Skip to main content

Pokémon Special: De derde, vierde en vijfde generatie

Edelstenen, remakes en zwart-wit met kleur.

Pokémon heeft een lange weg afgelegd sinds de franchise in 1996 werd bedacht door Satoshi Tajiri. Van de first gen games zoals Pokémon Blue waar ik als achtjarige uren plezier mee had of het recente Pokémon White waar ik tien jaar later de review van schreef, de evolutie is er. Toch bleef de basisformule steeds dezelfde - en beleefden miljoenen fans plezier aan de serie. Ter ere van de release van Pokémon Black 2 & White 2 kijken we terug op wat de Pokémon-franchise ons bracht.

Pokémon Ruby/Sapphire (13 miljoen verkochte stuks)

De derde generatie ging dus van start op de GameBoy Advance. Met Ruby & Sapphire paste Nintendo opnieuw de gekende strategie toe. De basisformule bleef opnieuw onveranderd, maar naast een grafische opknapbeurt waren er ook heel wat kleine nieuwigheden. De krachtigere handheld maakte het mogelijk om voor het eerst met vier spelers een double battle te houden (2vs2 waarbij elke trainer één pokémon controleert). Aangezien het ging om een nieuwe "generatie" werden in een klap ook 135 nieuwe pokémon aan de game toegevoegd (waardoor er meer dan 386 te vangen waren). "Gotta catch em all" werd dus steeds uitdagender. Groudon en Kyogre, twee nieuwe legendarische pokémon, werden het gezicht van respectievelijk Ruby en Sapphire.

De introductie van abilities zorgde ook voor nieuwe tactieken. Elke pokémon had nu immers een passieve ability die meestal tijdens een gevecht een move sterker of zwakker kon maken. Ook de natures, die bepaalde stats van pokémon verhogen of verlagen, werden toegevoegd. Zowel abilities en natures zorgden voor een groter belang van breeding: elke competitieve speler wil immers de pokémon met de beste nature en ability voor bepaalde moves. De minigames van de "Pokémon contests" waren dan weer een lichtere vorm van entertainment, waarbij je moves moet uitvoeren voor een jury die het dan punten gaf. Ook kon je voor het eerst een eigen stulpje uitbouwen. Via minigames raakte je aan verschillende meubels en spullen voor je eigen "cave". Negatief was dan weer dat je de GBA niet aan oudere toestellen kon linken: je pokémoncollecties uit Blue of Silver waren dus niet over te zetten. Qua verkoop gingen Ruby en Sapphire achteruit: slechts 13 miljoen stuks weren verkocht tegenover de 23.6 miljoen van Red en Blue. Toch werden Ruby & Sapphire de best verkopende games ooit voor de Game Boy Advance.

Pokémon Leaf Green/Fire Red (12 miljoen verkochte stuks)

Na Ruby & Sapphire doorbrak Nintendo het systeem van hun klassieke "derde" versie met slechts kleinere verbeteringen. In plaats daarvan kwam het in 2004 met een remake van het originele Red & Blue, namelijk Leaf Green (naar de originele Japanse titel) en Fire Red. Het verhaal en de setting zijn dus grotendeels gelijk aan het origineel, maar de "nieuwe" pokémon zijn te vangen na het verslaan van de elite four. Je kan dan ook de nieuwe Sevii Islands verkennen en heel wat legendarische pokémon vangen.

Pokémon Emerald (6.3 miljoen verkochte stuks)

Die allereerste remakes werden opgevolgd door dan toch de zogenaamde "derde versie", namelijk Emerald. Emerald bouwde verder op Ruby & Sapphire, maar het hoofdverhaal werd lichtjes aangepast. Waar je in de voorganger streed tegen ofwel Team Magma ofwel Team Aqua, spannen beide teams nu samen tegen je. Ook de legendarische pokemon Rayquaza speelt een belangerijkere rol in het verhaal. Opnieuw zijn er kleinere, cosmetische veranderingen. Zo kun je voor het eerst de Gymleaders opnieuw bevechten nadat je ze al eens verslaan hebt, én houden de pokémon van die Gymleaders voor het eerst items vast die ze ook gebruiken tijdens gevechten. Ook de Battle Frontier, een cluster van 7 gebouwen waar je een challenge kunt aangaan met verschillende trainers. Zoals de vorige "derde versies" werd ook Emerald wat lauwer ontvangen. De klassieke reden was opnieuw "te weinig veranderingen om een aankoop te kunnen rechtvaardigen". Reviewers prezen wel de verandering die waren aangebracht.

Pokémon Diamond/Pearl (15 miljoen verkochte stuks)

Na Emerald was het opnieuw tijd voor een nieuw systeem én een nieuwe generatie. De Nintendo DS, die met zijn dubbele schermen een kleine revolutie in handheld gamen teweegbracht, kreeg Diamond & Pearl als eerste Pokémongames in 2007. Gezien het om een nieuwe generatie ging, werden er weer 107 Pokémon toegevoegd - de teller kwam zo op 493. Diamond & Pearl kenden twee zeer belangerijke veranderingen. Gezien de DS Wifi capaciteit had, werd het mogelijk om vanuit je luie zetel Pokémonbattles & -trades te voeren met mensen over de hele wereld. Dat zorgde ervoor dat er dan ook een grote online scene ontstond.

Er was echter ook duidelijke kritiek op Nintendo's systeem. Om met iemand te vechten moest je namelijk eerst zijn "Friend Code" te pakken krijgen, wat voor heel wat gedoe zorgde op online forums en chatrooms. Dat Nintendo geen eenvoudigere manier kon vinden, lag velen dan ook slecht op de maag. Een tweede belangrijke verandering vond plaats in het gevechtssysteem. Aanvallen werden namelijk onderverdeeld in drie categorieën, Physical, Special en Status (aanvallen die geen schade doen). De bijhorende attributes Attack en Special Attack regelen de sterkte van die aanvallen. Dit systeem viel opnieuw goed in de smaak bij competitieve Pokéfans: je kon je Pokémon immers op verschillende manieren gaan uitbouwen, met ofwel een Physical ofwel Special "moveset". Daarnaast werden ook nog wat kleinere veranderingen doorgevoerd. Zo werden de contests uitgebreid met een dress-up en dans minigame, kwam er ook een "Underground" voor minigames met vrienden via WiFi en was ook ruilen met de vorige (GBA) versies mogelijk. De reviews voor Diamond & Pearl waren zoals altijd positief. Beide games werden over het algemeen beter ontvangen dan Ruby & Sapphire.

Pokémon Platinum (7 miljoen verkochte stuks)

De ondertussen welbekende derde versie kreeg de titel Platinum mee, en verscheen in 2009. De veranderingen waren opnieuw vooral cosmetisch, al sprong vooral de "Distortion World" er bovenuit. In deze wereld gelden de wetten van de fysica immers niet, wat voor leuke platforming situaties zorgt. In deze wereld vindt de speler de legendarische Pokémon Giratina. De kritiek voor de titel was zeer goed, en Platinum werd zelfs omschreven als de "compleetste derde versie tot nu toe".

Pokémon HeartGold/SoulSilver (12 miljoen verkochte stuks)

In 2010 kwam Nintendo met hun tweede remake. Deze keer was het de beurt aan Gold & Silver, die werden heruitgebracht als Heart Gold en Soul Silver. Naast het gekende verhaal in de Johto regio, was het voor de eerste keer sinds Pokemon Yellow mogelijk dat één Pokémon je volgde terwijl je rondliep. Ook was er een nieuwe minigame, de Pokéathlon, waarbij je met behulp van de touchscreen kon meedoen aan sporten zoals hordenlopen. Na het verslaan van de Elite Four is het bovendien mogelijk om naar Kanto (de regio uit Generation I) te reizen en daar alle Gymleaders te verslaan, én een heleboel extra pokémon te vangen. Reviews voor de remakes waren positief, maar ze werden wel omschr even als "filler tot de tijd van de volgende Pokémongame" of als game met "geen grote verrassingen".

Pokémon Black/White (15 miljoen verkochte stuks)

In 2011 werd het tijd voor een nieuwe generatie - maar wel zonder een nieuw systeem. Pokémon Black & White kwamen immers uit op toch al aardig oude Nintendo DS. Toch werden de games gezien als een nieuwe generatie, omdat ze plaatsvonden in een nieuwe regio (Unova) en 156 nieuwe Pokémons toegevoegden - waardoor het totaal op 649 (!) kwam te staan. Op grafisch gebied maakte men nu gebruik van heel wat cutscènes, wat het verhaal toch een zeker elan gaf. Bovendien werden er voor het eerst seizoenen geïntroduceerd, die voor een ander uitzicht zorgden en ook andere pokemon bevatten.

Qua gameplay werden de triple & rotation battles geïntroduceerd. Triple Battles zijn eigenlijk hetzelfde als double battles, maar met drie pokémon tegen drie. In Rotation battles staan er ook drie pokémon op het veld, maar slechts één vecht tegelijk. De trainer kan wel op elk moment zijn kant van het speelveld roteren, en zo een andere pokemon in het spel brengen - wat voor een nieuwe dynamiek zorgt. Daarnaast zijn er nu ook plekken in het gras die lichtjes bewegen, en waar de trainer zeldzamere pokémon kan vinden. De games werden zeer positief onthaald - het bekende Japanse magazine Famitsu gaf de versies zelfs een zeldzame 40/40. Toch klonk er hier en daar kritiek, onder meer op de onoriginele namen van de nieuwe Pokémon of op het feit dat er fundamenteel weinig veranderd was aan de reeks.

De Pokémon reeks heeft iets verwezenlijkts in de gamewereld wat alleen Nintendo kan. De originele formule, die zo bejubeld werd, werd over de jaren heen verbeterd - maar zonder al te grote veranderingen of vernieuwingen. Waar andere franchises al snel zouden bekritiseert worden voor deze herhaling, bleef Pokémon sterk scoren doorheen de jaren - misschien juist door de gestage verbetering. Of Black & White 2, de allereerste rechtstreekse pokémon sequels, deze traditie in ere houden, krijgen jullie vrijdag te zien.

Lees ook dit