Hoe de Destiny bèta doet verlangen naar meer
Bungie maakt veelbelovende indruk met korte testfase.
Is het een RPG? Een first-person shooter? Of toch een MMO? Bungie combineert meerdere speelstijlen en noemt het Destiny. Het universum dat de ontwikkelstudio achter de Halo-reeks hiermee openstelt, belooft een hoop. De bètafase van de game verwelkomt spelers om reeds een klein deel te verkennen. Na een bezoek aan post-apocalyptisch Rusland, een landing op de maan en vele PvP-sessies, is een deel van Destiny tentoongesteld.
Waar de bètaversie vooral in uitblinkt, is het veelal terugkerende samenspel. Of je nu met je zwevende Sparrow-motorfiets tussen rotsformaties suist, je vijanden opjaagt in de krochten van een ondergronds stelsel of bovenop de ruïnes van een ooit zo glorieuze kolonie klautert, je ziet overal medespelers. Het uitnodigen van vrienden of onbekenden levert zo situaties op die je nooit had meegemaakt op een solo-expeditie. Het samen neerhalen van een enorme spinachtige tank gaat snel als je communiceert maar langzaam als iedereen zijn kogels en projectielen zonder afweging afvuurt.
Deze teamplay komt naar voren tijdens de missies. Vanuit The Tower plan je de tripjes naar de wildernis en koop je bij de exotische handelaars de wapens en uitrusting die je nodig hebt. Het MMO-gegeven ademt hier rijkelijk. In third-person perspectief wandel je langs menigtes die zonder muziek staan te dansen. Even vergeet je dat je een first-person shooter aan het spelen bent.
Maar waar je in veel RPG's een hoop tijd steekt in het creëren van je personage, ben je in Destiny binnen enkele minuten klaar. De keuze uit de drie rassen is slechts een cosmetische overweging. Of je nu gaat voor de lichtgevende verschijning van de Awoken, de machinale gedaante van de Exo of de vertrouwde vertoning van de mens, de mogelijkheden binnen de gameplay blijven voor elk type Guardian hetzelfde. Het aantal kapsels, gezichtsstructuren en markeringen zijn beperkt, maar zoals het in dit genre veelal gaat ben je toch binnen de kortste keren bedekt met je verzamelde uitrusting.
De belangrijkste keuze ligt daarom in het kiezen van je klasse. Ben je rechttoe rechtaan en sloop je vijanden het liefst van dichtbij? Dan ga je voor de Titan. De Hunter-klasse houdt daarentegen afstand, en reageert vluchtig op onvoorziene situaties. De Warlock gebruikt magische krachten en herstellingsvermogen om tegenstanders te slim af te zijn. In de bèta voer je deze klassen op tot level acht en maak je kennis met de karaktereigenschappen.
Met het kiezen tussen één van deze klassen zet je bepaalde vaardigheden vast. De speciale aanval en de upgrades van iedere klasse houden zich aan de bovengenoemde scenario's. De Titan verplettert alles om zich heen met een krachtige dreun op de grond, terwijl de Hunter precisieschoten afvuurt met een pistool, geladen met de energie van de zon. De Warlock vuurt op dat moment een kolkende energiebal af.
Daarnaast is er verschil in de beweging en animatie van de Guardians. De wapens die je hanteert in de bèta zijn uitgebreid en veelvuldig in aantal. Ook zijn ze geheel vrij te kiezen voor elke klasse. Voor een Hunter is een bruut machinegeweer net zo gemakkelijk te hanteren als voor een Titan. De vraag is of dit na de levelcapaciteit van de bèta ongewijzigd blijft, want zo nu en dan uit je rol stappen is wel verleidelijk op deze manier.
Tijdens de bèta zijn er vijf missies speelbaar. De structuur bestaat vooral uit het vernietigen van vijanden in grotten en gebouwen, met hier en daar een punt dat verdedigd moet worden tegen zwermen zogenaamde Hive- en Fallen-wezens. Over het verhaal wordt weinig vrijgegeven, maar de meeste spelers lijken ook meer te geven om de loot. Het is nog onduidelijk hoe de verdeling precies werkt, aangezien je teamgenoten soms aan één stuk door allerlei schatten ontvangen terwijl jij gedurende het afgelopen uur maar enkele pareltjes hebt gezien.
Wanneer het herhaaldelijk verkennen van de Russische vergankelijkheid begint te vervelen, is het tijd om je vaardigheden te testen in de Crucible. In deze PvP-modus is ontdekken slechts bijzaak en worden spelers tegenover elkaar gezet voor competitieve sessies. Dit is waar de first-person shooter-voetsporen van Bungie duidelijk zijn te vinden. Als doorgewinterde Halo-speler voelen deze matches direct vertrouwd aan en toegankelijkheid lijkt voorop te staan.
De Control modus is als enige beschikbaar in de bèta en loopt ondanks de testfase als een trein. Veel andere spelers bewijzen zich een waardige tegenstander tijdens het overwinnen en verliezen van territoria, maar zijn met genoeg inzicht ook te verslaan. Teamtactiek is echter nog ver te zoeken en communicatie bestaat in deze arena's bijna niet.
De balans van de wapens en speciale krachten lijkt al prima in orde. Nergens voelt een dood oneerlijk en als je het loodje legt, is dit je eigen schuld. De beschikbare voertuigen daarentegen zijn veelal te sterk. De Interceptor is bijvoorbeeld in staat eindeloos raketten te spammen, waardoor je in open ruimtes een wandelend doelwit bent. Bungie heeft al aangegeven de vuurkracht van deze tank stevig te gaan verminderen, dus het is afwachten of de uiteindelijke game hier een eerlijke voorziening van maakt.
Met verschillende geruchten op het internet betreffende de grootte van de volledige game is het nog aanzien hoe Bungie het enorme beloofde universum gaat realiseren. De plekken die nu al in volle glorie en zonder enige technische mankementen te betreden waren, nodigden telkens weer uit om terug te keren. De herhaaldelijke missies eisten wel hun tol tegen het einde van de bètafase. Voor Bungie is er dus nog zeker werk aan de winkel om spelers de komende jaren geïnteresseerd te houden.