PlayStation 5 Pro review – Een voorsmaakje van de PlayStation 6 aan een peperdure prijs
Kleine maar fijne features.
De PlayStation 5 Pro review van Carl gaat de PS5-refresh van Sony te lijf. Is de dure console zijn geld waard?
Met de PlayStation 4 Pro en Xbox One X maakten we tijdens de vorige generatie iets unieks mee: een ‘mid-gen refresh’, waarbij de bestaande console halverwege de generatie een beduidend krachtigere versie kreeg. Dat was ergens logisch omdat de machines überhaupt met relatief weinig paardenkracht begonnen en ontwikkelaars al snel op de limieten stootten. Voor de PlayStation 5 en Xbox Series X lijkt dat echter minder nuttig. Door de beperkte initiële beschikbaarheid van de consoles en het halsstarrig vasthouden aan 'cross-gen'-versies van games lijkt deze generatie nog maar net begonnen. De PlayStation 5 Pro lijkt dan ook een ambitieuze gok van Sony. Biedt de console echt toegevoegde waarde tegenover de normale PlayStation 5 of is het een cynische 'cash-in'? Het antwoord ligt ergens in het midden.
Qua look is de PlayStation 5 Pro in elk geval een markante verbetering tegenover de originele console. Met afmetingen van 388 x 89 x 216 mm is de console beduidend kleiner dan zijn oudere broer, en maar net ietsje groter dan de Slim. Net als de Slim loopt er een visueel aantrekkelijke zwarte streep door het midden van de console, al is die voor de Pro iets breder. Het dient uiteindelijk hetzelfde doel: het logge, witte design een broodnodige dosis dynamiek geven. Missie geslaagd, want de Pro doet je bijna vergeten dat de oorspronkelijke PlayStation 5 eruitzag als een ruimteschip met obesitas. Bovendien kun je de Pro probleemloos horizontaal neerplanten, zonder dat die als een malle wiebelt. Visueel een topper.
Het belangrijkste wapenfeit van de PlayStation 5 Pro is echter dat het betere prestaties belooft - en ook levert. Dat komt door twee unieke features. Op vlak van hardware maakt de Pro gebruik van ‘machine learning silicone’. Het gebruik van een eigen vorm van silicone moet volgens Sony de GPU maar liefst 45 percent efficiënter maken. Hoewel dat cijfer wat overdreven lijkt, draaien vele PlayStation 5-games inderdaad merkbaar beter (zie hieronder). Qua software introduceert het PlayStation Spectral Resolution (PSSR). Dat is eigenlijk Sony’s eigen upscaler, waardoor een game aan een lagere resolutie kan draaien en PSSR die aan een hogere resolutie weergeeft. De combinatie van de nieuwe silicone en PSSR is een slimme manier om prestatiewinst te boeken, zeker aangezien de prestatiemarges voor de traditionele opbouw van CPU's en GPU's steeds kleiner worden. Onder de motorkap zit het dus zeker goed met de technische specificaties van de PlayStation 5 Pro - een voorsmaakje van de technische opbouw van de PlayStation 6.
Technische innovaties zijn echter enkel nuttig als ze je games ook mooier maken en beter doen draaien. Dat is overwegend het geval. Eerst en vooral is er het selecte clubje games dat het label ‘Pro Enhanced’ draagt. Die games hebben bijzondere aandacht gekregen - vaak in de vorm van een specifieke ‘Pro’-modus die het beste van vroegere ‘Performance’ en ‘Quality’-modi combineert. In het voorbeeld van Demon’s Souls combineert Pro-modus een smetteloze 60 frames per seconde met visuele opsmuk zoals extra ‘particle effects’ (denk aan stofjes die traag in het licht dwarrelen). Eenzelfde scenario vind je in Final Fantasy 7: Rebirth. De ‘Performance’-modus van het origineel had een beruchte wazige look, maar op de PlayStation 5 Pro speel je aan 60 frames per seconde en ziet alles er haarscherp uit. Idem voor Stellar Blade. Een game als Alan Wake 2 is complexer, want het behoudt het verschil tussen de ‘Quality’- en ‘Performance’-modus: Quality heeft nu uit de kluiten gewassen raytracing-reflecties, en Performance heeft in het algemeen veel scherpere texturen, dichtere begroeiing, enzovoort. De ‘Enhanced’ games zien er dus merkbaar beter uit.
Ook reguliere PlayStation 5-games halen echter voordeel uit de Pro. De ‘Quality’-modus van Elden Ring bengelt op de normale PlayStation 5 schrikbarend consistent rond de 40 fps. Op de Pro schiet de framerate omhoog naar een gemiddelde van 55 fps. Hoewel de game nog steeds geen perfecte 60 fps bereikt, vormt 48 fps de grens voor de ‘variable refresh rate’ op PlayStation 5 (als je tv dit ondersteunt) waardoor de framerate merkbaar vlotter lijkt. De ‘Performance’-modus van de recente Silent Hill 2 Remake liet op PlayStation 5 dan weer veel steken vallen, maar draait merkbaar consistenter op de Pro - al vallen er wel problemen te melden met de beeldkwaliteit. Reguliere PS5-games worden met andere woorden niet getransformeerd zoals de ‘Enhanced’-games, maar hebben doorgaans verbeteringen - al hangt alles zeer sterk af van game tot game.
Datzelfde oordeel geldt voor je oude PlayStation 4-games: de PlayStation 5 Pro heeft namelijk een 'enhance image quality'-optie in het menu. Sony is opmerkelijk geheimzinnig over die feature, maar het blijkt een slimme ‘spatial upscaler’ voor PlayStation 4-games die aan een resolutie van 1080p of lager draaien. Zo zijn textures nu merkbaar scherper, al omhelst het ‘slimme’ van de technologie vooral dat het ook extra 'anti-aliasing' lijkt te introduceren (lees: het afronden van gekartelde randen die verraden dat objecten in games eigenlijk uit simpele geometrische figuren bestaan). Verwacht je niet aan de langverwachte update van Bloodborne, maar het lijkt bepaalde elementen zoals de HUD in die game wel merkbaar scherper te maken. Sowieso draaien sommige games van de vorige consolegeneratie ietsje vlotter op de PlayStation 5 Pro vergeleken met de normale PlayStation 5 – al schakel je de upscaler daarvoor beter uit. In elk geval is het een mooie toevoeging van Sony om aandacht te besteden aan je PlayStation 4-games.
De domper op al die feestvreugde is het kostenplaatje. Om te beginnen is er de prijs van de console zelf: maar liefst 799 euro. Dat is 300 euro meer dan de vorige PS5-modellen, terwijl de verbeteringen zoals hierboven beschreven relatief bescheiden zijn. Maar bovenal krijg je voor die hoge prijs niet het totaalpakket. Wil je jouw console verticaal plaatsen, dan moet je nog een verticale standaard kopen die maar liefst 30 euro kost. Nog schrijnender is dat de Pro geen optische schijflezer heeft; ook die moet je apart aanschaffen voor de prijs van 120 euro (!). Het is een bizarre keuze, want het zijn net hardcoregamers die het waarschijnlijkst een fysieke collectie games hebben. De hoge prijs van de console en vooral de peperdure randaccessoires komen erg cynisch over van Sony.
De PlayStation 5 Pro is duidelijk bedoeld voor de harde kern, die koste wat kost de allerbeste PlayStation-ervaring wil. De ‘Pro Enhanced’ games zijn inderdaad prachtig, al is de lijst beperkt. Reguliere PlayStation 5-titels hebben ook baat bij de Pro door iets hogere prestaties, maar je moet al een oog voor detail in gaming hebben om de verschillen met de reguliere PlayStation 5 te appreciëren. Tot slot kunnen PlayStation 4-games van de mysterieuze maar handige ‘enhance image quality’-optie gebruikmaken, waardoor ze er scherper dan ooit uitzien. Voor die fijne maar kleine features betaal je echter 300 euro bovenop de prijs van een gewone PlayStation 5. Het allergrootste probleem is bovendien dat Sony de schijflezer en verticale stand apart aan immens dure prijzen verkoopt. De technische innovaties van de PlayStation 5 Pro bieden dan wel een voorsmaakje van de PlayStation 6, maar schepen je ook met een gepeperde rekening op.
Zin om de console te kopen? Je kunt de PS5 Pro kopen op Bol.com