Skip to main content

PlayStation 5 wordt backwards compatible met PS4

Heeft ssd en ondersteuning voor ray-tracing.

De PlayStation 5 is backwards compatible met PlayStation 4-games. Dat bevestigt Sony's Mark Cerny in een interview met de site Wired, waarin de eerste details van de next-gen console officieel naar buiten zijn gebracht.

Naast PlayStation 4-games is ook de huidige PlayStation VR op de PS5 aan te sluiten. Overigens staat de naam van de spelcomputer nog niet vast. Volgens geruchten lanceert de console op z'n vroegst in 2020.

Rond die tijd gaat Sony er vanuit dat nieuwe games geregeld op beide consoles uitkomen. Death Stranding is mogelijk zo'n titel die voor beide platforms in ontwikkeling is, speculeert Wired. Tussen de PlayStation 3 en de PlayStation4 zat eerder een soortgelijke overgangsperiode.

De console draait op een derde generatie Ryzen-processor van AMD met acht kernen. De grafische chip ondersteunt ray-tracing, een techniek voor natuurlijkere belichting die tot op heden enkel in sommige pc-games aanwezig is. Daar heb je er een GeForce RTX 2060, RTX 2070 of RTX 2080 voor nodig.

De PlayStation 4 bezit nog een traditionele harde schijf, maar voor de PlayStation 5 stapt Sony over op een ssd. Laadtijden zijn daardoor sneller. Spider-Man wordt als voorbeeld aangehaald. Waar een laadscherm voor fast travel op de PS4 zo'n 15 seconden duurt, is dat op de PS5 slecht 0,8 seconde.

Een ssd betekent in theorie ook dat spelwerelden sneller kunnen renderen, met minder pop-in tot gevolg. Tot slot kan de PlayStation 5 een output van 8K aan. Maar omdat 8K-tv's nog zeldzaam zijn, ligt de focus voorlopig nog op 4K.

Wil je alles weten over de PlayStation 5? Dan vind je hier alle info over de PS5 prijs, release, games en meer!

Lees ook dit