Skip to main content

Pokémon Black & White

Bekijkt Nintendo het zwart-wit?

Pokémon is meer dan alleen maar een spel waarin je met schattige en minder schattige wezens tegen elkaar vecht. Het is een wereldwijd fenomeen, met een trading card game, een anime-serie en natuurlijk de games, waar het allemaal mee begon. Zelf heb ik uren versleten met Pokémon Blue, dat samen met Pokémon Red het beginpunt was van de legende. De laatste tijd lijkt de interesse in Pokemon echter wat afgenomen.

De meer recente Pokémon, zijnde HeartGold en SoulSilver, waren remakes van de klassiekers Gold en Silver, maar nu zijn ze bij GameFreak terug met de zogenaamde 'vijfde generatie' Pokémon games aangekomen: Black & White. In Japan waren de titels alvast een ongelooflijk succes (er zijn al maar liefst 5 millioen exemplaren verkocht and still counting!). Zuivere geldklopperij of zijn de jongens van Nintendo inventief geweest? We zoeken uit wat de nieuwigheden zijn in deze preview.

De eerste vernieuwing is dat er alweer 156 nieuwe Pokémon zijn toegevoegd, wat het totale aantal op 649 brengt. Als je ze allemaal wil vangen zal je dus een tijdje bezig zijn. Gelukkig kan je je zakmonsters uit Diamond, Pearl, Platinum, HeartGold & SoulSilver overzetten. Daarentegen zijn er wel enkele Pokémon die je alleen via een speciaal, door Nintendo georganiseerd 'event' - zoals deze - kan krijgen én beestjes die je (traditioneel) enkel in de ene versie kan vinden en in de andere niet.

De game vindt plaats in de nieuwe regio 'Unova', een plek die zo ver weg ligt dat je er met het vliegtuig naar toe moet. De protagonisten lijken voor het eerst ook wat ouder dan de tienjarige 'kids' uit de vorige delen. Traditioneel moet je bij het begin van het spel weer één van de drie Pokémon kiezen bij de professor van dienst. In dit geval gaat het om Snivy (Grass), Tepig (Vuur) en Oshawott (Water). Wat mij opvalt is dat het ontwerp van deze 3 'starters' weinig origineel lijkt. Snivy lijkt wat op Cyndaquil (uit Gold en Silver) maar dan in een groen tintje en ook Oshawott heeft wat mee van Mudkip. Of het design van de rest wat origineler is, zien we in de definitieve versie. De vijanden van dienst zijn niet Team Rocket, maar wel Team Plasma, die voor de verandering de Pokémon willen bevrijden van de slavernij aan hun trainers.

Aan de gameplay zijn ook enkele kleine veranderingen aangebracht. De basis (monsters vangen en ermee vechten) blijft natuurlijk hetzelfde. Een eerste is de introductie van seizoenen. Bepaalde Pokémon zijn enkel te vinden in specifieke seizoenen en ook de graphics en muziek veranderen mee. Elk seizoen duurt één maand (echte tijd). De dag -en nacht cyclus uit eerdere games keert ook opnieuw terug. Een nieuwigheid in de gevechten zijn dan weer de 'triple battles', waarin je met drie Pokémon per trainer strijdt.

Trailer voor de allerlaatste DS-Pokémon game

Een variatie daarop is de 'rotation battle' waarbij je één tegen één vecht, maar er toch drie zakmonsters op het veld staan. Tijdens het gevecht kan het speelveld echter draaien. Daarnaast zijn de Pokémon ook lichtjes geanimeerd: gedaan met de statische gevechten. Ook de online capaciteiten zijn weer aanwezig (via WiFi). Nieuw is dat je via 'Global Link' nu ook random battles kan doen. Dus geen gesukkel meer om via forums of chatrooms aan een online tegenstander te geraken. Online raken kan gemakkelijk via de "C-gear" die wordt weergegeven op het touchscreen.

De graphics kregen ook een likje verf mee. Zoals jullie hierboven kunnen zien probeert men bepaalde omgevingen duidelijk een 3D-touch te geven. Waarom men dan niet gekozen heeft om nu al even te ontwikkelen voor de 3DS is een raadsel, maar de omgevingen zien er niettemin goed uit.

Pokemon Black&White lijkt alvast goed op weg om de klassieke formule verder te verfijnen. De vraag rijst alleen of Nintendo één van hun succesfranchises niet te veel aan het uitmelken is (waren die nieuwe Pokémon echt nodig?). Een antwoord krijgen we ongetwijfeld na de release.

Pokémon Black & White zijn vanaf 4 maart verkrijgbaar voor de DS.

Lees ook dit