Pokémon Special: De eerste en tweede generatie
Hoe het allemaal begon met Red, Green en Blue.
Pokémon heeft een lange weg afgelegd sinds de franchise in 1996 werd bedacht door Satoshi Tajiri. Van de first gen games zoals Pokémon Blue waar ik als achtjarige uren plezier mee had of het recente Pokémon White waar ik tien jaar later de review van schreef, de evolutie is er. Toch bleef de basisformule steeds dezelfde - en beleefden miljoenen fans plezier aan de serie. Ter ere van de release van Pokémon Black 2 & White 2 kijken we terug op wat de Pokémon-franchise ons bracht.
Pokémon Red/Blue/Yellow (28 miljoen verkochte stuks)
Allereerst waren er natuurlijk Pokémon Red & Blue. Oorspronkelijk werden ze uitgebracht als Red & Green in 1996 in Japan. Het waren versies die nog vol bugs zaten, maar populair waren ze alvast. Later kreeg Japan een versie "Blue", waarop dan uiteindelijk de Europese versies Red & Blue werden gebaseerd. De games kenden een storm van succes en verkochten miljoenen stuks. Nog steeds worden ze bij de beste GameBoy games aller tijden gerekend. Beide spellen zetten alvast de toon voor de rest van de reeks.
Je begint als een jonge Pokémontrainer in Pallet Town - en staat al meteen voor een moeilijke keuze: welke starterpokémon kies je? De waterpokémon Squirtle, het vuurtype Charmander of Bulbasaur, het grastype. Na een introductie door Professor Oak maak je al snel kennis met je rivaal - die niet toevallig de starterpokémon uitkiest die sterk staat tegen de jouwe. Je leert al vlug Pokémon vangen met Pokéballs en trekt de wijde wereld in. Daar vecht je met wilde Pokémon en andere trainers. De grondtoon van Pokémon stond dus al vlug vast - en zou niet veel veranderen in de jaren die volgden. Het hoofdverhaal, waarin je het opneemt tegen Team Rocket en Giovanni, leidt je uiteindelijk naar de Elite Four en de Champion: de allerbeste trainers in het spel die je moet verslaan. Maar daar eindigt het spel niet: het vervolledigen van de Pokédex blijft het ultieme doel. Om alle 150 beestjes te vangen, moest je echter gaan ruilen met iemand die de andere versie had, want niet alle Pokémon zaten in Blue of in Red.
Na het enorme succes van de eerste games, kwam Nintendo al snel met een opvolger: Pokémon Yellow. De game was eigenlijk een "simpele" update van Red & Blue, en kon daardoor dus op wat kritiek rekenen - ook al omdat next gen games Gold & Silver later dat jaar uitkwamen. Grafisch zag het spel er iets beter uit, je kon rondlopen met je startpokémon naast je zijde (deze keer een Pikachu zoals in de animereeks) en hier en daar was er een kleine aanpassing gedaan. Niet meteen de beste beurt dus, maar wel een enorm verkoopssucces. De echte revolutie moest echter nog komen, met de zogenaamde "2nd gen".
Pokémon Gold/Silver/Crystal (18 miljoen verkochte stuks)
De tweede generatie Pokémongames, ingeleid door Gold en Silver, brachten de vernieuwingen waar Yellow niet in slaagde. Voor het eerst was er de real-time klok, waardoor bepaalde Pokémon enkel verschenen op een bepaald uur van de dag. Pokémon konden items vasthouden en gebruiken tijdens gevechten, de bekende "berries" of vruchten met speciale effecten werden geïntroduceerd en de Pokégear met verschillende communicatiefuncties maakte het leven van een trainer in Johto heel wat makkelijker. Ook werden voor het eerst honderd nieuwe Pokémon geïntroduceerd, waardoor het aantal te vangen beestjes op 251 kwam. Door Pokémon te breeden kon je ook nieuwe vormen verkrijgen, en er kwamen ook nieuwe aanvallen en twee nieuwe types (Dark en Steel) bij. Je mocht ook het nieuwe continent Johto verkennen, met heel wat nieuwe personages en plekken tot gevolg. Genoeg vernieuwingen dus, en zo kunnen we Gold & Silver beschouwen als het volwassen worden van de reeks. De grondslag was er al, en de aanpassingen zorgden voor een beter spel. De verkoop én reviews waren er dan ook naar.
Een jaar later kwam Nintendo op de proppen met Pokémon Crystal. Die had veel overeenkomsten met Pokémon Yellow: enkele kleine aanpassingen, zoals animaties wanneer de Pokémon uit een Pokébal komen, maar weinig echte vernieuwingen. Enkel de Battle Tower, waarin een hele reeks gevechten kon worden aangegaan stak er echt bovenuit. De game kon hiervoor dan ook op wat kritiek rekenen, al leed de verkoop daar (opnieuw) niet onder. Crystal zou de laatste Pokémongame op Gameboy Color worden: nog steeds de degelijke Pokémonformule, maar met te weinig vernieuwing. Tijd voor een nieuwe generatie dus, op een nieuw systeem - maar daarover hebben we het morgen.