeren. De PS4 en de DualShock 4 werken met een aparte stereocamera die diepte meet en de bewegingen van verschillende controllers volgt.
De pilaren van de PlayStation 4 zijn: simpliciteit (simple), onmiddelijk (immediate), sociaal (social), geïntegreerd (integrated) en persoonlijk (personalised). Sony wil het apparaat simpel en gebruiksvriendelijk houden voor zowel gamers als ontwikkelaars. De PS4 heeft een slaapstand -- de power-knop pauzeert of hervat de gameplay. Hierdoor kun je direct verder spelen zonder opnieuw te hoeven opstarten. Ook downloadt de PS4 tijdens het spelen (dankzij de eerder genoemde tweede chip) opdat gebruikers niet hoeven te wachten tot een download klaar is.
Het sociale aspect komt naar voren met de nieuwe share-knop waarmee gameplay gedeeld kan worden met vrienden. Dit is mogelijk dankzij de hardware die videobeelden comprimeert en decomprimeert. De laatste paar minuten aan gameplay blijven in het geheugen om te delen. Je kan ook gameplay van vrienden bekijken (om bijvoorbeeld te kijken hoe zij langs een bepaald punt in het spel kwamen). Spelers kunnen zelfs assistentie krijgen in hun eigen spel door vrienden die het spel al hebben gespeeld. Ten slotte krijgen sociale contacten ook de mogelijkheid hun echte naam weer te geven in plaats van een schermnaam.
Integratie vindt plaats via applicaties op smartphones en tablets. Hierdoor blijft de conversatie over PlayStation 4 spellen gaande, ongeacht locatie van de speler. Als laatste houdt de PlayStation 4 bij welke spellen je speelt en waar je interesses liggen. Zo maakt het systeem voorspellingen over andere spellen die je wellicht aanspreken (gebaseerd op bijvoorbeeld genre of ontwikkelaar).