Skip to main content

PlayStation Super Resolution (PSSR) is de toekomst van graphics op de PlayStation

Sony’s nieuwe AI upscaling technologie zit vol belofte

Je kunt er niet omheen: de PlayStation 5 Pro is gearriveerd en zorgt ervoor dat heel wat games beter draaien en mooier zijn. In de PlayStation 5 Pro review kun je lezen dat dit een voorsmaakje van de PlayStation 6 is. Bovendien leggen we je hier uit hoe de ‘Pro Enhanced’ games een enorme visuele verbetering zijn.

Het nieuwe paradepaardje van de Pro is de zogenaamde PlayStation Super Resolution (PSSR). Maar wat is PSSR nu precies en is het echt de moeite?

Bekijk op YouTube

Upscaling

Games maken traditioneel gebruik van de central processing unit (CPU) en graphics processing unit (GPU) van een computer om de mooist mogelijke graphics op je beeld te toveren. We beginnen echter een plateau te bereiken waarbij hardwareproducenten meer en meer moeite moeten doen voor steeds minder vooruitgang qua prestaties.

Enkele jaren geleden besloot hardwarebedrijf Nvidia (die je vast wel kent van de Nvidia GeForce RTX grafische kaarten) het over een andere boeg te gooien. Het introduceerde namelijk ‘deep learning super sampling’ (DLSS). Het stelt een game in staat om aan een lagere resolutie te draaien (zodat er minder impact is op de framerate), die vervolgens een ‘upscaling’ krijgt door middel van artificiële intelligentie waardoor jij hetzelfde beeld aan een hogere resolutie te zien krijgt.

Bekijk op YouTube

Die aanpak was kortweg revolutionair, want het haalt druk van de ketel om hardware te verbeteren - terwijl er nog veel groeiruimte is voor softwareprestaties. (Het betekent ook dat we nooit meer waanzinnige constructies moeten verzinnen om aan ‘overclocking’ te doen).

DLSS is enorm succesvol gebleken, en de afgelopen jaren zijn er talloze bedrijven met hun eigen versies gekomen. FidelityFX Super Resolution (FSR) is de technologie van Nvidia’s eeuwige rivaal AMD. Xe Super Sampling (XeSS) is de poging van Intel. En nu doen ook Microsoft en Sony een duit in het zakje. Microsoft doet dat via Auto Super Resolution (Auto SR), terwijl Sony PlayStation Super Resolution (PSSR) naar voren schuift.

Het effect van PSSR

Hoe brengt PSSR het er dan van af? Op basis van de PlayStation 5 Pro valt er heel veel goed nieuws te melden. Je kon het al lezen in dit artikel: de PS5 Pro Enhanced games zien er enorm veel beter uit. En PSSR is vaak de belangrijkste reden waarom dat zo is.

De ‘Performance’ modus van Final Fantasy 7 Rebirth op de oorspronkelijke PlayStation 5 was bijvoorbeeld zeer wazig. Een scherpe reductie in beeldkwaliteit was blijkbaar de enige manier om deze ambitieuze game op een consistente 60 frames per seconde te draaien. Maar dat is verleden tijd op de Pro, waar je een heerlijk vlotte 60 fps haalt en de beeldkwaliteit haarscherp is. En dat komt bijna volledig door PSSR, dat de game in staat stelt om een lagere resolutie te draaien - en die vervolgens te ‘upscalen’ naar een fijnere beeldkwaliteit.

Ook Stellar Blade staat bekend om diens zeer wazige beeldkwaliteit wanneer je aan een vloeiende framerate van 60 fps wilt spelen. Opnieuw maakt PSSR een waanzinnig verschil. Het is bijna onmogelijk om nog terug te gaan naar de oorspronkelijke game wanneer je hebt gezien hoe scherp de graphics plots ogen.

Idem voor The Last of Us Part 2 op de Pro. De game wordt gerendered in 1440p zodat een vlotte 60 frames per seconde worden gehaald - maar door PSSR wordt de finale beeldkwaliteit een resolutie van 4K. Het is ongelofelijk indrukwekkend om de game zo te herspelen, want je ziet details die je anders nooit zou zien.

Abby The last of us part 2 escaping infected
Image credit: Naughty Dog

PSSR versus andere upscalers

Hoe brengt PSSR het er van af tegenover andere upscalers? De vergelijking is niet zo makkelijk, want de technologie focust vooral op pc gaming - en daar zijn er uiteraard ontelbaar veel combinaties van hardware mogelijk. Maar FSR wordt wel vaak gebruikt op consoles, en daarom is het interessant om PSSR en FSR te vergelijken.

Het probleem met upscalers is dat het verhogen van de resolutie er ook voor zorgt dat je plots additionele details ziet in de omgeving - en upscalers weten niet altijd hoe ze daarmee om moeten gaan. Zo is FSR berucht omdat het geen extra anti-aliasing voorziet voor extra detail. Het resultaat is soms ‘pixel fizzle’, waarbij je storende witte strepen ziet bij bewegende objecten. DLSS en XeSS hebben dit niet. Bij PSSR lijken de resultaten sterk af te hangen van game tot game. Ratchet & Clank: Rift Apart ziet er absoluut perfect uit, maar bij zowel Alan Wake 2 als Dragon’s Dogma 2 zie je storende artefacten.

Dan is er nog de algemene ‘look’ van de upscalers. Dit is wat moeilijker om in tekst uit te leggen, maar PSSR zorgt doorgaans voor een zeer ‘zachte’ look. Bij FSR zie je dit minder. DLSS had oorspronkelijk zelfs een ‘sharpener’ die de zachtheid van het beeld aanpakte, al is dit niet langer standaard het geval. Zelfs dan oogt PSSR veel zachter. Bij een game als Ratchet & Clank past dit nog enigszins bij de art style. Bij een game als Alan Wake 2 oogt het echter wat minder natuurlijk, en op het moment van schrijven gaat er vooral een koppige ‘film grain’ filter mee gepaard.

De implementatie van PSSR is dus sterk afhankelijk van game tot game. Als het goed werkt, dan zijn de resultaten spectaculair. Voorlopig lijkt er echter nog werk aan de winkel om de implementatie consistent te krijgen tussen verschillende games.

Conclusie

Vooral games die ‘Pro Enhanced’ zijn voor de PlayStation 5 Pro tonen de kracht van PSSR aan. De wazige ‘Performance’ modi van Final Fantasy 7 Rebirth en Stellar Blade zijn vervangen door een kristalheldere beeldkwaliteit, gekoppeld aan heerlijk vloeiende performance. Het is een echte revelatie om terug te keren naar deze twee games. PSSR brengt het er bovendien goed van af wanneer je het vergelijkt met andere upscalers, al is het succes van de implementatie afhankelijk van game tot game.

Het is sowieso echter een zeer goede zaak voor consolegaming dat ook Sony en Microsoft zich op upscalers beginnen te storten. Op deze manier kun je namelijk enorme verbeteringen qua prestaties boeken, zonder dat de interne componenten van de hardware daarvoor veel duurder moeten zijn. We gaan spannende tijden tegemoet - en onze consolegames gaan er mooier uit zien dan ooit tevoren.

Zelf kijken hoe je games er uit zien? Je kunt de PlayStation 5 Pro kopen op Bol.com

Lees ook dit