Skip to main content

PlayStation VR is adrenaline voor het brede publiek

Now I'm a belieVR.

Nu de PlayStation VR releasedatum bekend is, is het tijd om de Virtual Reality headset van Sony eens grondig aan de tand te voelen. Eerder kon je al de London Heist preview van Bruce lezen. In deze hands-on ga ik echter vier andere games te lijf.

PlayStation VR Worlds - The Deep

PlayStation VR Worlds is een collectie van demo's om de technische kunsten van PlayStation VR te tonen. Deze The Deep wordt daarbij als 'de ideale kennismaking met Virtual Reality' voorgesteld. En dat klopt ook volledig.

In de demo zit je vanuit het eerstepersoonsperspectief in een duikerskooi, om de fauna in het diepste van de oceaan te bestuderen. Terwijl de kooi langzaam zakt, kijk je in verwondering om je heen. Het zonlicht op het wateroppervlak parelt boven je terwijl scholen vissen voorbij zwemmen. En wanneer je rond je kijkt, dan kun je de kooi tot in detail inspecteren. De dieptemeters aan je rechterkant, de kleine roestvlekjes achter je. De illusie is compleet en je gelòòft ook echt dat je onderwater bent. Het uitstekende sound-design met gedempte klinkklank van de kooi en je eigen ademhaling grijpen je bij de keel.

Je daalt dieper en het wordt steeds donkerder. Enkele lichtgevende kwallen schenken je een prachtig visueel spektakel. Niet alles is echter peis en vree. Plots zie je in de verte een haai zwemmen. Het beest komt dichter en zwemt even nieuwsgierig langs de kooi. De lampen op de kooi werpen hun felle licht op de ruwe huid van het machtige dier.

En plots valt hij aan. Hij zet zijn machtige tanden in de ijzeren staven van de kooi en ik deins instinctief terug. "Het is gewoon een game," moet ik even voor mezelf herhalen. En toch is het onvoorstelbaar hoe ontzettend realistisch en angstaanjagend de ervaring is. Het dier valt nogmaals aan en trekt de kooi open. Onbewust trek ik mijn benen in. De haai neemt weer afstand. Mijn hart klopt ondertussen in mijn keel. Eindelijk gaat de kooi weer naar boven. Er vallen echter enkele rotsblokken naar beneden, die de kooi hevig heen en weer doen schudden. En dan zie ik de haai nogmaals naderen. "Oh nee!" mompel ik, terwijl ik me zo ver als mogelijk terugtrek in mijn stoel. Nét voor de glanzende witte tanden me kunnen bereiken, tuimelt een rotsblok naar beneden en raakt het de haai vol in het gezicht. Oef. Veilig.

The Deep is dé demo bij uitstek om de kracht van Virtual Reality te ervaren. De onvoorstelbare illusie die VR kan opwekken wordt hier gekoppeld aan de intense angst die het virtuele overstijgt.

Until Dawn: A Rush of Blood

A Rush of Blood gaat voor een volledig andere aanpak dan de originele Until Dawn. Dit is geen cinematische of verhalende game, maar wel een on-rails shooter. Je zit in een karretje in een spookhuis, gewapend met twee pistolen. Onderweg probeer je zoveel mogelijk objecten te vernietigen om een hoge score te behalen en neem je het ook op tegen moordenaars en monsters die je een kopje kleiner willen maken. Upgrades geven je onder andere betere wapens. En als je op wisselborden schiet, dan kun je het karretje een andere richting uitstuwen.

Hoewel de gameplay met het vele schieten niks met Until Dawn zelf te maken heeft, zijn de omgevingen en personages wel overgenomen. Zo zie je de Psycho regelmatig langskomen en heb je deze besneeuwde bossen al eerder verkend. Door de nadruk op actie, is het wel een volledig andere aanpak dan de kalme gameplay van het origineel. Al delen beide games wel een voorliefde voor jump scares. Die worden door Virtual Reality nog intenser. Wanneer de Psycho uit het niks opdoemt en zijn gezicht op enkele centimeters voor het jouwe zweeft, duik je instinctief weg.

De vijanden zijn echter absolute kogelsponzen. Op de sterkere vijanden knal je al gauw een dozijn clips leeg, zodat de game langdradig wordt wanneer je secties meerdere keren moet proberen. En dat zal zeker gebeuren, want bepaalde stukken vergen een héél specifieke aanpak. Zo moet je bij de ultieme confrontatie met de Psycho op exact de juiste momenten tonnen doen ontploffen. Doe je dat niet, dan leg je gegarandeerd het loodje.

Toch heeft A Rush of Blood ook meer dan genoeg genietbare, memorabele momenten. Wanneer je karretje zich gedraagt alsof je echt in een achtbaan zit, krijg je een adrenalinerush van jewelste. Je voelt je evenwichtsorgaan weliswaar even tegenstribbelen wanneer je een scherpe bocht neemt, maar het wordt nooit volledig misselijkmakend.

Battlezone

Battlezone is het voorbeeld bij uitstek hoe Virtual Reality een heel banale ervaring tot nieuwe hoogtes kan tillen. Een first-person game waarbij je vanuit een tank vijanden te lijf gaat, is al talloze keren gemaakt. Maar dankzij Virtual Reality kun je ook in de cabine rondkijken en zelf beslissen waar je je aandacht aan besteedt.

Door de snelheid en intensiteit van de gevechten, laat het sluwe motion sickness-monster wel even zijn gelaat zien. Na tien minuten moet ik de bril afzetten om even te bekomen van de snelle bewegingen en duizelt de wereld rondom me.

PlayStation VR Worlds - London Heist

Mijn sessie eindigt met de London Heist-demo. Ook Bruce speelde hier eerder een stukje van, maar ik krijg een andere scène voorgeschoteld. Waar hij een intense shoot-out vanachter een bureau ervaarde, zit ik in een auto met een gure gangster. Terwijl hij praat, kijk ik op mijn gemak rond. Door mijn nieuwsgierigheid grijp ik via de Move-controller naar het handschoenkastje en probeer ik het open te trekken. Het opent moeiteloos. Mijn mond valt open. Zo enthousiast als een kind grijp ik het blik frisdrank dat erin ligt. Wanneer ik de Move-controller rond zijn as draai, dan draai ik ook in de game het blikje. Ik sta even verstomd.

Maar dat is nog niks vergeleken met wat nog moet komen. Enkele gangsters in auto's duiken op en mijn kompaan reikt me een pistool aan, terwijl hij naar de zak met munitieclips naast me wijst. Ik hanteer het wapen met mijn linkerhand en knal op de vijandige auto's tot het pistool leeg is en de clip eruit valt. Dan tast ik met mijn rechterhand in de zak en neem ik er een clip uit. Die steek ik vervolg in het pistool door de ene Move-controller ook echt tegen de onderkant van de andere met het pistool te schuiven. Een diepere onderdompeling in een game bestaat niet.

Ik ben bijna aan het einde van de demo, tot plots een medewerkster van Sony mijn koptelefoon even optilt en me toefluistert: "Doe eens de deur open en kijk achter je." Ik doe wat ze zegt: ik leun opzij in mijn stoel en tegelijkertijd leunt ook mijn personage in de game naar buiten uit de deur. Vanuit die positie neem ik nog enkele wagens onder vuur, terwijl het asfalt vlak bij mijn neus voorbij zoeft. Vergeet actiefilms: dìt is pas hoe je actie op z'n best ervaart.

Meer over de PlayStation VR weten? Raadpleeg dan ons overzicht met alle bekende PlayStation VR informatie.

Lees ook dit