Pokémon X en Y review
Allons-y à Kalos!
Met Pokémon X en Y arriveert de zesde generatie Pokémongames op de Nintendo 3DS. Niemand hoeft de hondstrouwe fans van de reeks te overtuigen dat de spellen uit de hoofdreeks de aankoop dubbel en dik waard zijn. De kerngroep die de uitvinding van ontwikkelaar GameFreak op de voet volgt, is sinds de release van Pokémon Red en Blue echter behoorlijk geslonken. Niet bijster originele nieuwe Pokémon, een voorspelbaar spelverloop en gebrek aan vernieuwing worden veelal aangewezen als boosdoener.
Voor zij die tegenwoordig iets sceptischer tegenover het fenomeen Pokémon staan, is er echter goed nieuws: X en Y ontketenen een revolutie in de starre franchise.
Of je van álle nieuwe Pokémon weg bent, valt wel te betwijfelen. Niet iedereen zal een vliegende sleutelbos of een levende taart appreciëren, maar er zijn zeker enkele nieuwkomers die het potentieel hebben om het tot je lievelingsmonster te schoppen. Nieuwe combinaties van types en een simpel maar stoer ontwerp zijn het recept voor Pokémon die er niet alleen leuk uitzien, maar ook een aanwinst voor je team blijken.
Het aantal nieuwe Pokémon is echter niet erg groot. Daarom kom je tijdens sommige stukken van je reis vooral oude bekenden tegen zoals Pidgey, Marill, Trapinch en Durant. Wie graag met een team van nieuwe Pokémon door het spel gaat, krijgt het op sommige punten in het spel erg moeilijk doordat bepaalde types niet genoeg vertegenwoordigd zijn in het spel. Toch zijn de klassieke monsters niet helemaal meer dezelfde. GameFreak sleutelde weer lustig aan alle elementen van de RPG om de balans tussen alle partijen weer net dat tikkeltje te verbeteren.
X en Y draaien nog steeds om de gevechten tussen deze wezens, die de game beter dan ooit tevoren in beeld brengt. De verschillende aanvallen zijn nog kleurrijker en explosiever dan voorheen en de arena waarin de Pokémon strijden zijn meer gebaseerd op de plek waar je het gevecht bent aangegaan.
Ook op tactisch gebied neemt GameFreak stappen voorwaarts. Voor het eerst sinds Pokémon Gold en Silver uit 1999 is er een nieuw type toegevoegd: het Fairy-type. Een paar nieuwkomers en enkele oudere Pokémon vallen voortaan onder deze noemer. Dit type is volledig immuun tegen Dragon-types, en dat zorgt er voor dat de metagame van de multiplayer volledig wordt omgegooid. Draken zijn niet ineens volledig verdwenen uit de online duels, maar spelers moeten er rekening mee houden dat een schattige fee hun krachtpatsers in één beurt onderuit kan halen.
De nieuwe Mega Evolutions zorgen ervoor dat je vaker je herziet. De monsters die deze gave bezitten, transformeren tijdens een gevecht van type en/of vaardigheid met een speciale steen. Daardoor veegt een Charizard plots met gemak een Blastoise onder tafel: voorheen was dat ondenkbaar. Je Mega Pokémon moet als prijs voor dit voordeel wel zijn meegedragen voorwerp opgeven en terugkeren naar de originele vorm kan niet zolang het gevecht nog loopt.
Tenslotte introduceert GameFreak ook een resem nieuwe aanvallen, vaardigheden en items om je nog meer mogelijkheden te bieden in de on- en offline arena's. Qua online mogelijkheden verandert er echter niet veel. Je bevecht nog steeds vrienden of wildvreemden in verschillende vechtmodi en je Pokémon ruil je door middel van het globale ruilplatform of persoonlijke onderhandelingen met een andere Trainer.
Visueel zat de serie al een tijd in een doodlopend straatje, maar ook op grafisch gebied voert GameFreak flinke veranderingen door. Met de cell-shaded 3D-modellen die in Pokémon X en Y de wereld vullen, scheurt de reeks weer over de snelweg. De volledige wedergeboorte van de grafische engine is een lust voor het oog. Wanneer de camera iets te ver inzoomt, kan je het aantal pixels tellen, maar daarnaast is het voornamelijk genieten geblazen van de visuele upgrade. Vooral tijdens gevechten is het geweldig om je favoriete monsters eens van een andere kant te zien. De Pokémon van beide partijen worden langs verschillende kanten belicht en vertonen veranderende emoties naarmate ze door een bepaalde aanval of statusconditie worden geraakt.
Verschillende camerastandpunten, korte tussenfilmpjes en dynamische reflecties zijn maar een paar van de nieuwigheden die meteen in het oog springen. Ook de gameplay profiteert mee en biedt je een vlottere, maar soms ook ietwat glibberige besturing. Zo zijn je skates het perfecte middel om snel over het terrein te sjezen, maar voor manoeuvres in smalle baantjes ben je haast verplicht om weer over te stappen naar de benenwagen.
Verwacht je tevens dankzij de 3D-graphics aan een reeks nieuwe puzzels en oude raadsel die je (soms letterlijk) vanuit een andere hoek moet benaderen. Zo keert bijvoorbeeld de ijspuzzel uit Pokémon Gold en Silver terug die je dankzij je grotere bewegingsvrijheid veel preciezer kan oplossen. Onthoud wel dat de game zich op spelers van alle leeftijden richt en dat je voor echte hersenbrekers bij X en Y niet aan het juiste adres bent.
Aan het verhaal is ook gesleuteld. Verwacht niet meteen plotwendingen à la Bioshock Infinite, maar GameFreak heeft een goede poging gedaan om de vertelling van de game vanuit een ander perspectief aan te pakken. Aan de bijna twintig jaar oude structuur van acht gyms en de Elite Four is weinig veranderd, maar de gebeurtenissen tussen je bezoekjes aan de lokale meester van een bepaald type zijn gevoelig anders dan in de voorgangers.
In Pokémon X en Y ligt de focus meer op de kwaadaardige dreiging die boven het vredevolle continent hangt in plaats van het behalen van Badges en de sterkste Trainer te worden. Zo blijven enkele intrigerende personages en de motieven van de criminelen van Team Flare lange tijd onbekend en kom je langzaam maar zeker meer te weten over de rijke geschiedenis van de op Frankrijk gebaseerde regio Kalos.
Het land van president Hollande bleek voor de ontwikkelaar een uitstekende inspiratiebron. Getuige daarvan zijn de talloze typische Franse elementen die met een laagje Pokémonmagie zijn bedenkt. Zo maken tal van bekende gebouwen en monumenten zoals de Eiffeltoren, Mont Saint-Michel en Versailles deel uit van de wereld, wordt er hier en daar een Frans woordje in de conversaties geschoven en is de horeca er veel te duur.
Het aantal uurtjes dat je in de game kan investeren is als vanouds quasi-oneindig. Net zoals in de voorgangers is de game nog lang niet voorbij wanneer de credits over het scherm rollen. Als je uiteindelijk de uitdagingen van de singleplayer beu bent, kan je nog altijd overstappen naar de multiplayer om ook daar te bewijzen dat je "The very best, like no one ever was" bent.
Dat GameFreak met Pokémon X en Y nog steeds grotendeels aan het vaste stramien van de voorgangers vasthoudt, is helemaal niet erg als je kijkt naar de vele geslaagde veranderingen die de reeks met de overstap naar de Nintendo 3DS doormaakt. Zowel nieuwkomers als doorgewinterde strategieveteranen vinden hun gading in de zoveelste schitterende Pokémongame. GameFreak's jongsten waren al een verplichte aankoop voor Pokémonfans, maar blijken nu ook een must-have voor iedereen die ook maar een beetje van RPG's houdt.
Pokémon X en Y zijn nu verkrijgbaar voor de Nintendo 3DS.