Pré3 2010 - Nintendo
Overtreft 'The Big N' dit jaar haar vorige E3?
41.000 bezoekers waren aanwezig op de E3 in 2009, samen afkomstig uit 78 verschillende landen om gedurende drie dagen in totaal 216 verschillende standhouders af te werken. Het was vorig jaar een prachtige editie van de Electronic Entertainment Expo te Los Angeles, maar hoe zal de beurs dit jaar verlopen? En weten alle grote uitgevers en ontwikkelaars zichzelf te overtreffen in vergelijking met de impact die ze al dan niet in 2009 konden maken? In de aanloop naar de E3 2010 proberen wij op die vraag een antwoord te geven. Ons oordeel baseren we deels op feiten, deels op speculatie. Of onze voorspellingen al dan niet zullen uitkomen weten we jullie vanaf 14 juni te vertellen, wanneer het grootste gamespektakel ter wereld losbarst met de eerste grote persconferentie, en Eurogamer België in Californië ter plaatse is om verslag uit te brengen.
Vandaag voorspellen we of Nintendo zichzelf zal kunnen overtreffen op de E3 2010.
Nintendo E3 2009
De E3 2009 was voor Nintendo een vreemde beurs. Aan de ene kant wist 'The Big N' indruk te maken met enkele usual suspects, terwijl de grote kleppers waarop iedereen zat te wachten niet opdoken. Het leek alsof Nintendo ten volste besefte dat ze de koning waren binnen de industrie door het verkoopsucces van de Wii en de DS, en daardoor wat arrogant ten tonele verschenen. Hun beide apparaten verkochten als zoete broodjes, dus waarom zou je dan al je troeven (lees: Zelda voor de Wii) tijdens de E3 moeten uitspelen?
Niet dat de E3 2009 line-up van Nintendo zo teleurstellend was. Laten we hun voornaamste eigen producten even opsommen:
- New Super Mario Bros. Wii (Wii)
- Wii Fit Plus (Wii)
- Mario & Luigi: Bowser Inside Story (DS)
- Metroid: Other M (Wii)
- Super Mario Galaxy 2 (Wii)
- Wii Sports Resort (Wii)
- The Legend of Zelda: Spirit Tracks (DS)
- Wii Vitality Sensor (Wii-hardware)
- Wii MotionPlus (Wii-hardware)
Wanneer we deze lijst onder de loep nemen merk je dat Nintendo wel degelijk enkele favorieten uit de kast haalde om haar fans gelukkig te maken. We kregen Mario maar liefst drie keer te zien, allereerst in het uitstekende New Super Mario Bros. Wii dat vorig jaar de pers wist te verrassen door de terugkeer naar de roots van de platformserie. Ook Mario & Luigi: Bowser Inside Story kon de RPG-liefhebber met een DS in huis bekoren, terwijl Super Mario Galaxy 2 - binnenkort heel wat coverage rond die titel op EG.be - momenteel over de gehele lijn topscores binnenhaalt en door velen als een van dé games van de vorige E3 werd gezien.
Ook Samus Aran, de heldin uit de Metroid reeks, dook op in een gloednieuw avontuur dat deze keer niet door ontwikkelaar Retro Studios (de Prime-trilogie) gemaakt zou worden. Tijdens de persconferentie van Nintendo kondigde men aan dat niemand minder dan Ninja Theory (bekend van de Ninja Gaiden reeks) het roer zou overnemen om met Metroid: Other M gedeeltelijk terug te keren naar het oorspronkelijke 2D-spelconcept.
Zelfs Link, de groene rakker uit The Legend of Zelda, kwam voorbij in de vorm van Spirit Tracks, een gloednieuw maar niet geheel vernieuwend avontuur voor de handheld van Nintendo. Ook de casual gamer kreeg aandacht met Wii Fit Plus en Wii Sports Resort, een hele vooruitgang na de aankondiging van het triestige Wii Music in 2008. De Wii MotionPlus werd ook nog eens in de schijnwerpers geplaatst, al werden journalisten toen al gewaar dat de uitbreiding voor de Wiimote eigenlijk gewoon standaard in de langwerpige controller had moeten zitten.
Vreemd genoeg toverde Nintendo op de E3 2009 ook even de Wii Vitality Sensor tevoorschijn, en dat terwijl er op dat moment nog helemaal geen software voor beschikbaar was. Tegenwoordig is dat nog steeds niet zo, wat het overduidelijk maakt dat Nintendo zelf ook begreep dat haar line-up tijdens de E3 2009 niet al te sterk was. Hardware als een wit konijn uit een hoge hoed trekken terwijl het ding op dat moment nog geen enkel nut heeft plaatst je achteraf gezien in een zwakke positie. Ook het ontbreken een nieuwe Pikmin, Kid Icarus, Star Fox/Pilotwings, Kirby en - the elefant in the room - Zelda voor de Wii wisten de pret te drukken.
Externe ontwikkelaars wisten nog wat goed te maken met Red Steel 2 (Ubisoft), Final Fantasy: The Crystal Bearers (Square Enix), Dead Space: Extraction (EA), Kingdom Hearts 358/2 Days (Square Enix), The Conduit (SEGA), Sin & Punishment 2 (Treasure), Scribblenauts (5th Cell) en Golden Sun DS (Camelot), al was die laatste op de beursvloer uiteindelijk aanwezig in de vorm van een tien seconden durende, en daardoor teleurstellende, speelbare demo.