Pokémon Trading Card Game interview - een gesprek met game director Atsushi Nagashima
"Het gevoel van een speciale kaart te vinden is onbeschrijfelijk.”
Onlangs is de Darkness Ablaze-uitbreiding van Pokémon Trading Card Game (TCG) uitgebracht. Om de lancering van dit derde deel in de Sword & Shield-cardgamereeks te vieren, spraken we met Atsushi Nagashima. Hij staat als game director bij Pokémon TCG in voor de ontwikkeling van gameplaymechanieken. Met bijna 20 jaar ervaring op de teller is hij een vaste waarde bij Pokémon TCG en de uitgelezen persoon om een aantal vragen te beantwoorden.
Eurogamer Benelux: Nagashima-san, eerst en vooral gefeliciteerd met de lancering van de Darkness Ablaze-uitbreiding. Hoe ga je te werk bij het ontwikkelen van nieuwe kaarten? Volg je de anime of de games, of doet Pokémon TCG vooral zijn eigen ding?
Atsushi Nagashima: Onze inspiratie voor nieuwe elementen in de TCG halen we bij de videogames. Die gebruiken we als fundament waar we een product of serie op bouwen. Eerst kiezen we vier of vijf belangrijke Pokémon, waarbij we rekening houden met de bestaande spelomgeving. Op basis van die selectie verkennen we het bredere wereldbeeld van de serie. We maken ook eenvoudige schetsen van de illustraties op de kaarten.
Vervolgens maken we onze mix van Pokémon, waarbij we kijken naar zaken als gameplaymechanieken, type- en evolutiebalans, en populariteit van de figuren. Van daaruit werken we aan gegevens en illustraties voor elke individuele kaart.
De Engelse sets tellen momenteel samen meer dan 9000 kaarten. Hoe behoud je in Arceus' naam de balans?
Bij Creatures (een bedrijf dat aangesloten is bij The Pokémon Company, n.v.d.r.) hebben we playtesters die de TCG spelen en zoveel mogelijk gegevens verzamelen over hoe een kaart presteert. Hun rol is om de speelbaarheid van de nieuwe kaarten en gameplaymechanieken te controleren, zodat de game in balans blijft na het lanceren van een nieuwe uitbreiding.
De playtesters anticiperen de strategieën die competitieve TCG-spelers zullen kiezen zodra de nieuwe kaarten beschikbaar zijn. Ook controleren ze hoe die kaarten interageren met kaarten uit de vorige sets. Soms vragen de playtesters aanpassingen zoals het verminderen of verhogen van HP of schade. Het creatieve team werkt nauw met hen samen en gebruikt hun feedback om het soort game te bereiken dat we willen creëren.
Dat geldt vooral voor nieuwe gameplaymechanieken zoals VMAX, dat we in Sword & Shield TCG geïntroduceerd hebben en onze visie is op het Dynamax-fenomeen van de Sword & Shield-videogames. Trainerkaarten kunnen ook vrij lang duren om te ontwikkelen, omdat ze andere kaarten beïnvloeden. Daarom hebben we een lange testperiode nodig om ze goed te krijgen.
Ook op competitief niveau voeren we veranderingen door. Aan het begin van elk seizoen verwijdert Pokémon Organized Play (een divisie van The Pokémon Company die alle soorten Pokémon-toernooien wereldwijd beheert, n.v.d.r.) oudere uitbreidingen uit het Standard-formaat, met als doel een gezonde competitieve omgeving te behouden. Die rotatie daagt bestaande spelers uit om nieuwe strategieën en nieuwe decks te creëren, en stelt nieuwe spelers in staat om deel te nemen aan toernooien met behulp van de meest recente releases.
Stel dat iemand Pokémon Trading Card Game nu zou willen beginnen spelen. Welke tips zou je die beginneling geven?
Ik zou training aanraden! De beste manier om je spel te verbeteren is door het tegen andere spelers op te nemen. Met genoeg ervaring zul je in staat zijn om de tactieken van een tegenstander te anticiperen, terwijl je je meer en meer op je gemak voelt met je eigen strategie. Spelen tegen verschillende mensen betekent spelen tegen verschillende decks, waardoor je een breder inzicht krijgt in de wereld van Pokémon-kaarten en de gameplaymechanieken.
Pokémon Leagues zijn een geweldige plek om te beginnen. Op deze niet-competitieve bijeenkomsten kun je trainen in vriendschappelijke duels, terwijl je andere Pokémon-fans ontmoet en vrienden maakt. De competities worden meestal geleid door Pokémon Professors, die een heuse hulp zijn als je je spel een stapje verder wilt nemen.
Je kunt de card game digitaal spelen via Pokémon TCG Online. Zijn er plannen om die ook naar de Nintendo Switch te brengen? Of is er misschien zelfs sprake een volledig nieuwe singleplayergame zoals Pokémon Trading Card Game op de Game Boy?
Een van de belangrijkste elementen die volgens ons heeft geleid tot de lange levensduur van de Pokémon TCG is het sociale aspect van het spel in combinatie met onze kernwaarden vriendschap, samenzijn en vriendschappelijke concurrentie. Ik bezoek vaak toernooien en Pokémon Leagues, en zie mensen die het spel al van kindsbeen af kennen het nu met hun eigen kinderen spelen. Dat en de groeiende community zijn gewoonweg geweldig om te ervaren.
Naar mijn mening krijg je niet hetzelfde gevoel met digitale producten, en dat maakt de Pokémon TCG zo speciaal en betekenisvol voor de spelers. Daarom blijft onze huidige focus het creëren van het beste fysieke product dat we onze spelers kunnen bieden. En zeg nu zelf; het gevoel van een speciale kaart te vinden en die vervolgens in je hand te houden is toch onbeschrijflijk?
Volgend jaar bestaat Pokémon 25 jaar. Wat hebben jullie bij Pokémon TCG in petto om dat te vieren?
Helaas kan ik op dit moment niks delen. We willen dit graag een verrassing voor de fans houden.
Mijn laatste vraag, omdat ik het moet weten: wie is je favoriete Pokémon?
Ik ben een fan van Darkrai. Als ik nieuwe ideeën voor decks of gameplaymechanieken nodig heb, wend ik me tot Darkrai. Het is een zeer tot de verbeelding sprekende Pokémon.
Dat verklaart de Darkness Ablaze. Heel erg bedankt voor het gesprek, Nagashima-san!